VÅRA NYHETER OM SEO & CONTENT MARKETING
Resultatrapporten i Google Search Console
I andra avsnittet i Google Search Console serien kommer vi att gå genom ”performance”-rapporten, eller resultatrapporten som den heter på svenska. Hur man använder den samt vilken typ av information och tips man kan få ut ur rapporten. För att understryka vilken typ...
Vad är Google Search Console?
Vad är egentligen Google Search Console, vilken typ av data kan jag hämta från det här verktyget och varför ska jag ha det? Google Search Console är ett fantastiskt verktyg som vi på Ranktrail tycker att alla bör sätta upp när man lanserar sin hemsida. I den här...
Google ändrar din Meta Title
En stor snackis inom sökmotoroptimering den senaste tiden har varit att Google ändrar din Meta Title, även om du har skrivit en egen text. Och Google ersätter din text med en annan text från din webbplats! Det var i mitten av augusti som det började surras om inom...
Link Spam Update – vad innebär uppdateringen?
Som ni kanske har hört eller läst så påbörjade Google sin link spam update under juli månad och påverkar dig som arbetar med sökmotoroptimering. Uppdateringen som egentligen skulle ta två veckor att rulla ut blev färdig i slutet på augusti. Målet med uppdateringen är...
Är sökord i URL & Domän viktigt vid SEO?
Här får du svar på hur viktig din URL och Domän är vid sökmotoroptimering men även tips för din Content Marketing. URL och Domänen har troligtvis en viss påverkan på din SEO men den är mindre än vad det var en gång i tiden var. Och att använda ord i dina URL:er...
3 PR-tips som kan hjälpa din SEO
För att lyckas med rekrytering av leads och kunder från Google så kan PR få en betydande roll ditt arbete med sökmotoroptimering. Här går vi igenom 3 PR-tips som kan bidra positivt till ditt arbete med sökmotorotimering och Content Marketing. Det finns mycket du kan...
Sökoptimerar dina bilder för bildsök!
Det finns mycket du kan göra för att få bilderna på din webbplats att bli mer synliga i Google's sökresultat, som i exempelvis deras bildsök. Du kan sökmotoroptimera dina bilder för att bli synlig vid bildsök genom att bland annat ange text i bildens alt tag, skapa en...
Google Discover, vad är det?
Har du hört talas om Google Discover? Inte? Google Discover kan förändra vårt arbete med SEO och Content Marketing, om det slår lika stort som logiken har gjort på YouTube. Google Discover är en 'ny' metod för att presentera intressant innehåll för dig i...
9 SEO-tips som förbättrar din ingress
Här får du våra SEO-tips som kan förbättra din ingress och indirekt förbättra både din Content Marketing och sökmotoroptimering. Ingressen är viktigare än vad många tror och har en central roll i de första sekunderna som en besökare kommer till din webbplats,...
Redirect chains och loopar (ompekningskedjor)
Som vi tidigare har skrivit så är redirects väldigt viktiga. Ompekningens uppgift är att överföra ett sidvärde till en annan sida på er webbplats. Det kan vara så att en utgående sida har externa länkar pekade till sig och det är just detta värde vi vill skicka...
Core Web Vitals
Som ni kanske har läst så kommer det ske förändringar i vad Google tittar på under 2021. Fokus kommer att ligga på besökarens upplevelse av sidan och Google säger att detta är något som bör tänkas på när man utvecklar sin hemsida.Upplevelse är ett så brett ord, vad...
Vad är en sitemap – sitemap.xml
Du har säkert stött sitemapen i ditt CMS eller när du har läst om SEO på nätet. Eller så har du kanske funderat på hur du lägger upp en sitemap eller hur du hittar den på din hemsida. Varför ska man ha en sitemap.xml egentligen? En Sitemap är en fil som listar alla...
Struktur ur SEO-synpunkt
Hur viktig är struktur när det kommer till en hemsida? Hur går jag tillväga för att på ett så smidigt och enkelt sätt strukturera innehållet efter typ, sökintention och användarvänlighet? Att sätta strukturen rätt från början banar en väg för framtiden i form av...
Korrekta redirects, varför är det viktigt för SEO?
En stor del av SEO handlar om tekniska bitar som inte alltid är superlätta att förstå. En av dessa bitar är “Redirects” eller vidarebefordringar, den svenska översättningen som nästan aldrig används. En vanlig anledning till att webbsidor tappar trafik och placeringar...
Vad är Content Marketing?
Stöter du ofta på begreppet Content Marketing i olika sammanhang? Inte riktigt säker på vad det är för något eller hur man jobbar med det? Tycker du att det bara ett buzzword som många i branschen slänger sig med men som få har riktig koll på? Oavsett din...
LÄR DIG MER OM SEO
MALMÖ
Södra Förstadsgatan 23A
211 43 MALMÖ
STOCKHOLM
KONTAKT