Så förbättrar du en befintlig sida med SEO [Exempel]

av Pontus Österlin

 | uppdaterad 18.05.2022

Det var ganska många år sedan nu som min dåvarande kollega och vapendragare Mikael Siebenrock hittade en annons i en veckotidning. Det var startskottet till det som ledde fram till exemplet jag nu (med tillstånd från Mikael) kommer att redovisa och som visar hur du enkelt kan arbeta med sökmotoroptimering (SEO) på en befintlig sida.

Annonsen för Rootmaster från Nelson Garden var det inget fel på, men deras digitala strategi kring annonseringen var i princip obefintlig. Det kliade i fingrarna på en gammal SEO-räv att visa på hur mycket bättre det kunde göras. Dom hade inte ens adressen till sin hemsida i annonsen. Bara en sån sak…

Är sidorna på din webbplats för ”tunna”?

Annonsen som vi utgår från i det här exemplet var helt okej, även om en kunde önskat adressen till hemsidan, men det var ganska tydligt att det inte fanns någon digital strategi överhuvudtaget. En sökning på produkten ledde till en väldigt tunn sida. Med tunn menar jag att innehållet på webbsidan inte gav besökaren den information som hen ville ha.

Vid en sökning på produktnamnet Rootmaster dök den här sidan upp. Väldigt lite text och information om produkten. Mycket interna uttryck och få sökbara fraser. Du behöver klicka på den minimala bilden för att få veta mer om produkten. En enkel Läs mer knapp här hade gjort livet lite lättare för besökaren.

Gör allt för besökaren

Vi som tar fram innehåll gör det alltför ofta lite för enkelt för oss och bara rapar upp de mest uppenbara sakerna, vilket resulterar i att besökaren tänker, ”Det här visste jag redan, ge mig nåt av värde istället”. Den här typen av tunna sidor är inte bra för besökaren och presterar därför inte heller bra på sökningar -de hamnar ofta långt ner bland sökresultaten. Google säger, ”Gör allt för besökaren”. Vi som konsumenter vill kunna läsa mer om produkterna.

Fördjupa innehållet och vinn placeringar på Google

Genom att arbeta lite mer med innehållet och sökoptimeringen samt använda ditt sunda förnuft kan du ofta ganska enkelt förbättra en befintlig sida så att den blir värdefull för besökaren och då kommer den även prestera mycket bättre på Googlesökningar.

Bonus: En värdefull sida hjälper dig också i ditt varumärkesbyggande, för sidan (och därmed ditt varumärke) kommer ju vara en av källorna till användbar information och göra besökarens liv enklare, vilket är en av grundpelarna i Content Marketing.

Så här lyfter du en sida med SEO

Välj först den sökfras som flest använder för att hitta till ditt innehåll. I det här exemplet är det inte Rootmaster, som ju är produktnamnet utan det bredare uttrycket Minidrivhus.

Ta sedan reda på vilken av dina sidor som Google tycker är mest relevant för denna sökfras. I vårt verktyg Ranktrail ser du enkelt detta, men du kan också göra en manuell sökning på Google med kommandot ”site:” med hjälp av den här formeln – ”site:dindomän.se sökfras”

Den av dina sidor som är mest relevant på den sökfras du valt är den som kommer visas högst upp vid en sökning med site: formeln. Det är den sidan som du ska börja arbeta med då det gäller sökmotoroptimering för det är den sidan som har störst chans att komma förbi dina konkurrenter.

Så här såg sidan ut som var mest relevant för sökfrasen minidrivhus på Nelsons webbplats. Detta är sidan som ska förbättras för att prestera optimalt på Google. Sökfrasen finns i ens med i rubriken. Bara en sån sak…

Utgå från innehållet som finns och fördjupa det

Ta nu en granskande blick på det befintliga innehållet ur besökarens utgångspunkt. Reflektera över de tre hörnstenarna i Content Marketing; Utbilda, Inspirera, Underhålla. Vilka av dessa tre områden kan du använda för att fördjupa innehållet?

Tänk som din målgrupp

Sök på Google med de sökfraser du hittar på sidan du ska förbättra och inspireras av de resultat du hittar. Använd sunt förnuft och tänk igenom, ”Vad vill min målgrupp att vi ska inkludera på den här sidan?” Du kan komma att behöva lägga till bilder, filmer, länkar, guider, etc. Vad som krävs beror på de konkurrenter du hittar på sökfraserna. Vad har de för något som är bra för målgruppen? Stjäl från de bästa, och gör innehållet ett snäpp bättre än vad dom gjort.

