Sökmotoroptimering förklarat i vår fullspäckade SEO-guide

Senast uppdaterad 2018-02-02  

Sökmotoroptimering, även kallat SEO är en av de bästa metoder för få kvalitativa besökare till din webbplats som dessutom väldigt ofta kan omvandlas (konvertera) till kunder eller potentiella kunder (gäller både företag och konsumenter).

Varför sökmotoroptimering är så bra och vägledande tips får du här i vår SEO-guide. Du kan även fördjupa dig i sökmotoroptimering genom att gå vidare i olika delar och lära dig mer så använd sidan som en förenklad SEO-skola.

Denna sida uppdateras löpande allt eftersom nya rön dyker upp och när Google bemödar sig berätta något om sin mytomspunna algoritm som verkställer sökresultaten.

INNEHÅLL I SEO-GUIDEN:

Fördjupning inom SEO

Sökordsstrategi – ta fram en sökordsstrategi i 5 steg (kommer!)

Onpage SEO – genomför Onpage-optimering (kommer!)

Teknisk SEO (kommer!)

Struktur (kommer!)

Interna länkar (kommer!)

Optimera ditt innehåll (kommer!)

Offpage SEO (kommer!)

Vad är sökmotoroptimering?

I Sveriges gör närmare 50 miljoner sökningar på Google dagligen samtidigt tillkommer det 10.000-tusentals nya webbsidor och blogginlägg som Google vill kategorisera och göra tillgängliga för oss alla på Internet.

Sökmotoroptimering är en strategi för att få besökare till exempelvis din hemsida och den är helt gratis. Det kostar inget att arbeta med sökmotoroptimering i jämförelse med andra strategier som annonsering, ex Google AdWords.

Hela principen för sökmotoroptimering är att du bygger din hemsida efter en logik där innehållet är baserat på vad sökande i sökmotorer letar efter samt hur en sökmotor (ex Google) fungerar. Google är Sveriges största sökmotor med ca 95% av den svenska marknaden före andra som ex Bing. YouTube är en annan stor sökmotor i Sverige men den bygger på en helt annan logik än än Googles sökmotor för hemsidor, även om det är samma ägare av båda sökmotorer.

I filmen nedan förklarar Matt Cutts från Google hur deras sökmotorer fungerar.

Varför är sökmotoroptimering bra?

Många företag använder sökmotoroptimering för att vinna leads (nya potentiella kunder) eller fånga nya kunder som vill beställa direkt via Internet. Alla verksamheter kan mer eller mindre använda sökmotoroptimering framgångsrikt för dessa två ändamål, allt från hantverkare, tandläkare, skobutik, VVS-företag, mer industriella företag till renodlade nätbutiker (sk ehandel).

Det spelar ingen roll om målgruppen är privatpersoner eller företag, sökmotoroptimering fungerar i båda fallen riktigt bra.

Företag som arbetar aktivt med sökmotoroptimering kan mycket väl få 3-15% av sina besökare från Google till att bli kunder. När ett företag är riktigt bra på sökmotoroptimering så kan man lyckas med att få 20-40% av besökarna till att handla direkt. En sådan omvandling, dvs från besökare till kund kallas vanligtvis för konvertering . Främsta anledningen till att sökmotoroptimering är riktigt bra på att omvandla besökare till kunder eller leads är att besökarna som du lyckas attrahera till din hemsida har kommit just av den anledning som de har sökt (de letar aktivt) efter information på Google som du dessutom har på din hemsida.

Om en sökande vill bygga en friggebod så kan du presentera en guide hur man bygger en sådan, antingen så kan du erbjuda en komplett guide till försäljning eller en gratis guide och senare försöka sälja virket, verktyg eller till och med en hel friggebod.Om du väljer att blogga frekvent så är mycket bra om du sökmotoroptimerar dina blogginlägg. Dessa med landningssidor som du har skapat kan du även inkludera i eventuell epostmarknadsföring och i redaktionell marknadsföring i sociala medier.

