Backlinks – här får ni 11 länkstrategier

Här har vi samlat mängder av konkreta tips om backlinks, d.v.s. inkommande länkar från andra webbplatser till er webbplats. Backlinks är en av de viktigaste signalerna som Google:s algoritm bedömer, den som bestämmer placeringarna för alla webbplatser.

Att få backlinks till er domän och speciellt era olika landningssidor kan vara direkt om er webbplats ska kunna ta topp-placeringar i Google:s sökresultat.

OBS: Tänk på att ni inte får uppmana, be någon annan om en backlink (länk) eller fabricera en egen backlink till er webbplats i syfte att vinna fördel i Google:s sökresultat.

Då bryter ni mot Google:s riktlinjer. Detta är givetvis svårt av Google att bevisa och många som arbetar med sökmotoroptimering ber om backlinks eller skapar dessa själv.

Här presenterar vi mängder av tips och aktiviteter som kan hjälpa dig i arbetet med att vinna backlinks.

I RankTrail visar vi de som länkar till er och era konkurrenter med detaljerad länkdata.

backlinks seo 2

1. Skapa “killer content”

Undersök vad som idag ligger i toppen på Google för en specifik sökfras och besök den landningssidan. Titta med era ögon för att få en känsla på hur bra den är och ställ dig frågan om ni kan göra en sida som är 10 gånger bättre?

Tänk på vad sökfrasen ska ge svar på och var den sökande kan tänkas befinna sig mentalt i kundresan, d.v.s. söker den en lösning på ett problem och vill ha tips eller ska den sökande utvärdera olika lösningar eller till och med handla inom kort.

Se på de landningssidor som ligger i sökresultatets topp, hur de har uttryckt sig på sidan, vilka frågor besvarar de, har de filmer, fotografier, grafiska bilder och hur arbetar de med rubriksättningar, brödtext och styckeindelningar. Antalet ord har också en viss betydelse enligt flera amerikanska studier.

När ni är klar med er sida så se till att den sprids i sociala medier, via e-post till leads och kunder samt köp annonsering för att driva besökare till den i syfte att få igång en “viral” effekt. Om er sida är riktigt bra finns det goda chanser att besökarna uppskattar den och delar med sig till andra via sociala medier och på sikt så kommer någon att skriva om sidan samt länka till den.

2. Få länkar från era leverantörer

Du har säkert flera leverantörer och underleverantörer till dom som teoretiskt kan skriva om er och bidra med en inläkning. Tänk på att undvika skriftliga uppmaningar till dom där ni ber om backlinks då Google kan nås av detta (det har faktiskt hänt vid flertalet tillfällen) och ni bestraffas med att flyttas ned i sökresultat eller tas bort helt från sökresultatet.

För att undvika att er önskar kan bevisas som en uppmaning om backlinks så satsa då istället på att ta upp ämnet när ni pratas vid per telefon eller ses öga mot öga, exempelvis vid leverantörsmöten och mässor. Be dom skriva om ett ämne och tillåt dom berätta att ni är nöjda kunder och gärna bjuder på citat. Se till att de länkar till en relevant undersida, exempelvis en produktsida som de kanske har bidragit med en komponent eller där de har levererat en produkt.

Ju fler inlänkningar ni lyckas få till undersidor och inte startsidan bidrar generellt till en starkare webbplats och även till att stärka de landningssidor som får inlänkningarna.

3. Välgörenhetsprojekt

Att som företag engagera sig i humanitära frågor är mer än bara godhjärtat, det ger er även en potential att vinna backlinks. Välj ert välgörenhetssyfte och partner med omsorg.

Om ni väljer att samarbeta med en välgörenhetsorganisation så kan det vara klokt att bygga nära relationer med de som driver organisationen och utvalda beslutsfattare. Lyckas ni få beslutsfattarna att engagera sig i ert samarbete så ökar även möjligheterna att de vill lyfta fram er i sin kommunikation vid olika tillfällen. Detta kan dels ge er fina artiklar på deras webbplats med backlink till er webbplats men även god PR och spridning som kan lyftas upp av andra som vill skriva om ert och ni kan vinna fler backlinks till er webbplats.

Gör gärna en plan tillsammans med organisationen där ni tillsammans kommunicerar syftet med ert samarbete och hur det bidrar, då ökar er chans till backlinks.

4. Samarbeta med bloggare och få backlinks (länkar)

Att samarbeta med bloggare är en av de mest effektiva metoder om ni vill vinna och få backlinks till er webbplats. Tänk på att ni aldrig får uppmana till en backlink vilket innebär att ni aldrig bör direkt be om en backlink, i alla fall aldrig skriftligen.

