Sökmotoroptimering förklarat i vår fullspäckade SEO-guide

Senast uppdaterad 2018-08-10

Sökmotoroptimering, även kallat SEO är en av de bästa metoder för få kvalitativa besökare till din webbplats som dessutom väldigt ofta kan omvandlas (konvertera) till kunder eller potentiella kunder (gäller både företag och konsumenter).

Varför sökmotoroptimering är så bra och vägledande tips får du här i vår SEO-guide. Du kan även fördjupa dig i sökmotoroptimering genom att gå vidare i olika delar och lära dig mer så använd sidan som en förenklad SEO-skola.

Denna sida uppdateras löpande allt eftersom nya rön dyker upp och när Google bemödar sig berätta något om sin mytomspunna algoritm som verkställer sökresultaten.

INNEHÅLL I SEO-GUIDEN:

Övergripande om SEO

Vad är sökmotoroptimering?
Varför är sökmotoroptimering bra?
Varför ska man sökmotoroptimera en webbplats?
Måste jag anlita en SEO-konsult?
Hur lång tid det för att lyckas med sökmotoroptimering?
Vad är SERP, är det samma som sökresultat? (kommer!)
Brand mentions
Bounce Rate (avvikelsefrekvens)
Rel canonical (kanonisering)

Fördjupning inom SEO

Sökordsstrategi – ta fram en sökordsstrategi i 5 steg (kommer!)
Onpage SEO – genomför Onpage-optimering (kommer!)
Teknisk SEO (kommer!)
Struktur (kommer!)
Interna länkar (kommer!)
Optimera ditt innehåll (kommer!)
Offpage SEO (kommer!)

Vad är sökmotoroptimering, även kallat SEO?

I Sveriges gör närmare 50 miljoner sökningar på Google dagligen samtidigt tillkommer det 10.000-tusentals nya webbsidor och blogginlägg som Google vill kategorisera och göra tillgängliga för oss alla på Internet.

Sökmotoroptimering är en strategi för att få besökare till exempelvis din hemsida och den är helt gratis. Det kostar inget att arbeta med sökmotoroptimering i jämförelse med andra strategier som annonsering, ex Google Ads.

Hela principen för sökmotoroptimering är att du bygger din hemsida efter en logik där innehållet är baserat på vad sökande i sökmotorer letar efter samt hur en sökmotor (ex Google) fungerar. Google är Sveriges största sökmotor med ca 95% av den svenska marknaden före andra som ex Bing. YouTube är en annan stor sökmotor i Sverige men den bygger på en helt annan logik än än Googles sökmotor för hemsidor, även om det är samma ägare av båda sökmotorer.

I filmen nedan förklarar Matt Cutts från Google hur deras sökmotorer fungerar.

Varför är sökmotoroptimering bra?

Många företag använder sökmotoroptimering för att vinna leads (nya potentiella kunder) eller fånga nya kunder som vill beställa direkt via Internet. Alla verksamheter kan mer eller mindre använda sökmotoroptimering framgångsrikt för dessa två ändamål, allt från hantverkare, tandläkare, skobutik, VVS-företag, mer industriella företag till renodlade nätbutiker (s.k. ehandel).

Det spelar ingen roll om målgruppen är privatpersoner eller företag, sökmotoroptimering fungerar i båda fallen riktigt bra.

Företag som arbetar aktivt med sökmotoroptimering kan mycket väl få 3-15% av sina besökare från Google till att bli kunder. När ett företag är riktigt bra på sökmotoroptimering så kan man lyckas med att få 20-40% av besökarna till att handla direkt. En sådan omvandling, d.v.s. från besökare till kund kallas vanligtvis för konvertering . Främsta anledningen till att sökmotoroptimering är riktigt bra på att omvandla besökare till kunder eller leads är att besökarna som du lyckas attrahera till din hemsida har kommit just av den anledning som de har sökt (de letar aktivt) efter information på Google som du dessutom har på din hemsida.