Varför behöver en hemsida sökmotoroptimeras?

En hemsida behöver inte sökmotoroptimeras och många hemsidor på Internet är inte heller sökmotoroptimerade, eller till och med felaktigt sökmotoroptimerade.

MEN väljer du sökmotoroptimering som en strategi så kan du attrahera många kvalitativa besökare av till er hemsida, helt gratis.

Om du väljer bort sökmotoroptimering måste du förlita dig på att marknadsföra din hemsida med många andra metoder, oftast är dessa kännedomsbyggande. Detta innebär att de som du når med din marknadsföring ska komma ihåg dig och din hemsida när de väl har behov av dina tjänster och då besöker din hemsida. Tyvärr är det extremt få som kommer ihåg varumärken som man har exponerats för och därför är också Google så lyckosamt, dvs man söker när man själv har ett behov.

Företag som lyckosamt arbetar med sökmotoroptimering får en stor andel av sina besökare från sökmotorer som Google och även allt fler från Bing. Det är bra att ha en stor portion SEO-kunskap inom företaget, hinner ni inte arbeta med sökmotoroptimering själva så kan ni alltid anlita SEO-byråer eller SEO-konsulter för olika uppdrag.

Måste jag anlita en SEO-konsult?

Nej, du måste inte anlita någon expert för att lyckas med sökmotoroptimering. Du kan lära dig allt själv och mycket av kunskapen kan du hämta via Internet. Utmaningen är att sökmotorer som Google ändrar förutsättningarna ofta så det finns en risk att information på Internet kan vara inaktuellt så var uppmärksam på detta.

Detta gäller såklart även om du vill anlita en SEO-konsult. Det finns många personer som påstår sig kunna sökmotoroptimering och refererar till metodik som är flera år gammal så ska du anlita en expert så gäller det först att säkerställa att personen har färsk kunskap i ämnet.

Hur lång tid det för att lyckas med sökmotoroptimering?

Du har tur! Om du vill nå topplaceringar på Google i Sverige så är det än så länge relativt enkelt i jämförelse med länder som USA, Tyskland, England mfl. En studie från USA som presenterades våren 2017 av ahref visar att en stor andel av de hemsidor som innehar topplaceringarna är äldre än 2 år. Det är väldigt få som når topp 10 inom ett år så räkna med att det tar tid.

sökmotoroptimering Källa: ahrefs[/caption]

Som tur är så kan man inte jämföra USA med Sverige då de har minst 30 gånger fler invånare samtidigt som antalet topplaceringar är detsamma i båda länder, med andra ord är konkurrensen hårdare på Google i större länder.

Räkna med att det generellt tar minst 3-6 månader innan du börjar få bra effekt på ditt SEO-arbete och att få topplaceringar på sökfraser som har en liten eller medelhård konkurrens kan nås inom 1 år. Vid hård konkurrens tar det ofta längre tid, 1-2 år.

Vad är SERP, är det samma som sökresultat?

Ja det är det, SERP är ett vanligt uttryck som står för Search Engine Result Page vilket på svenska är detsamma sökresultat.

Flertalet studier från USA visar att du får flest besökare till din hemsida från Google om du tar plats bland topp tre resultaten i sökresultaten.

Lyckas du nå förstaplaceringen brukar man attrahera 20-40% av de sökande till att klicka sig in till din hemsida visar olika studier från USA.

En studie av 1.153 stycken webbplatser visade olika klickfrekvenser på placeringarna om man sökte via mobiltelefen eller dator samt om sökorden innehöll ett varumärke eller ej.

sökmotoroptimering

Vad är en sökordsstrategi?

En sökordsstrategi är förenklat de sökord och sökfraser som du väljer att arbeta med och vill nå topplaceringar på. Du bestämmer själv vilka och hur många och främst beror detta på vilka som tilltalar dig och din verksamhet bäst, hur mycket tid eller pengar du kan investera i ditt arbete med sökmotoroptimering. Innan du väljer dina sökfraser som ska ingå i din sökordsstrategi så gör du en del undersökningsarbete samt analyser för att få en bättre bild av hur svårt det kan vara att nå topp 3 på Google.

