404 sida – vad är det?

av Adam Borowski

 | uppdaterad 25.11.2021

Ett 404 fel är en HTTP svarskod och du har säkert stött på det hundratals gånger när du har klickat på en länk och hamnat på en sida som inte existerar längre. Felet uppstår när sidan som man försöker besöka har tagits bort eller flyttats. Dokumentet man försöker nå existerar helt enkelt inte på den adressen som du har kommit till. Just då får du upp information på din skärm om att du har nått en 404-sida (sidan finns inte längre).

Hur uppstår en 404 sida?

404 fel är vanligare än vad man tror. Och beroende på om man jobbar med ehandel eller erbjuder tjänster online så kan antalet 404 sidor som uppstår variera. Stora produktkataloger och produkter som utgår kan bidra till att ett stort antal 404 sidor tillkommer. Medan mindre hemsidor kanske bara får en och annan med jämna mellanrum.

404-sidorna uppstår när sidor försvinner. När man inte pekar om url:en till en ny sida eller till samma sida fast i en annan del av strukturen. Som nämnt precis så behöver en sida inte tas bort för att ett 404-fel ska uppstå, det räcker med att man flyttar på den. Om sidan hamnar i en annan del av sidstrukturen så kommer den andra adressen att generera ett 404-fel.

Kan 404 sidor skada seo och organisk synlighet?

Google har gått ut och sagt att 404-sidor är fullt normalt. Så länge en sida som inte existerar svarar med en 404 HTTP kod så är det faktiskt okej. Hemsidor förändras över tid och produkter kan utgå ur sortimentet. Det är alltså fullt normalt att dessa fel uppstår. Läs mer om vad Google säger om 404 fel här.

Hur hittar man sina 404-felsidor?

Google Search console är ett verktyg som du kan använda för att hitta 404:or på din hemsida. I täckningsrapportern (Coverage) hittar du Not Found (404). Du kan även använda dig av verktyg som Screaming Frog. Ett annat sätt är att besöka en 404 sida på din hemsida, ta sidans meta titel och söka på ex”Sidan finns inte” bland sidorna som finns med i ”Landing page” rapporten i Google Analytics. 

I google search console hittar du en rapport som heter täckningsrapport eller coverage.

Ska man ”laga/fixa till” alla 404-fel?

Sidor som svarar med en 404 är oftast sidor som är borttagna av en anledning, det kan vara att produkten har utgått eller att informationen på sidan är gammal.

Om det finns en sida med ny information eller en produkt som ersätter den sida som har stängts ner så kan vi peka om den gamla url:en till den nya. Om inte så kan/bör den ligga kvar som en 404. Detta är inget som påverkar SEO.

Å andra sidan så kan det vara så att någon har länkat till din hemsida och stavat fel i url:en. Detta genererar då ett 404 fel då sidan inte existerar på din hemsida. En god idé i detta fallet är att skapa en ompekning så att den felaktiga url:en pekar mot den som faktiskt existerar.

Använd 404-sidan på rätt sätt

Om du vill så kan du använda 404-sidan och guida besökaren till andra sidor på din hemsida. Gör om den ”vanliga” 404-sidan till en sida som hjälper besökaren. Här kan du länka till andra informationssidor, till startsidan eller till bloggen där ni delar med er av nyttig information.

Det finns en rad olika bra exempel på hur man kan skapa en 404-sida som hjälper besökaren. Då finns det faktiskt en chans att besökaren inte backar tillbaka utan går vidare till andra sidor på er webbplats.

Här hittar du några kreativa exempel på hur företag har gjort om sin 404-sida och gjort den till något roligt.

Något att tänka på

Vi har nämnt det många gånger tidigare och det är att tänka på besökaren. Om vi tänker oss att vi läser tips på hur man bygger ett trädäck på ett forum. I ett av inläggen finns där en länk som pekar mot en produkt eller en guide. Den länken pekar mot en sida som inte existerar längre utan besökaren kommer till en 404 sida. 

Man var kanske inte ute efter att köpa produkten men man vill ha information om hur den ser ut eller hur den fungerar. I detta fallet kan det tillexempel vara intressant att peka besökaren mot en produkt som ersatt den utgående eller att kanske låta sidan leva men att ta bort köpknappen.

Samma sak gäller guider eller andra sidor som kan ha ett värde för en besökare. En guide kan vara gammal men ni har kanske skapat en ny sådan som har ersatt den som ni har tagit bort. Då borde ni skapa en ompekning (redirect) som pekar mot den nya sidan.

Utgå alltid från besökaren och prioritera sidorna. Du behöver inte peka om alla sidor som svarar med en 404 kod men om det är så att en viktig sida försvinner så borde du kanske ersätta den.

404:or är sånt som händer – det behöver inte vara dåligt

Så 404-sidor är sånt som händer under resans gång. Sidor försvinner, produkter utgår och 404-sidor dyker upp. Kontrollera de sidor som har externa länkar eller trafik som försöker nå en sida som visar 404. Det kan finnas ett värde att skapa en redirect på dessa eller en sida som ersätter innehållet. 

Om det är så att det inte finns trafik som försöker nå sidan och det saknas externa länkar så är det okej att sidan är borta – och att 404-budskapet visas istället. 

Försök att alltid tänka på besökaren och att det kan finnas ett värde, speciellt när du ser att många försöker nå sidan som inte finns längre. Undvik att ta bort innehåll och skapa så mycket evergreen content som möjligt. På så sätt så kan innehållet på sidan leva över en längre tid och samla värde.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Sökmotoroptimera din WordPressida

Sökmotoroptimera din WordPressida

Som vi har nämnt tidigare så är Wordpress ett fantastiskt CMS med oändliga möjligheter. Och med oändliga möjligheter kan även utmaningar uppstå, speciellt när det kommer till SEO. I detta blogginlägget kommer vi att ge några tips om hur du seo optimerar din...

Lokal sökmotoroptimering (Local SEO)

Lokal sökmotoroptimering (Local SEO)

Lokal sökmotoroptimering, Local SEO eller lokal seo på svenska, många namn på samma sak. Här handlar det om att dra in lokal trafik på sökningar som görs i närområdet/regionen/kommunen och så vidare. Det finns mycket att vinna, speciellt för butiker, frisörer,...

Mer innehåll ger fler affärer

Mer innehåll ger fler affärer

Är det ett kontroversiellt budskap, tycker du? Att fler bloggartiklar på en webbplats kommer innebära fler affärer? Nej kanske inte, eller det borde i alla fall inte komma som en överraskning. Låt mig försöka förklara varför. Sökningar (SEO) har hög konverteringsgrad...

Säljare till TMG

Säljare till TMG

Nu är Top Marketing Group, TMG, på jakt efter nya kollegor till säljteamet – målinriktade säljare som älskar att göra kunden nöjd och är en fena på att hitta lösningar utifrån våra kunders behov och våra tjänster och erbjudanden.  Här finns chansen att...

Mäta laddningstiden på hemsida

Mäta laddningstiden på hemsida

Upplever du att din hemsida är långsam och misstänker du att du kanske tappar besökare eller placeringar på grund av detta? Eller så kanske du vill veta nuläget och hur din nya hemsida presterar . Börja med att mäta laddningstiden för din hemsida, både för mobil och...

Pin It on Pinterest

Share This