Om en sökande vill bygga en friggebod så kan du presentera en guide hur man bygger en sådan, antingen så kan du erbjuda en komplett guide till försäljning eller en gratis guide och senare försöka sälja virket, verktyg eller till och med en hel friggebod.Om du väljer att blogga frekvent så är mycket bra om du sökmotoroptimerar dina blogginlägg. Dessa med landningssidor som du har skapat kan du även inkludera i eventuell epostmarknadsföring och i redaktionell marknadsföring i sociala medier.

Varför behöver en hemsida sökmotoroptimeras?
En hemsida behöver inte sökmotoroptimeras och många hemsidor på Internet är inte heller sökmotoroptimerade, eller till och med felaktigt sökmotoroptimerade.

MEN väljer du sökmotoroptimering som en strategi så kan du attrahera många kvalitativa besökare av till er hemsida, helt gratis.

Om du väljer bort sökmotoroptimering måste du förlita dig på att marknadsföra din hemsida med många andra metoder, oftast är dessa kännedomsbyggande. Detta innebär att de som du når med din marknadsföring ska komma ihåg dig och din hemsida när de väl har behov av dina tjänster och då besöker din hemsida. Tyvärr är det extremt få som kommer ihåg varumärken som man har exponerats för och därför är också Google så lyckosamt, d.v.s. man söker när man själv har ett behov.

Företag som lyckosamt arbetar med sökmotoroptimering får en stor andel av sina besökare från sökmotorer som Google och även allt fler från Bing. Det är bra att ha en stor portion SEO-kunskap inom företaget, hinner ni inte arbeta med sökmotoroptimering själva så kan ni alltid anlita SEO-byråer eller SEO-konsulter för olika uppdrag.

Måste jag anlita en SEO-konsult?

Nej, du måste inte anlita någon expert för att lyckas med sökmotoroptimering. Du kan lära dig allt själv och mycket av kunskapen kan du hämta via Internet. Utmaningen är att sökmotorer som Google ändrar förutsättningarna ofta så det finns en risk att information på Internet kan vara inaktuellt så var uppmärksam på detta.

Detta gäller såklart även om du vill anlita en SEO-konsult. Det finns många personer som påstår sig kunna sökmotoroptimering och refererar till metodik som är flera år gammal så ska du anlita en expert så gäller det först att säkerställa att personen har färsk kunskap i ämnet.

Hur lång tid det för att lyckas med sökmotoroptimering?

Du har tur! Om du vill nå topplaceringar på Google i Sverige så är det än så länge relativt enkelt i jämförelse med länder som USA, Tyskland, England mfl. En studie från USA som presenterades våren 2017 av Ahref visar att en stor andel av de hemsidor som innehar topplaceringarna är äldre än 2 år. Det är väldigt få som når topp 10 inom ett år så räkna med att det tar tid.

sökmotoroptimering

Källa: Ahrefs

Som tur är så kan man inte jämföra USA med Sverige då de har minst 30 gånger fler invånare samtidigt som antalet topplaceringar är detsamma i båda länder, med andra ord är konkurrensen hårdare på Google i större länder.

Räkna med att det generellt tar minst 3-6 månader innan du börjar få bra effekt på ditt SEO-arbete och att få topplaceringar på sökfraser som har en liten eller medelhård konkurrens kan nås inom 1 år. Vid hård konkurrens tar det ofta längre tid, 1-2 år.

Vad är SERP, är det samma som sökresultat?

Ja det är det, SERP är ett vanligt uttryck som står för Search Engine Result Page vilket på svenska är detsamma sökresultat.

Flertalet studier från USA visar att du får flest besökare till din hemsida från Google om du tar plats bland topp tre resultaten i sökresultaten.

Lyckas du nå förstaplaceringen brukar man attrahera 20-40% av de sökande till att klicka sig in till din hemsida visar olika studier från USA.
En studie av 1.153 stycken webbplatser visade olika klickfrekvenser på placeringarna om man sökte via mobiltelefen eller dator samt om sökorden innehöll ett varumärke eller ej.

sökmotoroptimering

Vad är en sökordsstrategi?

