Vad är SEO?

Uppdaterad 2020-05-14

Du har kanske hört talas SEO och vill veta vad är SEO? Då har du kommit rätt!  Här får du reda på vad SEO är, vad det innebär och i vilka kanaler förutom Google det fungerar i. 

SEO är en metod för att bli synlig i sökmotorer och i deras organiska sökresultat. Att synas i ett organiskt sökresultat är kostnadsfritt (gratis) men det innebär ofta att du behöver en hel del kunskap och en stor arbetsinsats för att lyckas nå topplaceringar.

Principen är att du skapar innehåll som ska besvara det som en sökande letar efter som exempelvis information om hur något fungerar eller hur man tar sig till en plats.

Vad står SEO för?

Begreppet SEO står för Search Engine Optimization och på ren svenska heter det Sökmotoroptimering. SEO är en metod för att kostnadsfritt få placeringar i sökmotorer där man vill attraherar den sökande till att klicka på ditt innehåll.

Sökmotoroptimering är för vissa ett långt begrepp så vanligtvis säger man SEO [S-E-O].

Är SEO & Sökmotoroptimering samma sak?

Ja, det är det faktiskt! SEO, Sökmotoroptimering och Sökoptimering är samma sak men olika begrepp helt enkelt. Inget av dom är varken mer eller mindre rätt så säg du vad du vill.

I vilka digitala kanaler kan jag arbeta med SEO?

Många tänker att SEO gäller endast Google men sanningen är den att det vimlar av sökmotorer där man kan få räckvidd (synlighet) med hjälp av att optimera sitt innehåll.

Google, Bing och många andra

Förutom Google så finns där ju direkta konkurrenter som Bing och DuckDuckGo. I länder som Kina är det främst Baidu som gäller och i Ryssland är det Yandex. Alla dessa sökmotorer listar olika externa källor som du kan besöka, allt från webbplatser, podcast till videos och mobila applikationer (appar).

Pinterest är i gränslandet mellan sökmotor och sociala medier

Pinterest är en annan kanal som många tänker på som sociala medier men den bygger på en sökmotor där du kan optimera för att få synlighet i deras sökresultat. Merparten av innehållet är inlänkat från externa källor som exempelvis webbplatser och Instagram. Det många inte vet är att Pinterest listningar även är synliga i Googles sökresultat så väljer du att vara aktiv i Pinterest så kan du får ditt innehåll därifrån synligt och besökare från Google.

YouTube är världens andra största sökmotor

YouTube är världens andra största sökmotor och ägs av Google. Här visas sökresultat av videos där alla finns uppladdade direkt på YouTube. För att få synlighet på youTube kan du välja mellan SEO eller annonsering. Algoritmen för att få organisk synlighet (SEO) på YouTube skiljer sig helt från algoritmen på Google, även om vissa delar är utvecklade av samma team (de som utvecklar delarna med artificiell intelligens).

ASO är SEO för appar

Om du lansera en mobil applikation i kanaler som App Store (Apples) eller i Google Play (Android) så kommer du även i dessa kanaler har möjlighet att få din app att bli synlig med sökmotoroptimering. Den här typen av sökmotoroptimering kallas inte SEO utan ASO som står för App Store Optimization.

Det här arbetet ingår i Sökmotoroptimering

Arbetet med SEO är olika beroende på vilken sökmotor som du vill ha synlighet i men räkna med att det är komplext, det tar tid att lära sig, förutsättningarna ändrar sig hela tiden och väldigt få kan egentligen allt även om de tror det. Låt inte detta skrämma dig utan se till att lära dig SEO i de kanaler som du vill satsa på och är intresserad av. Det finns ingen bättre tid att börja än idag och att du testar dig fram.

