VÅRA NYHETER OM SEO & CONTENT MARKETING

Redirect chains och loopar (ompekningskedjor)

Redirect chains och loopar (ompekningskedjor)

Som vi tidigare har skrivit så är redirects väldigt viktiga. Ompekningens uppgift är att överföra ett sidvärde till en annan sida på er webbplats. Det kan vara så att en utgående sida har externa länkar pekade till sig och det är just detta värde vi vill skicka...

läs mer
Core Web Vitals

Core Web Vitals

Som ni kanske har läst så kommer det ske förändringar i vad Google tittar på under 2021. Fokus kommer att ligga på besökarens upplevelse av sidan och Google säger att detta är något som bör tänkas på när man utvecklar sin hemsida.Upplevelse är ett så brett ord, vad...

läs mer
Vad är en sitemap – sitemap.xml

Vad är en sitemap – sitemap.xml

Du har säkert stött sitemapen i ditt CMS eller när du har läst om SEO på nätet. Eller så har du kanske funderat på hur du lägger upp en sitemap eller hur du hittar den på din hemsida. Varför ska man ha en sitemap.xml egentligen? En Sitemap är en fil som listar alla...

läs mer
Struktur ur SEO-synpunkt

Struktur ur SEO-synpunkt

Hur viktig är struktur när det kommer till en hemsida? Hur går jag tillväga för att på ett så smidigt och enkelt sätt strukturera innehållet efter typ, sökintention och användarvänlighet? Att sätta strukturen rätt från början banar en väg för framtiden i form av...

läs mer
Korrekta redirects, varför är det viktigt för SEO?

Korrekta redirects, varför är det viktigt för SEO?

En stor del av SEO handlar om tekniska bitar som inte alltid är superlätta att förstå. En av dessa bitar är “Redirects” eller vidarebefordringar, den svenska översättningen som nästan aldrig används. En vanlig anledning till att webbsidor tappar trafik och placeringar...

läs mer
Vad är Content Marketing – Allt du behöver veta 2020!

Vad är Content Marketing – Allt du behöver veta 2020!

Stöter du ofta på begreppet Content Marketing i olika sammanhang? Inte riktigt säker på vad det är för något eller hur man jobbar med det? Tycker du att det bara ett buzzword som många i branschen slänger sig med men som få har riktig koll på? Oavsett din...

läs mer
Vad är en kundresa och varför har det betydelse för SEO?

Vad är en kundresa och varför har det betydelse för SEO?

“Kundresa” är ett begrepp du säkert hört många gånger inom marknadsföring. Vi alla har varit i en kundresa och troligtvis så är vi i flera kundresor just nu. En kundresa handlar om hur en konsument blir medveten om ett varumärke och integrerar med varumärket hela...

läs mer
HTTPS – Vad, Varför, Hur?

HTTPS – Vad, Varför, Hur?

Det är lätt att stirra sig blind i arbetet med en webbplats och endast fokusera på grymt content som ska locka trafik i de olika kanalerna. Eller lägga tid på en slipad design. Kanske är det brist på kunskap som gör att tekniska aspekter inte diskuteras lika mycket -...

läs mer
20 SEO-tips som kan förbättra CTR!

20 SEO-tips som kan förbättra CTR!

Vad är det dina potentiella kunder ser allra först när de söker på Google? Jo, det första intrycket är din Meta Title och Meta Description. 75% av alla som söker, klickar på topp 3 placerade webbplatserna i det organiska sökresultatet. Så det gäller med andra ord att...

läs mer
BERT förändrar din sökmotoroptimering

BERT förändrar din sökmotoroptimering

BERT kommer att förändra allas arbete med sökmotoroptimering hävdar Google och är också den senaste uppdateringen i algoritmen som görs nu och det handlar om språkteknologi. Rankingen kommer att påverkas av BERT men inte 100% av alla sökningar utan endast 10%, än så...

läs mer
Google inför nya Nofollow-länkattribut

Google inför nya Nofollow-länkattribut

Nyligen meddelade Google att de ändrar förutsättningarna för att använd Nofollow-attribut i länkar som pekar ut från din webbplats till andra webbplatser. Förutom Nofollow så kommer nu fler varianter samt att de ändrar sitt sätt att tolka “Nofollow” och de kan påverka...

läs mer
Google har uppdaterat, det här behöver du veta!

Google har uppdaterat, det här behöver du veta!

Google har gjort en bred uppdatering i algoritmen I början av Juni startade Google sin utrullning av en större uppdatering i sin algoritm som påverkar vårt arbete med sökmotoroptimering. Uppdateringen hade för ovanlighetens skull aviserats i förväg av Google och...

läs mer
Din favicon i Googles sökresultat

Din favicon i Googles sökresultat

Google har lanserat favicon i sökresultaten vid mobilsök och det ska bli spännande att se hur det nya utseendet påverkar sökbeteendet.Nytt utseende i Googles sökresultat Under förra veckan rullade Google ut ett nytt utseende på sitt sökresultat vid mobilsök. Det är...

läs mer
Google’s sökresultat slutade fungera

Google’s sökresultat slutade fungera

Det har hänt en del ovanliga saker med Googles sökresultat i förra veckan när de fick tekniska problem, vilket vi aldrig har upplevt under våra 17 år med Google. Problem med färskt innehåll i sökresultat Flera SEO-specialister världen över har under förra veckan...

läs mer
Duplicate content SEO – allt ni måste veta (2019)

Duplicate content SEO – allt ni måste veta (2019)

Google ogillar duplicerat innehåll (duplicate content) Duplicerat innehåll är något Google ogillar väldigt mycket och vill att ni hanterar rätt, så Google kan visa så bra resultat för sökaren som möjligt. Men vad gäller och hur i de olika fallen hanterar man detta? I...

läs mer
Vad ingår och varför man ska jobba med SEO i 2019

Vad ingår och varför man ska jobba med SEO i 2019

I detta blogginlägg går vi igenom följande: Statistik från 2017 och 2018. Använd data från Google Ads. Genomför en Initial “SEO audit”. Genomför en sökordsanalys. Optimering av On-Page (innehållet på sin webbplats). Länkbygge, även kallat Off-Page. Attrahera rätt...

läs mer
Undvik skript för att dölja ert text- & bildinnehåll

Undvik skript för att dölja ert text- & bildinnehåll

Uppdatering 19/11: lade till dokumentation från Google och lite punkter man kan och bör tänka på för att minimera risken att inte allt innehåll på er sida inte syns och indexeras på Google. Se rubrik "Google har släppt en första dokumentation". Ifall ni använder er av...

läs mer
Bildsökningar på Google är jätteviktiga

Bildsökningar på Google är jätteviktiga

Googles bildsökningar är populärt, men Google uppdaterar trots detta, inte allt för ofta sina bildsökningsresultat och algoritmer. Men på senaste tiden har det skett en del viktiga uppdateringar kring Google Lens, era så kallade alt-text eller alt-tag och hur Google...

läs mer

Testa RankTrail 14 dagar gratis!

Följ oss i sociala medier

LÄR DIG MER OM SEO

Aktuellt
Boka demo

MALMÖ

Södra Förstadsgatan 23A
211 43 Malmö

STOCKHOLM

Östra Järnvägsgatan 35
111 20 Stockholm

Pin It on Pinterest

Share This