En sökordsstrategi är förenklat de sökord och sökfraser som du väljer att arbeta med och vill nå topplaceringar på. Du bestämmer själv vilka och hur många och främst beror detta på vilka som tilltalar dig och din verksamhet bäst, hur mycket tid eller pengar du kan investera i ditt arbete med sökmotoroptimering. Innan du väljer dina sökfraser som ska ingå i din sökordsstrategi så gör du en del undersökningsarbete samt analyser för att få en bättre bild av hur svårt det kan vara att nå topp 3 på Google.

Ta fram en sökordsstrategi i 6 steg

Innan du börjar arbeta praktiskt med SEO så ska du utarbeta en sökordsstrategi vilket är en plan för vilka sökfraser du vill nå topplaceringar för på ex Google.se. Det är smart att lägga ett par timmar på detta arbetsmoment, det vinner du på i längden. Räkna med ett par timmar upp till kanske en heldag med att ta fram en sökordsstrategi.

1. Skapa en bruttolista av sökord och sökfraser

I sökordsanalysen så ska du identifiera sökfraser som du tror kan vara kvalitativa för dig, ex sökfraser som kan attrahera besökare som är mogna att bli s.k. leads (potentiella kunder) eller mogna för att beställa direkt online. I analysen ska du försöka förstå hur viktiga sökfraserna kan vara för din verksamhet samt förstå hur svår konkurrensen är innan du bestämmer dig för vilka sökfraser du ska jobba med samt hur dessa ska prioriteras i vitkighetsgrad och ur en tidsaspekt.

Börja med att investera ett par timmar på att undersöka vilka sökfraser som kan vara intressanta för din verksamhet, gör det utan att lägga någon större vikt på hur bra dessa kan vara för det ska du bedöma senare.

Det finns flera metoder för att identifiera sökfraser och här får du 7 tips:

Fråga dina kunder vilka ord de använder när de ska beställa era tjänster på nätet
Fråga kollegor vilka sökfraser de tror potentiella kunder använder i en sökmotor
Studera konkurrenters hemsidor för att förstå vilka sökord de använder
Fundera på vilka ord som kan vara synonymer med dina produkter och tjänster
Addera köprelaterade ord till dina sökfraser som du tror används som när man ska handla något via nätet; här är några köprelaterade ord: köpa, handla, beställ, online och via nätet. Lägg till till dessa till dina sökfraser exempelvis så här “köpa friggebod”, “blommor online”, “tårta via nätet”

Addera städer till dina sökfraser som du trot används när man letar efter dina tjänster, ex Malmö, Luleå, Kalmar och Uppsala blir “friggebod Uppsala” och “blommor Luleå”.
Använd tjänster på nätet som kan ge förslag på olika sökfraser som inkluderar det ordet som du funderar på exempelvis Ubersuggest.

2. Tag reda på sökvolymer

Nu när du har en lång lista av många olika sökord och sökfraser så bör du undersöka hur många sökningar som sker på exempelvis på Google varje månad. Det är otroligt intressant och vägledande att veta om dina sökord har ett tiotal, hundratal eller tusentals sökningar. Ofta är sökfraser med sökvolymer på flera tusental per månad en högre konkurrens att ta sig upp på topplaceringar, även om det inte alltid är så såklart.

Huvudkällan till datan över sökvolymer är så klart Google och de erbjuder dig att ta del av denna data inne i deras annonseringssystem Google Ads. För att få ta del av sökvolymerna så måste du annonsera hos Google Ads.

För dig som kund till RankTrail så hittar du sökvolymerna inne i din dashboard. Ange de sökord och sökfraser som du är nyfiken över så får du reda på antalet sökningar per månad på Google i det land (Google-domän ex Google.se) som du vill undersöka.

sökvolym i din sökomotoprtimering

3. Gör konkurrentanalyser av sökfraserna

I ditt arbete med att ta fram en sökordsstrategi till din sökmotoroptimering så måste du försöka förstå hur enkelt eller svårt det är att ta sig upp topp 10 för alla sökfraser som du har samlat ihop. I detta moment behöver du göra ett par olika analyser, både för s.k. On-page och Off-page och detta kommer att ta en hel del tid beroende på hur många sökfraser du vill undersöka.

För varje sökfras så undersöker du de url:er som är placerade topp 3, d.v.s. 1:a, 2:a och på 3:e plats samt plats 10. Dels vill du veta vad som krävs för att komma in på sökresultatets första sidan samt vad som krävs för att ta sig in i toppen.

