Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

av Pontus Österlin

 | uppdaterad 18.05.2022

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis).

Vad jag föreslår är att du stöper om ditt innehåll i en annan form och på så vis har du trollat fram mer innehåll till din content marketing, fiffigt va?

Gör du bara en typ av innehåll för din Content Marketing?

Det kan vara bra att veta att olika människor tar till sig information på olika sätt och på olika kanaler. Om du varierar sättet du gör ditt innehåll så kan du nå en större publik.

Textbaserat innehåll

Det allra vanligaste inom Content Marketing är att skriva artiklar. Många tycker det är enklast, men det beror på ämnet naturligtvis. Jag själv brukar behöva lägga 3-5 timmar på ett blogginlägg (även om just det här gick mycket snabbare…) och det inkluderar bildletande och research.

Podcast

Vad är en podcast? Jo ett ljudbaserat innehåll, skulle man kunna säga. Ett sorts radioprogram som idag egentligen vem som helst kan göra. Det är faktiskt väldigt enkelt. Se bara till att ta fram ett bra ämne (och kanske en gäst) och börja prata om ämnet. Spela in ljudet och publicera på de populäraste podkanalerna (Spotify och Apple till att börja med). Vips har du en helt ny publik.

Video

Att spela in en videofilm tycker du kanske verkar krångligt. Och ja, har du inte gjort det förr kan det kännas lite övermäktigt. Men faktum är att det behöver inte vara så komplicerat. Det kan till och med räcka att du använder din mobiltelefon. Sedan laddar du upp filmen på Youtube. Vips har du en helt ny publik.

Andra typer av innehåll

Det finns naturligtvis varianter av ovanstående text-, ljud- och bildbaserat innehåll. Ta fram checklistor, animerad film eller varför inte ett hederligt tryckt material? Vips har du en helt ny publik.

Stöp om ditt innehåll och använd det på nytt

Du kanske förstår nu vad jag är på väg med detta inlägg? Jo, oavsett i vilket format du en gång publicerade ditt innehåll kan du alltså stöpa om det i ett nytt format – och nå fram till fler och andra personer.

Om du till exempel har skrivit en bloggartikel kan den (utan alltför stor anstängning) bli första avsnittet i din podcast. Eller vice versa. Och om du spelat in en video kan den ganska enkelt transformeras till både ett podcast avsnitt och ett blogginlägg. Behöver jag säga det en gång till? Okej då – vips har du en helt ny publik.

Prioritera och lägg din tid på rätt ämnen

Ta nu en liten stund och gräv i din statistik. Vilket ämne har fungerat bäst i dina olika kanaler? Vilket inägg har fått flest visningar? Börja att göra en lista med dina 10 bästa inlägg som presterat på topp. Det är dessa du nu ska börja omforma och återanvända.

Tänk igenom vilka kanaler du använder

Om du publicerar blogginlägg på din egen webbplats kan du prova att lägga ut ett blogginlägg på Linkedins egna blogg och se hur det presterar i den kanalen. Om du är up and running med en podcast kan du prova att vara gäst i någon annans podcast och sprida ditt budskap på så sätt.

Vips har du en helt ny publik.

Behöver du hjälp med att ta fram innehåll?

Kom till mig så kopplar jag ihop dig med någon av våra duktiga Content Creators. Det är bara att slå en signal eller mejla mig.

Pontus Österlin - Senior Digital Marketer and Consultant - Topvisible
Pontus Österlin
Senior Digital Marketer and Consultant
Mejla mig
Ring: 0765-115141
SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Google justerar ständigt sina algoritmer, oftast små förändringar men i juni 2022 genomförde de en större uppdatering en så kallad "Core" uppdatering av hur sökresultatet rankas. Den här uppdateringen verkar ha påverkat en del sajter rejält. Har din sajt påverkats...

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Det finns så många sätt att komma ut med dina budskap. Jag hoppas det inte känns överväldigande för dig, för här kommer ett sätt till - Podcast. Vad är en podcast? Enkelt förklarat är en podcast ett digitalt radioprogram, som inte sänds på radio utan som du laddar ner...

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

Pin It on Pinterest

Share This