Topic Cluster, allt du behöver veta! (2022)

av Magnus Äng

 | uppdaterad 18.03.2022

Här får du svar på allt du behöver veta om Topic Cluster vid SEO! Du hittar svar på vad Topic Cluster är, när man bör använda denna modell och hur du kan komma igång.

I ett Topic Cluster så ingår Pillar Content och Cluster Pages som går in på djupet om ett ämne samt är länkade samman. När du arbetar med Cluster Topic så kan du göra dig mer attraktiv hos både potentiella kunder såväl befintliga och även nå riktigt bra placeringar i Googles säkresultat.

Dessutom passar Topic Cluster bra in i ditt arbete med både Content Marketing och Inbound Marketing.

Scrolla ner för att lära dig mer om Topic Cluster!

Vad är Topic Cluster?

Topic Cluster är en innehållsstrategi (Content Strategy) där du skapar ämneskluster med olika websidor på din webbplats. Ett topic cluster innehåller ofta Pillar Content (en Pillar Page) och flera Cluster Content (sk Cluster) Pages som tillsammans fördjupar sig inom ett ämne där du delar kunskap, tips, insikter och guider.

Ett Topic Cluster kan vara en bra Content Strategy vid Content Marketing, Sökmotoroptimering och Inbound Marketing.

När använder man Topic Cluster?

När du vill satsa mer på Sökmotoroptimering (SEO) så är Topic Cluster en vanlig innehållsstrategi. Det är vanligt att ämnesklustren har fokus på ämnen som är relaterade till de tidiga faserna i kundresan (Customer Journey) som Awareness och Consideration.

Med topic cluster så kan man attrahera kvalitativa besökare som fördjupar sig i ämnet och kan hoppa mellan de olika artiklarna och få en ökat intresse för ämnet samtidigt som de får upp ögonen för just din verksamhet.

Topic Cluster är bra vid Content Marketing

Topic Cluster är en bra strategi vid Content Marketing när du vill distribuera ditt innehåll i fler kanaler än Google, med din webbplats i centrum. Dina nyhetsbrev, sociala medier och i din PR-strategi kan dina Topic Cluster komma till nytta i din Content Marketing.

Du kan tipsa om andra relevanta redaktionella artiklar för dina följare som får ert nyhetsbrev att bli mer attraktivt och öka både öppningsfrekvensen (opening rate) som klickfrekvensen (CTR) från nyhetsbrevet in till din webbplats.

När du vill attrahera följare i sociala medier så kan ditt Topic Cluster bli en skatt för de som får nys om er, exempelvis på Linkedin. Med det redaktionella innehållet i dina Topic Clusters så kan du bryta ut mindre delar och publicera citat, statistik och sedermera även länk till dina Cluster Pages eller din Pillar Content när det blir relevant.

Även din Inbound Marketing kan stärkas

Även för dig som arbetar med Inbound Marketing så kan Topic Clusters komma till nytta. I dina workflows (email som skickas via Marketing Automation) så kan du presenteera redaktionellt innehåll som ditt lead inte har sett tidigare.

Sedan kan du med Lead Scroing mäta dina leads aktivitet och sätta poäng efter hur pass intresserade de är av ämnet som du behandlar och skriver om. Vid ett högt visat intresse så kan du automatisera email med säljfokus eller initera att en säljare tar över bearbetningen.

Varför ska du ha Topic Cluster?

Att använda Topic Cluster i din sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing eller till och med i din Inbound Marketing kan ge dig en avkastning som sträcker sig över en lång tid framöver.

När du har skapat innehåll som efterfrågas av dina potentiella kunder, genom bland annat Google där de söker så kan du få besökare till digg innehåll vecka efter vecka, månad efter månad och jag i flera år om det fortfarande är relevant.

Din investering i Topic Cluster kan bli en av dina bästa investeringar ur ett ekonomiskt perspektiv eftersom det kan leva länge och bidra till att potentiella kunder hittar och attraheras av er.

Vad är en Content Strategy?

En Content Strategy är detsamma som en Innehållsstrategi och du kan utveckla det för alla dina digitala kanaler eller olika, som exempelvis för din webbplats.