Börja med att försöka förstå hur starka sidorna som är placerade högst upp i sökresultaten är och gör grundliga analyser för att få en tydlig bild. Undersök hur starka landningssidorna är och deras domäner genom s.k. On-page och Off-pageanalyser.

I dina Off-pageanalyser så undersöker du dels hur bra de har för sökmotoroptimering genom att titta närmare på deras innehåll och om det är skrivet om ett eller flera närliggande ämnen (sökfraser). Undersök om de har https-säkrat sin webbplats, om den är snabb samt om den är mobilanpassad (ex responsiv).

I Off-page-analyserna får du djupare förståelse för hur många backlinks de har till hela sin webbplats och landningssidan som ligger bra placerad i sökresultatet. Det är svårt att göra Off-pageanalyser utan något SEO-program och framförallt om du vill göra analyser för många sökfraser.

När du har gjort dina analyser så har du fått en djupare förståelse för vilka sökfraser som kan nås kortsiktigt samt vilka som kräver ett större tålamod och kommer att ta längre tid att nå.

4. Beräkna vilken ekonomisk potential sökfraserna har för din verksamhet

Det är superenkelt att beräkna er finansiella potential av att arbeta med sökmotoroptimering!

Börja med att samla alla sökfraser med sökvolymer i ett kalkylprogram ex Microsfot Excel. Det finns flertalet studier i USA som indikerar att ca 30-40% av de sökande klickar på den som är placerad på förstaplatsen (d.v.s. klickfrekvens), andraplatsen får ca 15% i klickfrekvens och tredjeplatsen ca 7% klickfrekvens.

Om du nu tar antalet sökande multiplicerat med klickfrekvensen så får du antalet potentiella besök till din webbplats;

SÖKVOLYM (st) X KLICKFREKVENS (%) = BESÖK TILL DIN WEBBPLATS (st)

I nästa steg så beräknar du konverteringspotentialen, ex till leads (potentiell kund) eller till försäljning. Ta din generella konverteringsgrad och gör olika scenarier med den. Om ni saknar konverteringsgrad så är den för ehandel (försälning) ca 3% i Sverige och med leadgenerering rimligt 1%, gör sedan scenarier för uppnådda resultat av din konverteringsgrad:

Scenarie försiktig: 25% x 3% x antal besök = antal konverteringar
Scenarie rimlig: 50% x 3% x antal besök = antal konverteringar
Scenarie möjlig: 100% x 3% x antal besök = antal konverteringar
Om du gör detta i Excel så kan du även införa värde för försäljning och då få vad olika sökfraser kan vara värde i pengar (kr).

5. Bedöm och bestäm dina resurser för sökmotoroptimering

Nu när du har en större förståelse för konkurrensen av varje sökfras och grupp av sökfraser och ser vilken ekonomisk potential det finns så kan du enklare besluta om hur mycket resurser ni ska investera i sökmotoroptimering. Frågeställningar som du bör fundera kring är följande:

Har vi tillräcklig med kunskap om sökmotoroptimering?
Hur mycket tid per dag/vecka/månad kan vi arbeta med analys av våra resultat?
Hur mycket tid kan vi lägga på att producera innehåll till vår webbplats?
Hur mycket tid kan vi lägga på att skaffa backlinks?
Vilka finansiella resurser har vi att investera i SEO?

När du bedömt och tagit beslut om ovanstående så går det lättare att välja ut vilka sökfraser som ska ingå i din strategi för sökmotoroptimering.

6. Välj ut vilka sökfraser du vill arbeta med

Nu när du har en hel del insikter om för dig attraktiva sökfraser och vet vilken kunskap ni har i er organisation, hur mycket tid ni kan investera samt vilka finansiella resurser som ni vill lägga på sökmotoroptimering så kan ni enklare välja ut era sökfraser som ni vill arbeta med både kortsiktigt och långsiktigt.

Vad är On-Page SEO?

On-Page SEO är arbetet med att sökmotoroptimera din webbplats och omfattar många olika delar, allt från teknisk-SEO till innehållet som exempelvis dina texter, bilder och navigering.

