Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

av Pontus Österlin

 | uppdaterad 02.06.2022

Det finns så många sätt att komma ut med dina budskap. Jag hoppas det inte känns överväldigande för dig, för här kommer ett sätt till – Podcast.

Vad är en podcast?

Enkelt förklarat är en podcast ett digitalt radioprogram, som inte sänds på radio utan som du laddar ner (fast de allra flesta strömmar avsnitten). Det är inte den form av radioprogam med musik som jag menar, utan mer av en dokumentär eller utbildande karaktär. Podcasts avlyssnas nästan uteslutande via mobiltelefon. Det finns inbyggda appar för att hitta och lyssna på podcast i de allra flesta telefoner.

Varför ska du starta en egen podcast?

Framförallt ser jag podcasten som ett utbildande format. Och när du sätter på dig utbildningsrollen behöver du också kunna ditt ämne på djupet. Du får därför per automatik en härlig trovärdighet, ja visst är det bra?

Varumärkesbyggande

Den trovärdigheten du får genom att dela med dig av din expertis på din podd bygger ditt företags varumärke. Google har pratat om nyttan av trovärdighet i sin EAT-koncept.

Tro nu inte bara för att jag använder ordet utbildande att din podcast för den sakens skull ska vara torr och tråkig. Jag skulle vilja säga att den får inte vara torr och tråkig. Då kommer ingen vilja lyssna på den. Den ska vara både intressant och rolig. Här får ju ämnet styra. En truecrime podcast kanske inte ska vara rolig. Den ska vara spännande och kanske till och med läskig.

30 % av de födda på 90-talet lyssnar på poddar dagligen

Källa: Svenskarna och internet

Säljmöjligheter

En positiv ”bieffekt” av att du arbetar med ditt varumärke genom att stärka dess trovärdighet är att du ökar chanserna att personer som lyssnar skulle vilja arbeta med dig i framtiden. En podcast är dock inte en strikt säljkanal och ska inte ses som en sådan heller. Nej, här pratar vi en långsiktig satsning på att bygga varumärke och förtroende. Med det sagt så missa inte chansen att informera om vad ditt företag kan hjälpa till med. Det kan du till exempel göra i slutet som en avslutande ”jingel” som du alltid har med.

Så kommer du igång med podcast

Välj ämne

Det är inte svårt att komma igång med en podcast. Det viktigaste är att du väljer ett ämne som du brinner för och som du kan prata om länge och ingående. Försök gärna hitta en unik vinkling till ditt ämne. Det gör att din podcast står ut bland konkurrenterna.

Välj format

Ofta är det en bra idé att inte vara ensam. Det är mycket intressantare för dina lyssnare att följa ett passionerat samtal mellan två personer än en monolog. Du kan lägga upp det som två kollegor som diskuterar ett intressant ämne eller så kan du välja att göra det som ett intervjuprogram där den ena är ”experten” och den andra ställer frågor. Välj då frågor som ger intressanta och spännande svar och gärna frågor som du vet målgruppen är intresserad av att få reda på mer om.

Välj programvara

I princip går det att starta med bara en app i din mobil och spela in hela podcasten med mobilen. Anchor (gratis allt-i-ett-koncept) är ett verktyg som många brukar rekommendera för nybörjare (men inte för företag, då deras gratismodell kan innebära begränsningar i vad du kan göra).

Det finns en uppsjö av professionella programvaror för podcast. Här är några jag själv använder som jag kan rekommendera:

Riverside (online inspelning) $19/mån
Descript (editering) $12/mån
Buzzsprout (publicering) $18/mån

Köp in utrustning

Vliken är den bästa mikrofonen för podcasting? Det är en vanlig fråga och omöjlig att svara på. Det är ungefär som att fråga vilken är den bästa bilen för bilkörning? Vilken utrustning du behöver beror på vilka förutsättningar du har. Det kan faktiskt räcka med att använda din mobil i vissa fall. I andra fall behöver du profesionella mikrofoner med arm, mixerboard och ljudisolering.

Den här utrustningen kan du behöva köpa in:

  • Mikrofoner
  • Puffskydd
  • Mikrofonarmar
  • Hörlurar
  • Ljuddämpning
  • Mixerboard
  • Dator
Tänk igenom vad du verkligen behöver för utrustning för att kunna börja med din podcast. Börja hellre smått och investera i bättre utrustning när du blivit lite varm i kläderna. Det är lätt att köpa på sig dyra saker man inte behöver.

Publicera överallt du kan

De flesta programvaror låter dig fritt välja var du vill publicera din podcast. Det är oftast en ganska enkel process och de bättre apparna hjälper dig även med den processen. Tänk på att det kan dröja ett tag innan din podcast dyker upp på alla platformar i alla fall första gången. Eftersom det inte kostar något att finnas på dessa plattformar finns det ingen anledning att komma med på så många som möjligt.

Här är ett urval av de vanligaste podcast plattformarna:

  • Apple Podcasts
  • Spotify
  • Google Podcasts
  • Stitcher
  • iHeartRadio
  • TuneIn
  • Alexa
  • Overcast
  • Podchaser
Att skapa en podcast för ditt företag behöver inte vara svårt och kräver inte stora investeringar, bara lite av din tid och tankekraft.