Ta fram en sökordsstrategi i 5 steg

Innan du börjar arbeta praktiskt med SEO så ska du utarbeta en sökordsstrategi vilket är en plan för vilka sökfraser du vill nå topplaceringar för på ex Google.se. Det är smart att lägga ett par timmar på detta arbetsmoment, det vinner du på i längden. Räkna med ett par timmar upp till kanske en heldag med att ta fram en sökordsstrategi.

1. Skapa en bruttolista av sökord och sakfraser

I sökordsanalysen så ska du identifiera sökfraser som du tror kan vara kvalitativa för dig, ex sökfraser som kan attrahera besökare som är mogna att bli sk leads (potentiella kunder) eller mogna för att beställa direkt online. I analysen ska du försöka förstå hur viktiga sökfraserna kan vara för din verksamhet samt förstå hur svår konkurrensen är innan du bestämmer dig för vilka sökfraser du ska jobba med samt hur dessa ska prioriteras i vitkighetsgrad och ur en tidsaspekt.

Börja med att investera ett par timmar på att undersöka vilka sökfraser som kan vara intressanta för din verksamhet, gör det utan att lägga någon större vikt på hur bra dessa kan vara för det ska du bedöma senare.

Det finns flera metoder för att identifiera sökfraser och här får du 7 tips: 

  1. Fråga dina kunder vilka ord de använder när de ska beställa era tjänster på nätet
  2. Fråga kollegor vilka sökfraser de tror potentiella kunder använder i en sökmotor
  3. Studera konkurrenters hemsidor för att förstå vilka sökord de använder
  4. Fundera på vilka ord som kan vara synonymer med dina produkter och tjänster
  5. Addera köprelaterade ord till dina sökfraser som du tror används som när man ska handla något via nätet; här är några köprelaterade ord: köpa, handla, beställ, online och via nätet. Lägg till till dessa till dina sökfraser exempelvis så här “köpa friggebod”, “blommor online”, “tårta via nätet”
  6. Addera städer till dina sökfraser som du trot används när man letar efter dina tjänster, ex Malmö, Luleå, Kalmar och Uppsala blir “friggebod Uppsala” och “blommor Luleå”.
  7. Använd tjänster på nätet som kan ge förslag på olika sökfraser som inkluderar det ordet som du funderar på exempelvis Ubersuggest

ubersuggest SEO

2. Tag reda på sökvolymer

Nu när du har en lång lista av många olika sökord och sökfraser så bör du undersöka hur många sökningar som sker ex på Google varje månad. Det är otroligt intressant och vägledande att veta om dina sökord har ett tiotal, hundratal eller tusentals sökningar. Ofta är sökfraser med sökvolymer på flera tusentals per månad en högre konkurrens att ta sig upp på topplaceringar, även om det inte alltid år så såklart.

Huvudkällan till datan över sökvolymer är så klart Google och de erbjuder dig att ta del av denna data inne i deras annonseringssystem Google AdWords. För att få ta del av sökvolymerna så måste du annonsera hos Google AdWords.

För dig som kund till RankTrail så hittar du sökvolymerna inne i din dashboard. Ange de sökord och sökfraser som du är nyfiken över så får du reda på antalet sökningar per månad på Google i det land (Google-domän ex Google.se) som du vill undersöka.  

sökvolym i din sökomotoprtimering

3. Gör konkurrentanalyser av sökfraserna

I ditt arbete med att ta fram en sökordsstrategi till din sökmotoroptimering så måste du försöka förstå hur enkelt eller svårt det är att ta sig upp topp 10 för alla sökfraser som du har samlat ihop. I detta moment behöver du göra ett par olika analyser, både för sk On-page och Off-page och detta kommer att ta en hel del tid beroende på hur många sökfraser du vill undersöka.