Genomför On-Page-optimering

När du vet vilka sökfraser du vill bli synlig för i sökresultaten så är det dags att anpassa din webbplats efter dessa innehållsmässigt och producera innehåll som verkligen levererar bra lösningar på de sökandes behov. Innan du börjar stukturera och producera sidor med innehåll för dina sökfraser så bör du göra en del tekniska analyser.

Teknisk SEO

Även om Google fokuserar mer på externa faktorer än någonsin som exempelvis backlinks och användarnas beteende så kommer tekniken alltid att vara viktig och det är Google tydlig med som exempelvis din webbplats hastighet och att den ska vara mobilanpassad.

Brutna länkar

Se till att länkarna som finns på din webbplats fungerar så att Google kan följa dessa när de spindlar dina sidor. Om du har länkar på din webbplats som inte fungerar, s.k. brutna länkar som leder till sidor som saknas (s.k. 404 felsidor) så kan detta påverka din sökmotoroptimering negativt. Du bör kontinuerligt scanna din webbplats för att identifiera om där finns brutna länkar och det kan du göra med bla program som exempelvis BrokenLinkcheck.com eller om du kör WordPress så kan du installera tillägget BrokenLinkCheck.

HTTPS

Google har varit riktigt tydlig med att de prioriterar webbplatser med den säkra versionen av HTTP, d.v.s. HTTPS. Se till att din webbplats har denna säkerhet eftersom redan nu syns de negativa effekterna i sökresultaten vid avsaknaden.

Hastighet

Din webbplats bör laddas fort, gärna under 3 sekunder. Google har vid flertalet tillfällen påpekat att de prioriterar webbplatser som är snabba eftersom de kan i sin statistik se effekten av besökare till webbplatser som är långsamma och hur besökarna avvisar dessa.

Mobilanpassad webbplats

Även när det gäller att ha en mobilvänlig webbplats så har Google varit ritkigt tydliga och sagt att de prioriterar dessa före de som saknar en webbplats som kan läsas enkelt via en smartphone. Effektivast är att göra din webbplats responsiv, d.v.s. att den anpassar sig efter skärmens storlek som besökaren använder.

Struktur på dina landningssidor

När du ska skapa landningssidor för dina sökfraser så finns det flera teorier och strategier hur dessa ska struktureras i hierarki på din webbplats för bästa sökmotoroptimering. En klassisk SEO-struktur är SEO-silos medan en ny strategier har vuxit fram under 2017 som kallas Pillar Pages.

Interna länkar

En intern länk är helt enkelt en länk som går från en sida på din webbplats till en annan sida fortfarande inom din webbplats. Interna länkar är vanligast i din meny för att hjälpa besökaren att hitta rätt. Även Google använder dina interna länkar för att hitta de olika sidorna på din webbplats och indexera dessa, d.v.s. analysera dom och ev ta med dom i sina sökresultat under olika sökfraser.

Om du har flera interna länkar till sidor som du har sökmotoroptimerat så underlättar du för besökaren och Google att hitta dessa. Genom interna länkar så pekar du samtidigt ut vissa sidor som mer viktiga än andra.

De vanligaste interna länkarna på din webbplats är:

Menyn, navigering genom länkar i din meny till olika sidor på din webbplats
Textlänk i footern längs ned på din sida för att underlätta navigeringen
Breadcrumbs som underlättar navigeringen
Textlänk i brödtext
Frafiska element ex bild som är länkad till annan sida inom din webbplats

Vad är en bruten länk?

En bruten länk är en länk som leder till en sida som är borttagen, d.v.s. url:en existerar inte längre. Undvik att dina interna länkar blir brutna och se till att de fungerar vilket ger både nöjda besökare och en god signal till Google att din webbplats är av god kvalitet.

Vad är Meta data?

Meta data är text som finns för varje enskild sida på din webbplats och syfter med denna text är att visa vad sidan handlar om för sökmotorer som exempelvisi Google. Meta datan är synlig i sökresultaten på Google och dessa ska få den sökande att vilja klicka på just din Meta data för att komma till din webbplats. Se till att du har Meta data på alla dina sidor och på de sidor som du har sökmotoroptimerat, se då till att Meta datan är bättre än konkurrenterna i sökresultatet.

