404 sida – vad är det?

av Adam Borowski

 | uppdaterad 25.11.2021

Ett 404 fel är en HTTP svarskod och du har säkert stött på det hundratals gånger när du har klickat på en länk och hamnat på en sida som inte existerar längre. Felet uppstår när sidan som man försöker besöka har tagits bort eller flyttats. Dokumentet man försöker nå existerar helt enkelt inte på den adressen som du har kommit till. Just då får du upp information på din skärm om att du har nått en 404-sida (sidan finns inte längre).

Hur uppstår en 404 sida?

404 fel är vanligare än vad man tror. Och beroende på om man jobbar med ehandel eller erbjuder tjänster online så kan antalet 404 sidor som uppstår variera. Stora produktkataloger och produkter som utgår kan bidra till att ett stort antal 404 sidor tillkommer. Medan mindre hemsidor kanske bara får en och annan med jämna mellanrum.

404-sidorna uppstår när sidor försvinner. När man inte pekar om url:en till en ny sida eller till samma sida fast i en annan del av strukturen. Som nämnt precis så behöver en sida inte tas bort för att ett 404-fel ska uppstå, det räcker med att man flyttar på den. Om sidan hamnar i en annan del av sidstrukturen så kommer den andra adressen att generera ett 404-fel.

Kan 404 sidor skada seo och organisk synlighet?

Google har gått ut och sagt att 404-sidor är fullt normalt. Så länge en sida som inte existerar svarar med en 404 HTTP kod så är det faktiskt okej. Hemsidor förändras över tid och produkter kan utgå ur sortimentet. Det är alltså fullt normalt att dessa fel uppstår. Läs mer om vad Google säger om 404 fel här.

Hur hittar man sina 404-felsidor?

Google Search console är ett verktyg som du kan använda för att hitta 404:or på din hemsida. I täckningsrapportern (Coverage) hittar du Not Found (404). Du kan även använda dig av verktyg som Screaming Frog. Ett annat sätt är att besöka en 404 sida på din hemsida, ta sidans meta titel och söka på ex”Sidan finns inte” bland sidorna som finns med i ”Landing page” rapporten i Google Analytics. 

I google search console hittar du en rapport som heter täckningsrapport eller coverage.

Ska man ”laga/fixa till” alla 404-fel?

Sidor som svarar med en 404 är oftast sidor som är borttagna av en anledning, det kan vara att produkten har utgått eller att informationen på sidan är gammal.

Om det finns en sida med ny information eller en produkt som ersätter den sida som har stängts ner så kan vi peka om den gamla url:en till den nya. Om inte så kan/bör den ligga kvar som en 404. Detta är inget som påverkar SEO.

Å andra sidan så kan det vara så att någon har länkat till din hemsida och stavat fel i url:en. Detta genererar då ett 404 fel då sidan inte existerar på din hemsida. En god idé i detta fallet är att skapa en ompekning så att den felaktiga url:en pekar mot den som faktiskt existerar.

Använd 404-sidan på rätt sätt

Om du vill så kan du använda 404-sidan och guida besökaren till andra sidor på din hemsida. Gör om den ”vanliga” 404-sidan till en sida som hjälper besökaren. Här kan du länka till andra informationssidor, till startsidan eller till bloggen där ni delar med er av nyttig information.

Det finns en rad olika bra exempel på hur man kan skapa en 404-sida som hjälper besökaren. Då finns det faktiskt en chans att besökaren inte backar tillbaka utan går vidare till andra sidor på er webbplats.

Här hittar du några kreativa exempel på hur företag har gjort om sin 404-sida och gjort den till något roligt.

Något att tänka på

Vi har nämnt det många gånger tidigare och det är att tänka på besökaren. Om vi tänker oss att vi läser tips på hur man bygger ett trädäck på ett forum. I ett av inläggen finns där en länk som pekar mot en produkt eller en guide. Den länken pekar mot en sida som inte existerar längre utan besökaren kommer till en 404 sida. 

Man var kanske inte ute efter att köpa produkten men man vill ha information om hur den ser ut eller hur den fungerar. I detta fallet kan det tillexempel vara intressant att peka besökaren mot en produkt som ersatt den utgående eller att kanske låta sidan leva men att ta bort köpknappen.

Samma sak gäller guider eller andra sidor som kan ha ett värde för en besökare. En guide kan vara gammal men ni har kanske skapat en ny sådan som har ersatt den som ni har tagit bort. Då borde ni skapa en ompekning (redirect) som pekar mot den nya sidan.

Utgå alltid från besökaren och prioritera sidorna. Du behöver inte peka om alla sidor som svarar med en 404 kod men om det är så att en viktig sida försvinner så borde du kanske ersätta den.

404:or är sånt som händer – det behöver inte vara dåligt

Så 404-sidor är sånt som händer under resans gång. Sidor försvinner, produkter utgår och 404-sidor dyker upp. Kontrollera de sidor som har externa länkar eller trafik som försöker nå en sida som visar 404. Det kan finnas ett värde att skapa en redirect på dessa eller en sida som ersätter innehållet. 

Om det är så att det inte finns trafik som försöker nå sidan och det saknas externa länkar så är det okej att sidan är borta – och att 404-budskapet visas istället. 

Försök att alltid tänka på besökaren och att det kan finnas ett värde, speciellt när du ser att många försöker nå sidan som inte finns längre. Undvik att ta bort innehåll och skapa så mycket evergreen content som möjligt. På så sätt så kan innehållet på sidan leva över en längre tid och samla värde.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Pin It on Pinterest

Share This