Tänk på att era backlinks bör komma från många olika typer av webbplatser. Om större delen av era länkar kommer från bloggare så indikerar detta för Google och kan tolkas fritt av dom att ni har detta som en sökmotoroptimerings-strategi vilket då är i syfte att vinna placeringar i sökresultat, något Google ogillar.

Men att samarbeta med bloggare är effektivt och det finns många möjligheter och en hel del som ni bör tänka på.

Vi har skrivit en hel del tips om bloggsamarbete som ni kan läsa mer om här.

5. Gratis rådgivning

Att dela med sig av gratis rådgivning till potentiella kunder är en enkel men effektiv metod. Gå via en organisation för att nå de potentiella kunderna så får ni både marknadsföring och en chans till en backlink till er webbplats.

Om ni besitter kunskap som ni erbjuder i tjänster till andra företagare så kan ni erbjuda dessa via en organisation, exempelvislokal företagsförening, ALMI eller s.k.inkubatorer. Be dom skriva om ert samarbete i ett blogginlägg eller på en sida på deras webbplats och så skapar ni en sida på er webbplats som berättar mer om en exklusiva gratistjänsten.

Förhoppningsvis får ni en länk som handlar om ert ämne ni vill bli positionerade på i Google:s sökresultat vilket är bra.

6. Föreläsningar

Har ni en unika produkt, tjänst eller kunskap som intresserar så kan föreläsningar bli en mycket bra metod till att vinna backlinks. Kontakta olika bransch- och intresseorganisationer, kontorshotell, universitet m.fl. då många utav dessa anordnar föreläsningar i olika ämnen.

När de utannonserar föreläsningen så är det ofta att de nämner dig, ditt företag och ger dig en backlink. Be dom skriva om föreläsningen på deras webbplats men ofta så ber de dig att skriva ihop något, bingo! Nu har ni full frihet att sökoptimera innehållet och placera en länk i innehållet.

Din presentation kan ni sedan ladda upp på er webbplats och be organisationen att mejla besökarna länken dit så att ni får in dom på webbplatsen och möjlighet att till att sidan både delas i sociala medier men även till s.k.remarketing om ni vill.

7. Stipendium och bidrag

Vad sägs om att bidra till branschutvcklingen eller något annat bra ändamål där personer och företag kan ansöka hos er om bidrag eller stipendium. Lyckas ni göra detta riktigt bra så kan ni får backlinks till en landningssida på er webbplats som är optimerad för det som ni önskar.

Sprid er stipendiemöjlighet till relevanta organisationer, skolor och webbplatser med intresse. Många skriver gärna om var stipendier kan sökas och gör ni det riktigt intressant och bra så kan ni även vinna god PR.

8. Sponsra evenemang

Visst får ni också sponsringsförfrågningar titt som tätt? Ta tillfället i akt och delta genom att i bidrar med något, produkter eller tjänster. Visa förståelse för att samarbetspartners kanske inte har ekonomiska resurser, det är därför de ber om sponsring men om de har en webbplats så kräv att de skriver om er i ett blogginlägg.

Ni kan till och med erbjuda er att skriva blogginlägget åt dom så sparar de dessutom tid.

9. Erbjudande som lockar backlinks

Det är mycket vanligt att intresseorganisationer jagar medlemsförmåner som ska öka värdet av medlemskapet hos dom. Se er möjlighet här och erbjud möjligheten till rabatt eller något annat värdefullt men se till att ni får en backlink från samarbetspartnern.

Och som tidigare nämnt, kan alltid erbjuda dig att skriva texten så brukar det gå mycket bättre och mycket snabbare.

10. Involvera SEO i er PR-strategi

Visst är det så att det är betydligt svårare numera att få en journalist att skapa en backlink till er webbplats och ännu svårare att djuplänka till en undersida som ni har, men ibland händer det.

Att mejla journalister er press release är en mager PR-strategi som fungerar extremt sällan om det inte är en riktigt bra nyhet som ni presenterar. Oftast måste ni ringa en journalist för att nå framgång och dessutom ha något som intresserar dom att skriva om, att ni anställer, att ni har genomfört en studie och kommit fram till intressanta indikationer eller bevis etc.

11. Profilsidor på externa webbplatser

På vissa webbplatser och forum går det att skapa profilsidor där ni kan ange ditt namn och innehåll, flera ger även möjlighet till länkning till extern webbplats (utan s.k. nofollow). Detta är en enkel metod till en backlink och troligen inte väldigt högt värderad men dock, ändå en backlink. Några webbplatser är bl.a. Kiva.org och Crunchbase.com.

Pin It on Pinterest

Share This