Meta title

Meta titeln är den klickbara rubriken som du ser i Googles sökresultat och denna skriver du själv. Du bör nämna sökordet i meta titeln och en del hävdar att den ska stå först men det viktiga är att den i sin helhet blir bra och lockar den sökande att klicka på just din meta title.

Meta description även kallad meta-beskrivning

Meta description även kallas meta beskrivning på svenska är den brödtext som syns direkt under meta title i sökresultatet. Du bestämmer även här själv vad som stå där. Använd gärna sökfraser som din landningssida handlar om i texten och beskriv lockande vad innehållet på din landningssida handlar om. Sedan månadsskiftet November/December 2017 har utrymmet för antal tecken i sökresultatet utökats och du kan numera har upp emot 320 tecken, detta bör du utnyttja.

URL

URL är sidans adress och en del av domänen. Man kan endast ha en version av en url och varke sida på din webbplats får en unik. URL:en syns oftast i sökresultat på Google om du söker via desktop (dator) medan den oftare döljs när man söker via smartphone (mobiltelefon). Google har under 2017 påtalat att url:en är mindre viktig numera och ditt fokus inte bör ligga på att ändra den om den inte följer gängse SEO-resonemang, d.v.s. att ditt sökord bör nämnas med i url:en.

Vad är Off-Page SEO?

Off-page SEO är ett begrepp inom sökmotoroptimering som är relaterat till strategier som bland annat omfattar brand mentions och backlinks.

Med Off-Page SEO så förenklat vill Google tolka data från användarna som kan ses som någon form av betyg på hur bra ditt innehåll på din landingssida och webbplats är. Om ditt innehåll är bra så kommer besökarna att berätta om detta på olika vis.

Vad är backlinks?

En backlink är en länk från en extern webbplats till din webbplats. Länken kan vara inbäddad i text, ex ett klickbart ord eller en bild är klickbar. När man klickar på texten eller bilden så kommer besökaren till din webbplats och till en specifik sida, vilken sida som besökaren kommer till bestäms i länken (backlink).

Google har under många är lärt sig att förstå vilka backlinks som är skapade helt objektivt av andra än av ägaren till dem webbplats som vill ha backlinks. Backlinks är en av de viktigaste signalerna i Googles algoritm och den bedömer många olika varianter som exempelvis ämnet på landningssidan där backlink kommer från, om det är ett relaterat ämne till din landningssida så innebär det ofta att Google bedömer detta som mer positivt än om det inte skulle vara ett relaterat ämne.

Läs mer om Backlinks och få gratis länkstrategier till din sökmotoroptimering!

backlinks viktigt vid seo

Vad är Brand Mentions?

Brand mentions är när någon nämner ditt varumärke på Internet, exempelvis i Sociala Medier som Facebook eller Twitter. Det finns inga direkta bevis eller uttalande från Google att detta är en del i deras algoritm men det finns flera indikationer på att det har en inverkan. Neil Patel är en av de SEO-experter som påstår att brand mentions har en inverkan.

Bounce rate

Vad är bounce rate?

En bounce rate, även kallad avvisning eller avvisningsfrevkens är en session (besök) på en landningssida på din webbplats där Google Analytics ser att personen endast gått in på en sida utan att ha gått vidare och inte heller utfört någon ytterligare på sidan och där efter inte utlöst några andra begäranden till Google Analytics under samma session.

Vad är en bra bounce rate?

Det är svårt att svara på vad en bra bounce rate är för det handlar mycket om vilken typ av sida du jobbar på. Men om man generaliserar det så skulle över 60% vara högt – men det beror väldigt mycket på vilken typ av sida det är.

Så man kan tänka såhär:

Utbildande eller kunskapssida

Är det en sida som är utbildande eller kunskapsida så vill du ju att kunden skall stanna längre och vilja klicka vidare, så om en sådan sida har mer än 50-60% bounce rate så kan det vara indikationer på att innehållet är antingen för tunt, dåligt eller att meta-beskrivning och meta-titel säger något annat än vad besökaren förväntade sig.