Utnyttja de gratisverktyg som finns

Google ger dig också inspiration till relaterade sökfraser och innehåll i form av avdelningen ”Andra har också frågat”, som du hittar på sökresultatsidan.

”Andra har också frågat” är en utmärkt källa till inspiration. När du klickar på en av frågorna visas webbplatser som svarar på frågorna och listan med frågor utökas med fler relevanta frågor.

Det finns fler gratisverktyg som hjälper dig hitta relaterade sökfraser, till exempel sökordsplaneraren i Google Ads (kräver att du registrerar dig) och answerthepublic.com (gratisversionen har begränsat antal sökningar). Men du kan naturligtvis komma långt med att bara använda sunt förnuft.

Så blev slutresultatet

Med utgångspunkt från en ganska tunn sida kunde Mikael bygga en mycket mer värdefull sida genom att inspireras av befintligt material, konkurrenters upplägg, relaterade sökfraser, gratisverktyg, kunskap om målgruppens behov och kanske det viktigaste – sunt förnuft.

Ny huvudrubrik som inkluderar den viktigaste sökfrasen

Som du kommer märka blev sidan ganska lång, vilket är okej (idag är vi inte rädda för att scrolla). På övre delen av sidan förändrades huvudrubriken så att den nu innefattar även sökfrasen Minidrivhus, men också ger mig som besökare en anledning att bry mig om produkten. Det som vi i branschen brukar kalla WIIFM, dvs What’s in it for me? I det här fallet fördelen med att använda Minidrivhus är att det är enkelt.

Ökat förtroende

Utmärkelsen ”Årets trädgårdsprodukt 2014” lyftes fram ytterligare genom att lägga till citatet ur juryns motivation till varför Nelson vann med sin produkt Rootmaster.

Mer lättläst text

Med hjälp av korta textstycken, många underrubriker och punktlistor underlättar du för din besökare att ta till sig informationen och hitta på sidan genom att snabbt skumma igenom innehållet. De relaterade sökfraser du hittat petar du med fördel in bland underrubriker och punktlistor.


Citat från nöjda kunder

”Om någon annan tyckt detta var en bra produkt då kan det nog vara något för mig också.” Så kan många resonera och det är därför det är så viktigt att tänka på att alltid försöka få dina kunder att uttala sig om dina produkter eller tjänster. Det är det vi i branschen brukar kalla för Social Proof. Det tillhör inte sökoptimeringen utan faller mer under konverteringsoptimering.

Fler bilder

Att liva upp en lång utbildande sida som detta är med visuellt innehåll är viktigt. Det gamla talesättet en bild säger mer än tusen ord går att använda även här. Och en video säger mer än en bild. Video är något som kan vara oerhört viktigt att få med i sin digitala strategi.

Uppmaning till att agera – Call to Action

Här någonstans i mitten kan det vara lämpligt att få med en CTA. I detta fallet en knapp som leder till en lista med återförsäljare. Knappen kompletteras med en så kallad sekundär Call to Action, dvs vill du hellre ringa oss så gör det på det här numret.

Mer relevant innehåll

Genom att använda sig av Googles egna verktyg som till exempel ”Andra har också frågat” och sökordsplaneraren har du fått en bra insikt om vad för mer innehåll som Google tycker är relevant i samband med din huvudsökfras. I det här exemplet är det till exempel ganska enkelt att lägga till olika typer av kryddor som lämpar sig att så i minidrivhus.

Trendande innehåll

Att odla egen chili kanske inte kan räknas som en trend, men trendigt är det i alla fall. Hur som helst är det alltid intressant att försöka hitta sökord som har en uppåtgående trend. Använd gärna Google Trends för att se mönster över tid. Men jag varnar dig, det är lätt att fastna i verktyget (så spännande kan det faktiskt vara).

Ingen återvändsgränd

Längst ner på dina sidor är det viktigt att du klämmer in en tydlig Call to Action. Du ska alltid hjälpa besökaren och leda hen vidare på din sajt. Och i det här fallet är det ett givet val – ”Hitta närmaste butik”.

Vill du ha hjälp att förbättra dina sidor?

Hör gärna av dig till mig om du känner att den arbetsmetodik jag precis gått igenom verkar helt rätt för dig, och du behöver någon som kan se på just din situation med nya friska ögon. Släng iväg ett mejl eller slå en signal så tar vi ett snack. Det hade varit så spännande att få starta upp ett samarbete!

Pontus Österlin - Senior Digital Marketer and Consultant - Topvisible
Pontus Österlin
Senior Digital Marketer and Consultant
Mejla mig
Ring: 0765-115141
SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Pin It on Pinterest

Share This