Du börjar med en sökordsstrategi

Innan du börjar arbeta praktiskt med SEO så behöver du göra en del analyser där du tar reda på vilka söktermer (sökord och fraser) som du vill bli synlig för och dessa bör vara relaterat till era mål, exempelvis öka varumärkeskännedomen, få leads som kan bearbetas till kunder av säljare eller kanske uppnå direkt försäljning eller bokningar online. När du har gjort ett grundligt analysarbete så har du tagit fram mängder av söktermer som ni vill bli synlig för och därefter skapar ni er strategi som innehåller en plan vilka söktermer som ska prioriteras, vilka resurser som ni har (tid, kunskap och pengar) och när målen ska uppnås.

Google analyserar mer än 200 signaler

När det gäller synlighet genom SEO i Google’s organiska sökresultat så sägs det involvera mer än 200 olika signaler (som Google kallar det). Dessa signaler varierar sedan i hur viktiga de är mot varandra och du behöver inte få alla signaler perfekta för att nå topplaceringar. Google håller väldigt mycket hemligt om hur det fungerar i praktiken men berättar ofta övergripande vad du bör tänka på och huvudbudskapet är att din webbplats ska byggas för sökande och besökande, inte för Google. Deras algoritm som bedömer alla signaler på din webbplats och sedan bestämmer vilka platser den ska få på olika sökningar, den uppdateras flera gånger dagligen.

SEO för Google består dels av tekniskt arbete

De olika signalerna som Google analyserar och bedömer är dels huruvida din webbplats är tekniskt fördelaktig för deras sökande och detta betyder i praktiken, hur snabb laddar din webbplats (hastigheten). En annan viktig signal av teknisk karaktär är säkerheten på din webbplats, är det säkert för besökaren att besöka den utan att det laddas ner program som kan skada deras webbplats eller att ni själva håller borta oönskat innehåll på er webbplats genom att ha SSL-certifikat (https) på er webbplats. Och idag förväntas det att er webbplats är anpassad för mobila besökare, dvs att olika texter, bilder och annat innehåll är anpassat så det går att läsa och se direkt i en mobiltelefon utan att det exempelvis måste förstoras.

Ska du lyckas med Google SEO så är innehåll extremt viktigt

Google analyserar även ert innehåll på webbplatsen, försöker förstå varje enskild sida och vad det handlar om, vad syftet är, vilka frågor som besvaras, hur djupt ni besvarar dessa och hur besökarna uppskattar ert innehåll (eller ej). Här ligger den största delen i arbetet för dig som vill jobba med SEO, att förstå vad sökande på Google är ute efter och sedan skapa bättre innehåll på din webbplats än någon annan. Om ni är experter inom något område så försöker Google även bedöma det och letar på olika webbplatser om ni omnämns, hur mycket ni omnämns och om det är positivt eller negativt. Google bedömer även länkar till er webbplats som görs från andra webbplatser vilket ofta uppstår om ni har gjort något bra. En viktig grundregel är att fokusera på att skapa bäst och relevant innehåll på din webbplats för dina potentiella målgrupper och undvika att göra saker som inte följer Googles riktlinjer.

Kostar SEO något?

SEO kostar inget men det innebär inte att det är enkelt. Du får räkna med att lägga ned massor av tid på att lära dig från den dagen du börjar eftersom du aldrig blir fullärd. När du väl lyckas nå topplaceringar så brukar man oftast behålla dessa ett bra tag framöver och då kan det bli riktigt bra avkastning i form av besökare till din webbplats eller tittare (på YouTube), besökare som kan bli kunder direkt eller på sikt. 

Så lång tid tar det att lära sig SEO

SEO är ett spännande arbete och räkna med att det kommer att ta lång tid att lära dig om du inte är beredd att gå en kurs eller följa något program, som exempelvis RankTrail för då kan du lära dig väldigt mycket på 3 till 6 månader.

Att enbart lyssna på andra när åsikterna går isär bland många SEO-experter är lite riskfyllt så därför bör du kombinera med praktiskt arbete och skaffa dig egen erfarenhet. För att lära sig så är det bra att både praktisera dina nyvunna kunskaper direkt på en webbplats och göra dina egna insikter men också att följa nyheter från Google och ta del av andras kunskaper via bloggar, nyhetsbrev och YouTube.

Pin It on Pinterest

Share This