Så gör du webinar! (2022)

av Magnus Äng

 | uppdaterad 14.12.2021

Webinar är en av de bästa metoderna vid Lead Generation, framförallt vid B2B Marketing. Och det är en bra kombination till din sökmotoroptimering och ger dig valuta för ditt arbete.

Allt du behöver för att genomföra ett webinar är deltagarna, en dator, kamera, ditt headset och ett program för att streama. Därefter kan du växla upp när du är redo med bättre kamera, mikrofon och ljussättning.

Här går vi igenom vad du behöver för att genomföra ett webinar och få valuta för din SEO!

Vad är webinar?

Webinar påminner om seminarium, en föreläsning fast i digtal form. Du genomför ett webinar framför en kamera istället för en fysisk publik och innehållsmässigt så påminner de om varandra.

Du bjuder in din publik till att se ett live-webinar eller ett förinspelat. Under webinaret presenterar du ditt innehåll, exempelvis en presentation (PowerPoint, Google Presentation etc.) eller visa något på din skärm (något på din webbrowser, exempelvis en webbplats eller ett program).

Under ett live-webinar så ser dina deltagare dig i realtid och du kan då låta deltagarna vara delaktiga genom att ställa frågor via chat.

Varför ska man hålla webinar?

Det finns flera fördelar med att genomföra webinar och de är Lead Generation, Lead Nurture och öka kundlojalitet.

Webinar är en av de bästa medtoderna vid Lead Generation, vi har skrivit om detta tidigare och du hittar fler leadgenereringstips här. Med webinar får du chansen att presentera din kunskap. Leadsen (deltagarnas kontaktuppgifter) kan du sedan använda för att bearbeta deltgarna till att bli kunder.

Under bearbetningen av leads så kan nya webinar stötta ditt arbete, sk Lead Nurture. Och dina webinar kan stärka säljarnas dialog med potentiella kunder och påverka dom till att närma sig ett köpbeslut.

Webinar är även en bra strategi för att stärka sin relation till befintliga kunder om ni delar med er av insikter som gör att kundernas förtroende ökar för er.

Hur gör man webinar?

Först och främst behöver du ha utrustning som en dator, webkamera, ett program för att genomföra ditt webinar, belysning och mikrofon. Du kan börja väldigt enkelt och du kommer långt med din webkamera i datorn och ditt headset som du använder till din telefon.

Utöver all utrustning så behöver du deltagare såklart. Du behöver också marknadsföra ditt webinar så du får deltagare.

Här går vi igenom allt du behöver tänka på för att komma igång!

Landningssida som är sökmotoroptimerad

För att attrahera nya potentiella kunder så kan du skapa en landningssida med ett formulär för att anmäla sig. Sökmotoroptimera landningssidan för ett relevant ämne och sikta på att ta plats i Google’s organiska sökresultat när man söker på webinar och ditt ämne.

Det finns fler än vad många tror som letar efter webinar inom olika ämnen och få företag har ännu inte tänkt tanken på att sökmotoroptimera mot dessa sökningar.

De som söker på webinar inom ett ämne är ute efter att lära sig mer och kan även stå inför ett köpbeslut inom kort. Se till att ha webinar synligt på er webbplats och på så vis kan ni visa alla era besökare va dni gör och det kan öka er trovärdighet.

Annonsera i digitala kanaler mot din målgrupp

För att locka deltagare till ditt webinar så behöver du nå dina målgrupper. Detta gör du enklast genom annonsering i de digitala kanaler med en målgruppsinriktning mot de som du vill nå.

Du kan även publicera länkar till anmälningssidan i era digitala kanaler i sociala medier så att era följare kan attraheras men det är svårt att få en ordentlig räckvidd utan annonseringen.

Bjud även in dina kunder till webinaret genom epost men låt de anmäla sig via ett anmälningsformulär för att ha kolla på vem som deltar.