När man bygger en webbplats så är det vanligt att ta fram en Content Strategy som täcker hela kundresan för att fånga upp alla typer av behov som sina potentiella kunder kan tänkas ha.

Men här upplever jag det ofta man fokuserar mycket på innehållet där man lyfter fram sina produkter och tjänster men missar innehåll som attraherar sina potentiella kunder som ännu inte har förstått sina behov eller bestämt sin leverantör. Ni som känner till Kundresan (Customer Journey) förstår att jag syftar till de tidiga fasterna, Awareness och Consideration.

Och en bra Content Strategy för att fånga upp dina potentiella kunder när är i de tidiga faserna i kundresan är genom Topic Clusters.

Vad består Topic Clusters av?

När du skapar Topic Cluster så innehåller det flera websidor inom liknande ämne men som fördjupar sig i olika delar, olika frågeställningar men de ska vara relaterade till varandra.

I Cluster Topic så finns det oftast en webbsida (Pillar Content) som innehåller myckt information och täcker hela ämnet, lite om allt. Och denna websidan omges av andra websidor, på samma webbplats som behandlar samma ämne fast går djupare på olika frågor och vinklingar.

Vad är Pillar Content?

Pillar Content (även kallat Pillar Page eller Cornerstone Content) är en websida med relativt mycket innehåll i form av både text och bilder, eller annat grafiskt innehåll som infographic. Din Pillar Content ska vara till god hjälp för den målgrupp som du vill nå och attrahera, dina blivande kunder.

När du skapar Pillar Content inom sökmotoroptimering så brukar denna websidan fokusera på ett ämne och ha ett huvudsökord som ofta har en större sökvolym än vad andra söktermer inom samma ämne har.

Din Pillar Page behöver inte ha mycket text för att lyckas men det är vanligt att det blir en hel del. Det finns en oskriven riktlinje om att den bör vara minst 3.000 ord. Detta är ingen helig regel och ditt Pillar Content kan innehålla både mindre och mer ord än så.

Det viktiga med ditt Pillar Content är att den ska täcka in allt det mest relevanta som efterfråga om ämnet.

Vad är Cluster Content?

I ditt Topic Cluster så finns förutom Pillar Content även Cluster Content (Cluster Pages). Cluster Content är flera olika websidor, antingen vanliga innehållssidor eller blogginlägg och båda funkar lika bra. Dessa Cluster Pages fördjupar sig i olika ämnen, frågeställningar och tips som är relaterade till huvudämnet (som Pillar Content handlar om).

Om din Pillar Content handlar om Kaffe så kan dina Cluster Pages beröra relaterade ämnen som kaffebönor, kaffeservis, hur man rostar kaffe, hur man brygger kaffe, vad man kan äta till kaffet och mycket annat.

Exempel på Cluster Pages

Vi arbetar efter olika typer av Cluster Pages när vi skapar Topic Clusters och hjälper våra kunder. Här är några exempel på Cluster Pages som våra kunder arbetar med:

Vem bör arbeta med Topic Cluster?

De flesta verksamheter kan använda Topic Clusters för att attrahera sina potentiella kunder, oavsett om du vänder dig till konsumenter (B2C), till andra företag (B2B) eller är en myndighet som vill nå ut till privatpesoner (G2C).

Med ett Topic Cluster så skapar du intressant innehåll som kan få potentiella kunder (och även befintliga kunder) att verkligen vilja besöka din webbplats för att få svar, lära sig mer och bli inspirerad.

Om du vill att din webbplats ska lyckas att nå topplaceringar i Google så kan Topic Cluster vara en bra innehållsstrategi. Med Google E-A-T som en faktor kan ditt Topic Cluster bidra till att du stärker din expertis och andras åsikter om dig och innehållet bekräftas, vilket kan stärka din autkoritet och trovärdighet inom ditt ämne.

Hur kommer jag igång med Cluster Topic?

Om du vill arbeta med Topic Cluster så bör du vara beredd på att ha tålamod och satsa din tid eftersom det är en långsiktig innehållsstrategi. Om du väl har accepterat detta och är villig att satsa på Topic Clusters så kommer här några tips på vägen.

