Mina tre bästa boktips

av Pontus Österlin

 | uppdaterad 18.05.2022

Nina nina nina nina na, Nina na na nina – dagens boktips: Don’t Make me think av Steve Krug, Made to Stick av Chip & Dan Heath och Webs of Influence av Nathalie Nahai. Tre av mina favoritböcker när det gäller web och marknadsföring.

Don’t Make Me Think – A common sense approach to web usability

Don’t Make Me Think handlar om vad som är viktigt vid framtagning av en hemsida. Och bara titeln säger egentligen allt. Du ska göra alla, texter, strukturer, menyval så kristallklara att det inte uppstår några frågetecken hos din besökare. Varför är det så viktigt att undvika osäkerhet då? Jo för att osäkerhet drar ner på dina chanser att övertyga besökaren och förmå hen att göra det du vill att hen ska göra på din sajt.

Den här boken är i princip min bibel och jag tipsar om den i nästan varje kurs eller workshop jag anordnar. Steve Krug får oss på ett humoristiskt sätt att tänka om när det gäller hur vi tror att webdesign fungerar. Vi har ofta en felaktig uppfattning att det vi designar och skriver används på det sätt som vi tänkt. Så är inte fallet.

Även om den här boken finns i uppdaterade upplagor, har den en hel del år på nacken och det märks, speciellt på de skärmdumpar från hemsidor som används som exempel. Men låt inte det avskräcka dig. Mycket av poängerna i boken är tidlösa. De både kan och bör appliceras på moderna webbplatser.

Made to Stick – Why some ideas take hold and others come unstuck

Den här boken försöker förklara varför vi har svårt att komma ihåg viktiga fakta, när vi ibland kan minnas helt ovidkommande saker. Och Chip och Dan Heath har tagit fram en metodik som hjälper oss att forma våra budskap så att vi verkligen minns dem. Och vem har inte nytta av något sådant i sin marknadsföring..?

Metodiken för att skapa bestående budskap består av sex principer som bildar akronymen S U C C E S. Ju fler av dessa sex principer vi kan få med när vi formar vårt budskap desto större chans har vi att mottagaren verkligen kommer ihåg det.

S som i Simplicity

Med simplicity avses inte simpelt utan snarare något som är både enkelt och djupt. Det ultimata exemplet är att på en mening kunna förmedla något som är så djupt att det tar någon en livstid att lära sig följa den. Det du! Nu är inte alla tipsen och exemplen så utmanande, utan författarna pekar också på det faktum att om du har för många bra argument riskerar du att mottagaren inte kommer ihåg ett enda. Så du behöver utveckla den ädla konsten att prioritera.

U som i Unexpectedness

Det gäller inte bara att överraska för att stå ut i mängden. Det är bara det första steget. För att verkligen få till ett lyckat budskap behöver det även bibehålla mottagarens intresse och väcka nyfikenhet.

C som i Concreteness

Att vara konkret är egentligen inget svårt, men ändå så har vi en tendens att göra våra mission statements, strategier och visioner onödigt abstrakta och högtflygande. Det är inget recept för att få budskapet att fastna.

C som i Credibility

När det gäller att få folk att tro på våra idéer tar vi gärna till torra fakta och siffror eller statistik och i många fall är det inte rätt väg att gå. Ett exempel från politiken är när Ronald Reagan debatterade med sittande Jimmy Carter och istället för att ta till statistik om hur ekonomin dalat den senaste ämbetsperioden helt enkelt sa, ”Innan du röstar, fundera på om du har det bättre ställt idag än för fyra år sedan.”

E som i Emotions

Varför ska någon bry sig om vårt budskap? Det gäller att få dem att känna något och en av utmaningarna är att välja ”rätt” känsla. Att få ungdomar att sluta röka genom skrämselpropaganda kan vara svårt. En bättre väg kan vara att få dem att känna avsky inför att stödja de stora omoraliska tobaksbolagen.

S som i Stories

Att få folk att agera på våra idéer kan vara en utmaning och då är en väg till framgång att berätta en minnesvärd historia. Storytelling är något av ett buzzword, men icke desto mindre en effektiv strategi inom marknadsföring.

I Made to Stick går Chip och Dan Heath igenom exempel efter exempel för att illustrera dessa olika principer på ett ofta fascinerande sätt.

Webs of Influence – The psychology of online persuation

På ett sätt är denna bok av Nathalie Nahai (som kallar sig webbpsykolog) en mix av det två andra böckerna jag tipsar om, men som också ger ett lite annat perspektiv. Och det perspektivet är just det psykologiska och hur våra hjärnor fungerar. Något jag personligen tycker är superintressant. Med det sagt så är den här boken den ”torraste” av de tre, pedagogiskt upplagd men kanske inte den roligaste.

Den här boken är också en av de få böcker jag hittat som även adresserar kulturella skillnader som kan påverka hur du formulerar dina budskap. Ytterst relevant för dig som agerar på en global eller multi-kulturell marknad.

Boken är indelad i tre delar:

1 – Know who you’re targeting

Här går Nathalie igenom hur du ser och förstår dina målgrupper ur ett psykologiskt och kulturellt perspektiv.

2 – Communicate Persuasively

Ett intressant upplägg med psykologiska principer (och hur du bäst utnyttjar dem) för dina olika kommunikationskanaler:

  • din hemsida
  • dina bilder
  • dina videofilmer
  • dina färger
  • dina sociala medier

3 – Sell with integrity

I denna del får du en viss repetition av ämnen som avhandlas i både Made to stick och Don’t make me think fast med ett större fokus på psykologin bakom principerna. Du får också tips om prissättning och hur du kan öka din försäljning.

Vill du ha ett bollplank?

Behöver du en kickstart på din online marknadsföring, men vet inte riktigt var du ska börja eller vem du kan bolla idéer med. Då kanske jag är den rätte för dig. Låt oss sy ihop ett förutsättningslöst möte och se om vi är rätt för varandra. Det hade varit så kul att sätta tänderna i något utmanande uppdrag.

Pontus Österlin - Senior Digital Marketer and Consultant - Topvisible
Pontus Österlin
Senior Digital Marketer and Consultant
Mejla mig
Ring: 0765-115141
SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Pin It on Pinterest

Share This