För varje sökfras så undersöker du de url:er som är placerade topp 3, dvs 1:a, 2:a och på 3:e plats samt plats 10. Dels vill du veta vad som krävs för att komma in på sökresultatets första sidan samt vad som krävs för att ta sig in i toppen.

Börja med att försöka förstå hur starka sidorna som är placerade högst upp i sökresultaten är och gör grundliga analyser för att få en tydlig bild. Undersök hur starka landningssidorna är och deras domäner genom sk On-page och Off-pageanalyser.

I dina Off-pageanalyser så undersöker du dels hur bra de har för sökmotoroptimering genom att titta närmare på deras innehåll och om det är skrivet om ett eller flera närliggande ämnen (sökfraser). Undersök om de har https-säkrat sin webbplats, om den är snabb samt om den är mobilanpassad (ex responsiv).

I Off-page-analyserna får du djupare förståelse för hur många backlinks de har till hela sin webbplats och landningssidan som ligger bra placerad i sökresultatet. Det är svårt att göra Off-pageanalyser utan något SEO-program och framförallt om du vill göra analyser för många sökfraser.

När du har gjort dina analyser så har du fått en djupare förståelse för vilka sökfraser som kan nås kortsiktigt samt vilka som kräver ett större tålamod och kommer att ta längre tid att nå.

4. Beräkna vilken ekonomisk potential sökfraserna har för din verksamhet

Det är superenkelt att beräkna er finansiella potential av att arbeta med sökmotoroptimering!

Börja med att samla alla sökfraser med sökvolymer i ett kalkylprogram ex Microsfot Excel. Det finns flertalet studier i USA som indikerar att ca 30-40% av de sökande klickar på den som är placerad på förstaplatsen (dvs klickfrekvens), andraplatsen får ca 15% i klickfrekvens och tredjeplatsen ca 7% klickfrekvens.

Om du nu tar antalet sökande multiplicerat med klickfrekvensen så får du antalet potentiella besök till din webbplats;

SÖKVOLYM (st) X KLICKFREKVENS (%) = BESÖK TILL DIN WEBBPLATS (st)

I nästa steg så beräknar du konverteringspotentialen, ex till leads (potentiell kund) eller till försäljning. Ta din generella konverteringsgrad och gör olika scenarier med den. Om ni saknar konverteringsgrad så är den för ehandel (försälning) ca 3% i Sverige och med leadgenerering rimligt 1%, gör sedan scenarier för uppnådda resultat av din konverteringsgrad:

  • Scenarie försiktig: 25% x 3% x antal besök = antal konverteringar
  • Scenarie rimlig: 50% x 3% x antal besök = antal konverteringar
  • Scenarie möjlig: 100% x 3% x antal besök = antal konverteringar

Om du gör detta i Excel så kan du även införa värde för försäljning och då få vad olika sökfraser kan vara värde i pengar (kr).

5. Bedöm och bestäm dina resurser för sökmotoroptimering

Nu när du har en större förståelse för konkurrensen av varje sökfras och grupp av sökfraser och ser vilken ekonomisk potential det finns så kan du enklare besluta om hur mycket resurser ni ska investera i sökmotoroptimering. Frågeställningar som du bör fundera kring är följande: 

  • har vi tillräcklig med kunskap om sökmotoroptimering?
  • hur mycket tid per dag/vecka/månad kan vi arbeta med analys av våra resultat?
  • hur mycket tid kan vi lägga på att producera innehåll till vår webbplats?
  • hur mycket tid kan vi lägga på att skaffa backlinks?
  • vilka finansiella resurser har vi att investera i SEO?

När du bedömt och tagit beslut om ovanstående så går det lättare att välja ut vilka sökfraser som ska ingå i din strategi för sökmotoroptimering.

6. Välj ut vilka sökfraser du vill arbeta med

Nu när du har en hel del insikter om för dig attraktiva sökfraser och vet vilken kunskap ni har i er organisation, hur mycket tid ni kan investera samt vilka finansiella resurser som ni vill lägga på sökmotoroptimering så kan ni enklare välja ut era sökfraser som ni vill arbeta med både kortsiktigt och långsiktigt. 