Hur många lyssnare kommer du få?

I motsats till YouTube brukar man inte räkna på prenumeranter och views för sin podcast för att förstå hur väl man lyckats. När det gäller poddar pratar man om downloads. En download betyder inte nödvändigtvis inte att någon laddat ner ditt avsnitt, de flesta strömmar avsnitten från sin mobil. Det är snarare så att varje ”lyssning” räknas som en download.

Vad är en då en bra siffra för antalet downloads? Buzzsprout har en sida med global statistik där du bland annat hittar den här statistiken som du kan ha som riktmärke:

Antal nedladdningar de första 7 dagarna (per episod):

  • Topp 1% av globala podcasts 4,202 st
  • Top 5% 803 st
  • Top 10% 335 st
  • Top 25% 93 st
  • Top 50% (genomsnittsvärdet) 30 st

Men kom ihåg, det viktigaste är att jämföra med dig själv. Efter ett tag får du koll på ditt snitt och kan se om ett avsnitt presterar bättre eller sämre än övriga.

Sprid din podd på alla sätt du kan

Tro nu inte bara för att du lyckats publicera ditt första poddavsnitt att det kommer vara en given succe och att folk kommer hitta dig. Du bör ha en strategi som innefattar att du arbetar aktivt med att sprida information om podden på alla sätt du kan.

Skapa en hemsida

Jag kan inte nog poängtera vikten av att sprida information om din podd. Ett av de kraftfullaste sätten att nå ut är att skapa en webbplats för din poddcast (eller en avdelning på din befintliga webbplats) där du kan bädda in dina avsnitt. Om du gör en sida per avsnitt ger det dig också möjligheten att publicera transkriberingar, alltså varje avsnitt i textform. Detta ger dig ytterligare spridning eftersom sidorna enklare kan bli hittade på sökningar på Google.

💡TIPS: Det kan vara knepigt att hitta bra transkriberingsprogram som funkar för svenska. Det jag har använt funkar ganska bra och det heter Sonix och det kan du använda gratis för upp till en 30 minuter lång transkribering därefter kostar det $10/timme. Men även Descript klarar av att transkribera svenskt tal.

Ett annan fördel med att ha tillgång till en hemsida är att du ganska enkelt kan omarbeta varje avsnitt till ett blogginlägg där du även länkar till podcast avsnittet eller bäddar in det direkt på sidan.

På en hemsida kan du även börja bygga upp en mailinglista med personer som anmäler sig till ditt nyhetsbrev. Och i nyhetsbrevet tipsar du om din podd, bland annat.

Dela på sociala medier

Om du redan är aktiv på sociala medier ska du naturligtvis marknadsföra din podd där. Du kan sprida det organiskt och du kan också annonsera på sociala medier för att nå en ny publik för din podcast. Du kan också välja att starta en helt ny sida eller konto på sociala medier som är helt dedikerad till din podd.

Poddar på YouTube

En lite mer krävande variant är att du spelar in dina podavsnitt med video så att du kan publicera dessa på YouTube. I vissa fall är det enklare att nå ut till en större publik på YouTube än med rena ljudbaserade avsnitt. Du förlorar dock smidigheten och snabbheten med att bara behöva spela in ljudet. Du måste kunna få till en snygg bakgrund med ordentlig ljussättning. Och din publik förlorar tillgängligheten av att kunna använda sin mobiltelefon i princip överallt för att lyssna på podden. Använd YouTube som ett komplement inte som ett alternativ.

Publicera avsnitt nr 7 först

Till sist vill jag ge ett tips som jag läst om men som jag själv inte använt mig av. Jag tycker dock det verkar vettigt. Spela in sju avsnitt innan du publicerar det första. Tanken är att du kommer lära dig så mycket av dessa sju första avsnitt och det kommer märkas. Avsnitt sju kommer vara avsevärt bättre än det första avsnittet. Det spelar ingen roll hur mycket du förbereder dig, så är det bara. Och eftersom det är viktigt att din publik blir sugen på mer efter att ha lyssnat på det första avsnittet är det viktigt att det är ett bra avsnitt. Därför publicerar du avsnitten som du redan spelat in i omvänd ordning. Fiffigt, va?

Behöver du ytterligare stöd för att komma igång med din Podcast?

Kontakta gärna mig, jag delar mer än gärna med mig av mina erfarenheter och tankar kring poddar och annan online marknadföring. Låt mig vara ett bollplank i din podcast-satsning. Det hade varit så roligt!

Pontus Österlin - Senior Digital Marketer and Consultant - Topvisible
Pontus Österlin
Senior Digital Marketer and Consultant
Mejla mig
Ring: 0765-115141
SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Google justerar ständigt sina algoritmer, oftast små förändringar men i juni 2022 genomförde de en större uppdatering en så kallad "Core" uppdatering av hur sökresultatet rankas. Den här uppdateringen verkar ha påverkat en del sajter rejält. Har din sajt påverkats...

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

Pin It on Pinterest

Share This