Kontaktsida

En kontaktsida brukar ha lite högre bounce rate i och med besökaren ofta går in på er kontaktsida för att hitta ert telefonnummer och sedan stänger browsern eller går tillbaka till Google. Så en sådan sida är OK att ha högre bounce rate.

Kanonisering (rel canonical)

Vad är kanonisering?

Kanonisering (även kallad ”rel canonical”) är en kod som läggs in i källkoden på hemsidan och respektive landningssidor. Koden är ingenting som syns för besökarna, det är bara något som syns i din källkod. Man kan säga att kanoniseringskoden pratar med Google och berättar vilken URL Google ska titta på när det handlar om innehållet på den sida besökaren går till. Se kanoniseringskoden som ett hjälpmedel för att undvika att Google ser din sida som dubbelt innehåll (duplicate content).

Bilden nedan beskriver lite enkelt hur det funkar. Där i detta fallet Womens’, Kids’ och Discounted Bicycles har angivet sin kanoniserings-URL till huvudsidan för Bicycles.

rel canonical seo

Det är ingen garanti att Google tittar på din rel canonical-tag

Det är ingen garanti att Google tittar på dessa sidorna och skippar innehållet på dem och endast tittar på den sida du angivet i canonical-URL:en, men för att försäkra dig om att du har gjort så mycket du kan, så är denna kod det minsta du kan göra för att hjälpa dig och Google att se ditt innehåll rätt.

https://www.ranktrail.se/wp-content/uploads/rel-canonical-seo-e1533807220138.png

Varför använda kanonisering (canonical tag)?

Google vill inte leta sig igenom för mycket och framför allt inte igenom dubbelt innehåll.

Har man mycket dubbelt innehåll (duplicate content) på sin sida finns det en hög risk att Google missar eller struntar i din unika SEO-text. Det spelar alltså ingen roll hur bra SEO-text du har på din sida om samma innehåll finns på flera olika ställen. Därför ska man använda sig utav kanonisering. Google tar då bara hänsyn till en utav dina sidor istället för alla sidor. Vilket kommer resultera i en bättre ranking.

Vad är skillnaden mellan rel canonical och en 301-omdirigering?

En vanlig SEO-fråga är huruvida kanoniska taggar överför den så kallade “länkjuicen” (även kallat PageRank, Authority, etc.) som 301-dirigeringar gör. I de flesta fall verkar de, men det kan vara en känslig fråga. Tänk på att dessa två lösningar skapar två olika resultat för sökrobotar och besökare på webbplatsen.

Om du 301-omdirigerar Sida A till Sida B kommer de mänskliga besökarna automatiskt att tas till Sida B och ser aldrig Sida A. Om du gör en rel canonical på Sida A till Sida B, kommer sökmotorerna att veta att Sida B är kanoniserad, men människor kommer att kunna besöka båda webbadresserna. Så det är viktigt att förstå syftet med canonical och 301-dirigeringar innan du gör det.

Vart ska jag lägga denna canonical-kod?

Har man till exempel en kategorisida med många undersidor där innehållet är väldigt likt så vill man som sagt att Google bara tittar på en utav sidorna för att undvika dubbelt innehåll. I detta fallet lägger vi en kanoniseringtagg på kategorisidan och undersidorna för att tala om för Google att bara titta på en utav sidorna.

Lägger du in kanoniseringstaggen (canonical tag) ser det ut såhär i din kod (URL är ett exempel):

Och denna tag skall placeras inom head-taggen. Denna tag kan se ut t.ex. såhär:


RankTrail

Har Ni en SEO-fråga du länge velat ha svar på?

Låt oss göra vårt bästa på att svara på dina frågor. Ställ Er fråga nedan.

Följ oss gärna på sociala medier

LÄR DIG MER OM SEO

Seminarium
RankTrail Blogg

RankTrail AB

Södra Förstadsgatan 23A
211 43 Malmö

Vill du öka din trafik, få de senaste SEO-nyheterna och inbjudningar till kostnadsfria seminarium?

Anmäl dig då till vårt nyhetsbrev idag!

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This