Vad är On-Page SEO?

On-Page SEO är arbetet med att sökmotoroptimera din webbplats och omfattar många olika delar, allt från teknisk-SEO till innehållet som exempelvis dina texter, bilder och navigering.

Genomför On-Page-optimering

När du vet vilka sökfraser du vill bli synlig för i sökresultaten så är det dags att anpassa din webbplats efter dessa innehållsmässigt och producera innehåll som verkligen levererar bra lösningar på de sökandes behov. Innan du börjar stukturera och producera sidor med innehåll för dina sökfraser så bör du göra en del tekniska analyser.

Teknisk SEO

Även om Google fokuserar mer på externa faktorer än någonsin som exempelvis backlinks och användarnas beteende så kommer tekniken alltid att vara viktig och det är Google tydlig med som exempelvis din webbplats hastighet och att den ska vara mobilanpassad.

Brutna länkar

Se till att länkarna som finns på din webbplats fungerar så att Google kan följa dessa när de spindlar dina sidor. Om du har länkar på din webbplats som inte fungerar, sk brutna länkar som leder till sidor som saknas (sk 404 felsidor) så kan detta påverka din sökmotoroptimering negativt. Du bör kontinuerligt scanna din webbplats för att identifiera om där finns brutna länkar och det kan du göra med bla program som exempelvis BrokenLinkcheck.com eller om du kör wordpress så kan du installera tillägget Broken Link Checker.

HTTPS

Google har varit riktigt tydlig med att de prioriterar webbplatser med den säkra versionen av http, dvs https. Se till att din webbplats har denna säkerhet eftersom redan nu syns de negativa effekterna i sökresultaten vid avsaknaden.

Hastighet

Din webbplats bör laddas fort, gärna under 3 sekunder. Google har vid flertalet tillfällen påpekat att de prioriterar webbplatser som är snabba eftersom de kan i sin statistik se effekten av besökare till webbplatser som är långsamma och hur besökarna avvisar dessa.

Mobilanpassad webplats

Även när det gäller att ha en mobilvänlig webbplats så har Google varit ritkigt tydliga och sagt att de prioriterar dessa före de som saknar en webbplats som kan läsas enkelt via en smartphone. Effektivast är att göra din webbplats responsiv, dvs att den anpassar sig efter skärmens storlek som besökaren använder.

Struktur på dina landningssidor

När du ska skapa landningssidor för dina sökfraser så finns det flera teorier och strategier hur dessa ska struktureras i hierarki på din webbplats för bästa sökmotoroptimering. En klassisk SEO-struktur är SEO-silos medan en ny strategier har vuxit fram under 2017 som kallas Pillar Pages.

Interna länkar

En intern länk är helt enkelt en länk som går från en sida på din webbplats till en annan sida fortfarande inom din webbplats. Interna länkar är vanligast i din meny för att hjälpa besökaren att hitta rätt. Även Google använder dina interna länkar för att hitta de olika sidorna på din webbplats och indexera dessa, dvs analysera dom och ev ta med dom i sina sökresultat under olika sökfraser.

Om du har flera interna länkar till sidor som du har sökmotoroptimerat så underlättar du för besökaren och Google att hitta dessa. Genom interna länkar så pekar du samtidigt ut vissa sidor som mer viktiga än andra.

De vanligaste interna länkarna på din webbplats är: 

  • menyn, navigering genom länkar i din meny till olika sidor på din webbplats
  • textlänk i footern längs ned på din sida för att underlätta navigeringen
  • breadcrumbs som underlättar navigeringen
  • textlänk i brödtext
  • grafiska element ex bild som är länkad till annan sida inom din webbplats

Vad är en bruten länk?

En bruten länk är en länk som leder till en sida som är borttagen, dvs url:en existerar inte längre. Undvik att dina interna länkar blir brutna och se till att de fungerar vilket ger både nöjda besökare och en god signal till Google att din webbplats är av god kvalitet.

