5 tips för att generera fler leads som B2B!

av Caroline Skogh

 | uppdaterad 25.01.2022

Som marknadsförare på ett B2B-företag är oftast ett av dina viktigaste mål att generera leads. Trots detta är det många företag som kämpar med att komma igång och anser att leadsgenerering är en av deras största utmaningar. 

Vad är leadsgenerering? 

För att generera fler leads behöver du jobba med leadsgenerering. Om det är ett helt nytt ämne för dig så ska jag försöka göra en kort men enkel sammanfattning. Leadsgenerering är egentligen ett samlingsord för alla strategier du kan använda för att hitta nya potentiella kunder till ditt företag. Att generera leads innebär att hitta nya människor du kan nå ut till för att, förhoppningsvis, konvertera dem till kunder. 

Vill du veta mer om leadsgenerering? Läs denna nybörjarguide! 

Tips för att generera fler leads! 

Jag vet precis hur svårt det kan vara att generera fler leads som B2B-företagare. Leadsgenerering är en hel strategi i sig och för att lyckas behöver du ha en hel del komponenter på plats. Men för att ge dig en kickstart delar jag med mig av 5 konkreta tips på vägen!

1. Skapa content för alla steg i kundresan

Varje webbplatsbesökare är olika. Därför bör även ditt innehåll vara det. Alla som kommer in på din webbplats är inte redo att köpa. 

Den ena har kanske aldrig hört talas om ditt företag innan och är mest intresserad av att hitta information och inspiration, den personen är troligtvis i första steget i kundresan, så kallat awareness. Den andra kanske redan har besökt dig tidigare och kommit en bit i kundresan och är på jakt efter en produktdemo, den personen är troligtvis i sista steget i kundresan, decision.

Med det sagt vill du erbjuda content i alla steg i kundresan. Om du inte gör det kommer din potentiella kund gå vidare till en av dina konkurrenter.  

2. Arrangera webinar

Webinar tog verkligen fart under 2020 och vi ser fortfarande en ökning. Jag tror helt klart webinar är här för att stanna. Att arrangera ett webinar är en av de bästa strategierna för att generera leads. Du delar med dig av din kunskap gratis i utbyte mot ett leads kontaktuppgifter som du sedan kan fortsätta att bearbeta. 

Under ett webinar har du chans att på ett snyggt sätt visa upp din kunskap och expertis samtidigt som du bygger varumärke och tillit. Passa på att bjuda in till olika webinar i olika stadier i kundresan. För att nå de som är i slutet av kundresan kan du exempelvis arrangera en produktdemo eller ett mer nischat webinar där du visar upp ett case.

3. Personalisera varje upplevelse

Denna punkt går inte att betona tillräckligt. Idag förväntar sig leads, prospects och kunder en personlig upplevelse. Som B2B-företag måste vi ge varje kontakt en personaliserad och relevant upplevelse genom hela kundresan. Självklart är Marketing Automation ett verktyg som kan ge dig ett lyft här.

4. Optimera landningssidor för konvertering

När det kommer till leadsgenerering är din webbplats en otroligt viktig del. Du kan slänga in hur mycket pengar som helst i annonsering på Google och Sociala Medier för att driva trafik men om dina besökare inte gör någon form av action på din webbplats så har du mer eller mindre kastat pengarna i sjön. Se till att ha en konverterings-vänlig webbplats! 

För att generera leads vill du oftast komma åt kontaktinformation såsom e-postadress, namn, telefonnummer och annan relevant information. Det innebär att du vill ha ett flertal olika lead capture möjligheter på din webbplats.

Spana in våra 18 tips för lead capture!

5. A/B testa dina CTA-knappar

En viktigt komponent på din webbplats är dina call-to-actions (CTA). En CTA är en uppmaning som uppmuntrar besökaren till att göra någon form av action. 

Exempel på call-to-actions:

  • Boka ett möte
  • Prenumerera på nyhetsbrev
  • Ladda ner ett white paper
  • Anmälan till ett webinar

En CTA ska vara tydlig och fånga besökarens intresse. Om du inte lyckas med detta så missar du chansen att få ett lead vidare i kundresan. Alla människor är olika vilket innebär att en knapp du tycker är tilltalande kanske inte alls engagerar någon annan. Hur ska vi veta vad som fungerar och vad som inte fungerar? Här kommer A/B test in. 

Ett A/B test låter dig testa två olika varianter av något, exempelvis en CTA, för att sedan se vilken variant som presterar bäst. Börja med att bestämma dig för vilken variabel du vill testa. Vill du se vilken copy som presterar bäst? Vill du testa din placering av CTA-knappen? Eller vill du se vilken visuell effekt som presterar bäst? Därefter skapar du dina två variabler och efter en viss tid mäter och analyserar du resultatet. 

Bonus! Om du dessutom jobbar med ett verktyg likt HubSpot har du möjlighet att visa upp olika CTAs för olika besökare baserat på antingen life cycle stage, land eller beteende. Det kallas för SMART content.

Vill du veta mer?

Du är hjärtligt välkommen att kontakta mig så ska jag göra allt jag kan för att se till att du kan komma vidare på din online marketing resa.

Caroline Skogh
Head of Marketing
Mejla mig

Hämta 18 tips för att fånga leads
SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Pin It on Pinterest

Share This