Utrustning för webinar

För att genomföra ett webinar så behöver du lite utrustning som vi kommer att gå igenon här. Du behöver bland annat;

  • ett streamingprogram
  • kamera
  • mikrofon
  • belysning
  • backdrop

Här går vi igenom lite olika alternativ som inte kräver så stor investering men även lite mer om du vill satsa p en högre nivå.

Streamingprogram vid webinar

Idag kan du streama med mängder av olika program och du har säkert deltagit i möten via Zoom eller Microsfot Teams. Båda dessa fungerar även till att genomföra webinar och du kan ställa in vad deltagarna ska kunna göra innan.

Vill du ha mer proffsigare program för dina webinar som endast är avsedd för detta så har du Restream, Webinar Jam eller StreamYard. Dessa tre kan du designa lite som du vill med egna logotyper, grafiska element och har alla chatfunktioner. Med dessa program så kan du även koppla ihop dom med dina konton i digitala kanaler som Linkedin, facebook och YouTube och streama ditt webinar även där via ditt program.

Vi använder Restream på Ranktrail och det kostar från 160 kr/månad, och de andra nämnda programmen ligger i samma nivå.

Om du vill ha ett gratis program så fungerar även Google Meet och du kan dela länken med deltagarna strax innan mötet. Du kan ställa in så att deltagarnas mikrofoner och kameror är avstängda under hela webinaret om du inte vill att deltagarna ska synas och kunna störa.

Kamera, börja enkelt och avancera efterhand

Din webkamera som är inbyggd räcker långt för nybörjare till webinar men vill du avancera så finns det egentligen ingen övre gräns. Ett steg efter din webkamera är en extern webkamera som är mer avancerad än den som är inbyggd i din dator. En väldigt bra webkamera är Logitechs Ultra Brio 4K som finns från ca 1.000 kr.

Om du vill satsa på ännu bättre kvalitet så satsa på en DSLR-kamera med en Elgato cam link för bra kvalitet. Det finns en uppsjö av kameror men en riktigt bra som har realtids autofocus och kan ge dig ett bra skärpedjup (blurrig bakgrund) är Sony A6100 som du kan hitta från ca 8.000 kr.

Mikrofon till webinar

Som en start kan du använda ditt headset som du använder till din telefon även till webinar, exempelvis Apples EarPods. När du vill satsa vidare så finns det en hel djungel av mikrofoner och en enkel uppgradering är en skrivbordsmikrofon exempelvis en snowball för mindre än 1.000 kr.

Om du vill öka nivån på kvalitén ytterligare så är Røde en bra väg, exempelvis Røde Wireless Go II 2-to-1. Dessa är trådlösa och du kan både spela in på dom men även koppla de till din dator för livestream till ett webinar. Du hittar Røde Wireless Go II 2-to-1 från ca 3.000 kr och du kan även köpa till sk myggor som kan fästas på kläderna nära din haka så att den plockar upp ljudet väl.

Belysning vid webinar

Ljuset är en viktig aspekt och du kan även här börja enkelt och växla upp tekniken med framgångarna. När du vill uppgradera så är en LED-ringlampa en bra start och de kan du hitta från ca 1.000 kr. När du vill satsa på ännu vassare belysning så finns det bra LED-belysning från 2-3.000 kr och sedan finns det ingen gräns. En proffsigare utrustning är sk softbox där du kan styra både ljsuets styrka och värmen, dvs om det ska en varmare känsla likt ljuset från ett levande ljsu eller mer likt sjukhusljuset.

Bakgrund med eller utan backdrop

Bakgrunden vid webinar kan vara en sk backdrop där du använder pappmaterial i valfri färg, dessa hängs upp och kostar från 800 kr per rulle. Men det kan fungera lika bra med en målad vägg eller en gardin bakom dig.

Börja enkelt, med en målad vägg eller gardin och växla upp med backdrops när du vill växla upp.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Pin It on Pinterest

Share This