VÅRA NYHETER OM SEO & CONTENT MARKETING

Core Web Vitals
Som ni kanske har läst så kommer det ske förändringar i vad Google tittar på under 2021. Fokus kommer att ligga på besökarens upplevelse av sidan och Google säger att detta är något som bör tänkas på när man utvecklar sin hemsida.Upplevelse är ett så brett ord, vad...

Vad är en sitemap – sitemap.xml
Du har säkert stött sitemapen i ditt CMS eller när du har läst om SEO på nätet. Eller så har du kanske funderat på hur du lägger upp en sitemap eller hur du hittar den på din hemsida. Varför ska man ha en sitemap.xml egentligen? En Sitemap är en fil som listar alla...

Struktur ur SEO-synpunkt
Hur viktig är struktur när det kommer till en hemsida? Hur går jag tillväga för att på ett så smidigt och enkelt sätt strukturera innehållet efter typ, sökintention och användarvänlighet? Att sätta strukturen rätt från början banar en väg för framtiden i form av...

Korrekta redirects, varför är det viktigt för SEO?
En stor del av SEO handlar om tekniska bitar som inte alltid är superlätta att förstå. En av dessa bitar är “Redirects” eller vidarebefordringar, den svenska översättningen som nästan aldrig används. En vanlig anledning till att webbsidor tappar trafik och placeringar...

Vad är Content Marketing – Allt du behöver veta 2020!
Stöter du ofta på begreppet Content Marketing i olika sammanhang? Inte riktigt säker på vad det är för något eller hur man jobbar med det? Tycker du att det bara ett buzzword som många i branschen slänger sig med men som få har riktig koll på? Oavsett din...

Vad är en kundresa och varför har det betydelse för SEO?
“Kundresa” är ett begrepp du säkert hört många gånger inom marknadsföring. Vi alla har varit i en kundresa och troligtvis så är vi i flera kundresor just nu. En kundresa handlar om hur en konsument blir medveten om ett varumärke och integrerar med varumärket hela...

HTTPS – Vad, Varför, Hur?
Det är lätt att stirra sig blind i arbetet med en webbplats och endast fokusera på grymt content som ska locka trafik i de olika kanalerna. Eller lägga tid på en slipad design. Kanske är det brist på kunskap som gör att tekniska aspekter inte diskuteras lika mycket -...

20 SEO-tips som kan förbättra CTR!
Vad är det dina potentiella kunder ser allra först när de söker på Google? Jo, det första intrycket är din Meta Title och Meta Description. 75% av alla som söker, klickar på topp 3 placerade webbplatserna i det organiska sökresultatet. Så det gäller med andra ord att...

BERT förändrar din sökmotoroptimering
BERT kommer att förändra allas arbete med sökmotoroptimering hävdar Google och är också den senaste uppdateringen i algoritmen som görs nu och det handlar om språkteknologi. Rankingen kommer att påverkas av BERT men inte 100% av alla sökningar utan endast 10%, än så...

5 SEO-tips från SearchStars, en konferens om SEO & Content Marketing
SearchStars är Sveriges största konferens inom Search Marketing och gick av stapeln i Malmö den 10:e Oktober, och RankTrail var såklart på plats. Här har vi summerat de viktigaste ‘takeaways’ från dagen med fokus på de delar som handlade om sökmotoroptimering (SEO)...

Google inför nya Nofollow-länkattribut
Nyligen meddelade Google att de ändrar förutsättningarna för att använd Nofollow-attribut i länkar som pekar ut från din webbplats till andra webbplatser. Förutom Nofollow så kommer nu fler varianter samt att de ändrar sitt sätt att tolka “Nofollow” och de kan påverka...

Google har uppdaterat, det här behöver du veta!
Google har gjort en bred uppdatering i algoritmen I början av Juni startade Google sin utrullning av en större uppdatering i sin algoritm som påverkar vårt arbete med sökmotoroptimering. Uppdateringen hade för ovanlighetens skull aviserats i förväg av Google och...

Din favicon i Googles sökresultat
Google har lanserat favicon i sökresultaten vid mobilsök och det ska bli spännande att se hur det nya utseendet påverkar sökbeteendet.Nytt utseende i Googles sökresultat Under förra veckan rullade Google ut ett nytt utseende på sitt sökresultat vid mobilsök. Det är...

Google’s sökresultat slutade fungera
Det har hänt en del ovanliga saker med Googles sökresultat i förra veckan när de fick tekniska problem, vilket vi aldrig har upplevt under våra 17 år med Google. Problem med färskt innehåll i sökresultat Flera SEO-specialister världen över har under förra veckan...

Duplicate content SEO – allt ni måste veta (2019)
Google ogillar duplicerat innehåll (duplicate content) Duplicerat innehåll är något Google ogillar väldigt mycket och vill att ni hanterar rätt, så Google kan visa så bra resultat för sökaren som möjligt. Men vad gäller och hur i de olika fallen hanterar man detta? I...

Vad ingår och varför man ska jobba med SEO i 2019
I detta blogginlägg går vi igenom följande: Statistik från 2017 och 2018. Använd data från Google Ads. Genomför en Initial “SEO audit”. Genomför en sökordsanalys. Optimering av On-Page (innehållet på sin webbplats). Länkbygge, även kallat Off-Page. Attrahera rätt...

Undvik skript för att dölja ert text- & bildinnehåll
Uppdatering 19/11: lade till dokumentation från Google och lite punkter man kan och bör tänka på för att minimera risken att inte allt innehåll på er sida inte syns och indexeras på Google. Se rubrik "Google har släppt en första dokumentation". Ifall ni använder er av...

Bildsökningar på Google är jätteviktiga
Googles bildsökningar är populärt, men Google uppdaterar trots detta, inte allt för ofta sina bildsökningsresultat och algoritmer. Men på senaste tiden har det skett en del viktiga uppdateringar kring Google Lens, era så kallade alt-text eller alt-tag och hur Google...

Färsk undersökning – backlinks påverkan på rankingen (2018)
Cyrus Shepard, en höjdare inom SEO-branschen, med en bakgrund som bland annat grundare för Zyppo SEO, publicerade nyligen ett inlägg på Twitter om backlinks och Shepard ställde läsarna olika frågor som du kan läsa om här. Undersökning: utan varning från Google,...

Tre SEO-nyheter ni inte vill missa!
Det händer ständigt mycket inom SEO-världen och det kan stundtals kännas förvirrande med alla nyheter och uppdateringar som skickas ut. Men oroa er inte, vi har sammanställt en lista med de senaste nyheterna som vi anser är av högst relevans för er och ert företag att...
Testa RankTrail 14 dagar gratis!
Följ oss i sociala medier
Ranktrail AB
Södra Förstadsgatan 23A
211 43 Malmö
KONTAKT
Tel: 040 - 65 36 788
Epost: info@ranktrail.se