Välj ditt huvudämne

Börja med att identifiera vilket ämne som era frågor ofta vill veta mer om innan de kommer till er för att anlita och köpa från just ditt företag. Vilka problem hade dina kunder innan de blev kund och vilken information behövde de.

När du lyckas förstå det så har du också nyckeln till det eller de ämnena som du bör satsa på. Sedan börjar du med att välja etthuvudämne, om du har identifierat flera.

Gör en kvalitativ sökordsstrategi

Gör en ordentlig sökordsanalys och ta fram en relevant sökordsstrategi till ditt Topic Cluster. Identifiera olika frågor som ofta görs på Google genom att söka och studera det som presenteras av Google genom deras sk autosuggest eller i sökresultatet där du kan se ’Andra har också frågat’.

Du hittar även frågor som ställs på Google inne i vår mjukvara där du även får reda på hur dina konkurrenter syns i Google’s sökresultat samt indikation på hur många sökningar som görs i genomsnitt varje månad.

Gör en Content Plan

När du har förstått vilka söktermer som ska ingå i din Sökordsstrategi så bör du börja med inventera vilket innehåll du redan har innan du satsar på att skapa nytt som du helt saknar.

Det du behöver göra är att förstå vilket innehåll som kan användas i din Topic Cluster och om dessa websidor är bra eller behöver uppdateras. Gör en Content Audit och få en helhetsbild på ditt existerande innehåll.

När du har gjort din Content Audit så har du nu en uppfattning av ditt innehåll och hur det presterar, nu kan du göra din Content Plan.

I din Content Plan ska du planera för vilket innehåll som skall uppdateras men även skapas helt nytt. Kom ihåg att ha datum för publicering och ansvarsområden mellan dig och dina kollegor, om ni är flera som ska arbeta med innehållet.

Börja skriv Cluster Pages

Nu när du har gjort din sökordsstrategi och vet vilka frågor som ställs på Google om ämnet så kan du börja skriva innehåll och skapa Cluster Pages där du i princip går igenom varje fråga på djupet på dessa websidor.

Kom ihåg att du behöver få med frågeställningen i Title Link (fd Meta Title), i H1-rubriken och i brödtexten samt eventuella underrubriker. Utöver din text så måste du även arbeta med det grafiska innehållet som bör stärka din text och komlettera budskapet.

Uppdatera existerande innehåll

I din Content Plan så ser du vilket innehåll som du har som du kan uppdatera. Undvik att ändra URL:en men du kanske behöver uppdatera Title Link, rubriker och annat innehåll för att bli optimerat för en unik frågeställning.

Gå igenom websidans bilder och se om det saknas relevant Alt-tag och uppdatera dessa så att det stärker ämnet som sidan fördjupar sig i.

Skriv nya Cluster Pages

Skapa nya Cluster Pages enligt din Content Plan där du kan lyfta fram tips som man bör göra, tips från experten eller tips som man bör undvika. Du kan även skapa en guide som går igenom hur man gör innan eller efter man går något.

Dt enklaste att börja med när det gäller Cluster Pages är att besvara de frågor som ställs på Google inom olika ämnen.

Räkna med att du bör skapa en hel del Cluster Pages om du vill lyckas nå topplaceringar på Google. Enligt Google så räcker det inte långt med 30 st redaktionella artiklar och dessutom bör du publicera frekvent.

Skapa din första Pillar Content

När du har skapat en hel del Cluster Pages så kan du publicera din första Pillar Content. Jag rekommenderar att du har ca 15 stycken redaktionella artiklar (Cluster Pages) som ingår i ett Cluster Topic innan du publicerar din Pillar Content.

Det kommer att ta lite tid för att producera Pillar Content så du kan påbörja arbetet parallellt med att du skapar dina andra websidor (Cluster Pages) som ska ingå i ditt Topic Cluster. Spara ditt innehåll på din Pillar Content utan att publicera och invänta rätt timing när du anser att det finns en hel del relevant att prsentera.

Kom ihåg att länka från ditt Pillar Content till dina Cluster Pages, från relevanta textstycken samt att länka från dina Cluster Pages till ditt Pillar Content.

På så vis knyter du ihop websidorna i ett Topic Cluster.

Lycka till med ditt skapande av Topic Clusters!

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Pin It on Pinterest

Share This