Mer än en plattform.

En strategisk partner.

RankTrail är ett ’Gör det själv’-koncept för dig som vill sköta SEO och Content Marketing inhouse men ändå få tillgång till experternas kunskap och rätt nyckeltal.

Du får rätt kunskap. Och ett eget expertteam.

I vårt samarbete får du tillgång till ett team av erfarna experter som är dina rådgivare och hjälper dig i ditt arbete, oavsett om du redan är igång eller står i startgroparna.

Du får även tillgång till rätt nyckeltal och information som behövs för att ta beslut om nästa steg i din sökmotoroptimering (SEO) och Content Marketing, dels genom vår plattform men även via våra experter.

Rätt nyckeltal för organisk räckvidd

I plattformen får du nyckeltal relaterat till din organiska räckvidd på Google, såsom placeringar (ranking) för olika sökfraser, sökvolymer och externa länkar (backlinks).

Plattformen ger dig en nulägesbild över din webbplats och dina konkurrenter med förbättringsförslag på innehållet på din webbplats.

Funktioner i plattformen

Du får tillgång till en hel del funktioner och relevant data samt rekommendationer som kan förbättra din ehandel och leadsgenerering. Här nedan ser du några av funktionerna i RankTrail.

Sökordsanalys

Du hittar flera funktioner för att genomföra sökordsanalys och identifiera söktermer som du vill att din verksamhet ska vara synlig för. Om du behöver hjälp så finns det ett expertteam som guidar dig. 

Sökvolymer

Varje månad får du data från Google om antalet sökningar för de söktermer som du har valt i ditt konto. Sökvolymen visar hur många gånger söktermen används i genomsnitt för de senaste tolv månaderna.

m

Gruppering av söktermer

Med grupperingsfunktionen kan du strukturera dina söktermer efter egen önskan så att din bevakning blir effektivare. Varje sökterm kan inkluderas i flera grupperingar.

e

Placeringar på Google

I plattformen bevakar du din webbplats placeringar (sk ranking) på Google för olika söktermer som du har valt ut. Förutom nuvarande placering så ser du även antal placeringar som din webbplats ökat eller minskat på senaste tiden. 

On-page analys

När du optimera ditt innehåll på för olika söktermer så får du rekommendationer på förbättringar i plattformen. Du bör optimera webbplatsens innehåll för att Google ska förstå ämnet och kunna presentera det för relevanta sökningar.

c

SERP-analys

I plattformen får du direkt tillgång sökresultatet på Google för att snabbare kunna förstå vilket innehåll som är populärt för varje sökterm och hur många externa länkar (sk backlinks) varje webbplats har en indikation över kvalitén.

Konkurrentbevakning

Du väljer vilka konkurrenter som du vill bevaka och följer sedan deras utveckling på Google. Du kan se när konkurrenterna börjar hota dina placeringar och när du riskerar att förlora värdefulla besökare, dina potentiella kunder. På så vis kan du agera innan det är för sent.

Länkanalyser

I plattformen ser du vilka länkar som pekar till din webbplats från andra webbplatser. Du ser vilka landningssidor (URL:er) dessa pekar till och en indikation på värdet som de bidrar med, både som domän och enskild sida. Länkar är fortfarande en viktig faktor i Googles algoritm.

Rapporter & export av data

Om du vill hålla dina kollegor medvetna om era placeringar på Google så kan du enkelt skapa olika typer av rapporter som sedan skickas som pdf via epost. Du kan även exportera värdefull data från plattformen för egna moduleringar i exempelvis excel.

Råd från experter

I samarbetet får du tillgång till experter inom sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och webbanalys. Experterna finns där för dig när du behöver hjälp och du kan varje månad boka en tid för rådgivning.

När du blir kund till RankTrail så går experterna igenom dina förutsättningar och vägleder dig igenom det arbete som du vill och behöver göra. Behöver du veta vad du bör göra, vad nästa steg är eller vad något betyder så finns experterna alltid till hands.

Uppstart av samarbete

Vi inleder samarbete tillsammans med att förstå era mål, vilka potentiella kunder ni vill nå och vilka resurser som ni har. Ni utbildas i att genomföra viktiga analyser som sökordsanalys och konkurrentanalys medan vi genomför en SEO-teknisk analys åt er.

Efter analyserna utvecklar vi en plan tillsammans och ni får nödvändig kunskap för att starta ert arbete. 

Exempel på rådgivning 

Som kund får du tillgång till experter som hjälper dig inom följande områden;

l

Sökordsstrategi

Innan du börjar att optimera din webbplats för bättre placeringar på Google så bör du ha utvecklat en sökordsstrategi som är relevant för din verksamhet, dina mål, era målgrupper. Om du behöver hjälp så finns det ett expertteam som guidar dig. 

w

Feedback på ditt arbete

Du får feedback från våra experter på ditt innehåll som du skapar och rådgivning om hur du du kan utveckla din webbplats innehåll för att både besökare och Google ska förstå innehållet. 

Strategi kundresa

När du ska skapa innehåll för din webbplats så ska det anpassas efter sökintentionen för varje sökterm som ingår i din sökordsstrategi. Din webbplats bör ha landningssidor för hela kundresan som är optimerade för rätt söktermer.

Teknisk analys

Vid uppstart får du en grundlig teknisk SEO-analys av din webbplats, en hälsocheck för att identifiera 404-sidor, var det saknas meta titlar och beskrivning, duplicerade sidor och mycket mer.

Innehållsplan

Du får hjälp med att skapa din en plan över vilket innehåll du bör skapa som baseras på din sökordsstrategi, era mål, vad de sökande vill ha samt hur konkurrensen ser ut. Experterna ger dig tips på innehåll som kan vara attraktivt.

Data Analytics

Vi vägleder dig så att du får tillgång till relevant data för ditt arbete med SEO och Content Marketing, dels genom RankTrail’s plattform men även via Google Search Console och Google Analytics.

Få en personlig introduktion!

Pin It on Pinterest

Share This