Vad är Meta Data?

Meta Data är text som finns för varje enskild sida på din webbplats och syfter med denna text är att visa vad sidan handlar om för sökmotorer som exempelvisi Google. Meta Datan är synlig i sökresultaten på Google och dessa ska få den sökande att vilja klicka på just din Meta Data för att komma till din webbplats. Se till att du har Meta Data på alla dina sidor och på de sidor som du har sökmotoroptimerat, se då till att Meta Datan är bättre än konkurrenterna i sökresultatet.

Meta Title

Meta titeln är den klickbara rubriken som du ser i Googles sökresultat och denna skriver du själv.  Du bör nämna sökordet i meta titeln och en del hävdar att den ska stå först men det viktiga är att den i sin helhet blir bra och lockar den sökande att klicka på just din meta title.

Meta Description

Meta Description även kallas meta beskrivning på svenska är den brödtext som syns direkt under meta title i sökresultatet. Du bestämmer även här själv vad som stå där. Använd gärna sökfraser som din landningssida handlar om i texten och beskriv lockande vad innehållet på din landningssida handlar om. Sedan månadsskiftet November/December 2017 har utrymmet för antal tecken i sökresultatet utökats och du kan numera har upp emot 320 tecken, detta bör du utnyttja.

URL

URL är sidans adress och en del av domänen. Man kan endast ha en version av en url och varke sida på din webbplats får en unik. URL:en syns oftast i sökresultat på Google om du söker via desktop (dator) medan den oftare döljs när man söker via smartphone (mobiltelefon). Google har under 2017 påtalat att url:en är mindre viktig numera och ditt fokus inte bör ligga på att ändra den om den inte följer gängse SEO-resonemang, dvs att ditt sökord bör nämnas med i url:en.

Vad är Off-Page SEO?

Off-page  SEO är ett begrepp inom sökmotoroptimering som är relaterat till strategier som bland annat omfattar brand mentions och backlinks.

Med Off-Page SEO så förenklat vill Google tolka data från användarna som kan ses som någon form av betyg på hur bra ditt innehåll på din landingssida och webbplats är. Om ditt innehåll är bra så kommer besökarna att berätta om detta på olika vis.

Vad är backlinks?

En backlink är en länk från en extern webbplats till din webbplats. Länken kan vara inbäddad i text, ex ett klickbart ord eller en bild är klickbar. När man klickar på texten eller bilden så kommer besökaren till din webbplats och till en specifik sida, vilken sida som besökaren kommer till bestäms i länken (backlink).

Det är viktigt med rätt backlinks

Google har under många är lärt sig att förstå vilka backlinks som är skapade helt objektivt av andra än av ägaren till dem webbplats som vill ha backlinks.  Backlinks är en av de viktigaste signalerna i Googles algoritm och den bedömer många olika varianter som exempelvis ämnet på landningssidan där backlink kommer från, om det är ett relaterat ämne till din landningssida så innebär det ofta att Google bedömer detta som mer positivt än om det inte skulle vara ett relaterat ämne.

Läs mer om Backlinks och få gratis länkstrategier till din sökmotoroptimering!

Vad är Brand Mentions?

Brand mentions är när någon nämner ditt varumärke på Internet, exempelvis i Sociala Medier som Facebook eller Twitter. Det finns inga direkta bevis eller uttalande från Google att detta är en del i deras algoritm men det finns flera indikationer på att det har en inverkan. Neil Patel är en av de SEO-experter som påstår att brand mentions har en inverkan.

Har Ni en SEO-fråga du länge velat ha svar på?

Låt oss göra vårt bästa på att svara på dina frågor. Ställ Er fråga nedan.

Följ oss gärna på sociala medier

LÄR DIG MER OM SEO

Seminarium
RankTrail Blogg

RankTrail AB

Södra Förstadsgatan 23A
211 43 Malmö

Pin It on Pinterest

Share This