Hur du använder internlänkning bäst för SEO

av Pontus Österlin

 | uppdaterad 18.05.2022

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som du inte äger).

Visste du att du kan faktiskt också kan påverka din ranking genom att länka till ditt innehåll inom din egen sajt? Det kallas internal linking, eller internlänkning på ren svenska.

Men du… nu har jag ju redan fått med två länkar här ovanför, till viktiga och relaterade artiklar inom vår sajt. Bra där (klappar mig själv på axeln).

Vad är internlänkar och varför är interna länkar viktiga?

Jag brukar inte bara se länkar som ett sätt att koppla ihop sidor på en sajt i en logisk struktur. Även om länkarna gör just detta. En ännu viktigare uppgift länkarna har tycker jag är att hjälpa dina besökare att ta del av rätt information vid rätt tillfälle, typ, ’Nu när du läst detta bör du också titta på denna relaterade artikel’.

Skillnaden mellan interna länkar och externa länkar

Interna länkar är länkar som leder till sidor inom din egen webbplats eller domän. Och när man pratar om externa länkar inom SEO menar man oftast länkar som leder in till din webbplats från en annan domän.

Interna länkar är ju något som du styr över till 100%, medan externa länkar är något du inte har kontroll över. Det är svårt att få andra att länka till dig och därför är externa länkar mer ”värdefulla”, dvs de påverkar din ranking högre. En länk från en extern sajt är nästan som en rekommendation, ’Den här sidan kan jag rekommendera’.

Ibland stöter jag på en visst motstånd i att länka till externa sidor från sin egen sida, man vill behålla besökaren till varje pris. Och det tycker jag är synd. Personligen tror jag att det lönar sig i längden för dig (ditt företag eller varumärke) att bjussa på bra tips – oavsett om det är du som kommer med dom eller någon annan. Och det verkar som jag får visst medhåll av Google på denna punkt.

Om du gjort en bra sida för besökaren och du på den sidan länkar till en sida på en annan domän som också är av god kvalitet kan det tolkas av Google som en trovärdighetssignal och de kan faktiskt ranka din sida högre.

Undvik inte externa länkar
Släpp besökarna loss det är vår! Undvik inte externa länkar, utan låt besökaren ta del av annat intressant och relevant material även om det inte finns på din sajt. Det kan både du och besökaren tjäna på.

Vad tycker Google om interna länkar?

Google gillar logisk struktur och därför även länkar. När jag säger Google, menar jag i det här fallet deras algoritmer. Interna länkar underlättar för algoritmerna (Google) att förstå strukturen på din sida. Google följer länkarna och kan då förstå samband och se relevans mellan olika sidor på din sajt. Och du kan hjälpa Google att se vilka sidor som är extra viktiga genom att länka oftare till dessa.

Undvik ”Orphaned pages”

Orphan page är ett specialuttryck inom sökmotoroptimeringsvärlden (puh, långt ord) som väl närmast kan översättas med föräldralös sida. En föräldralös sida är en sida som inte har en enda länk som pekar till sig.

Det enda sättet du kan hitta till den är om du har adressen (URL-en) till sidan. En sådan sida är svår för att inte säga omöjlig att hitta till, så även för Googles rutiner. En sådan sida indexeras inte av Google och går således inte att hitta en sökning på Google.

Ta fram rutiner och en strategi för internlänkning

Eftersom internlänkning är en viktig åtgärd för att ge ditt innehåll en extra skjuts på Google bör du se till att ha en rutin på hur du ska tänka när du länkar inom din sajt. Du behöver en strategi, helt enkelt. En internlänkningsstrategi.

Din internlänkningsstrategi behöver inte vara mer komplicerad än att du har koll på vilka sidor som är viktigast och länkar så ofta det är relevant till dessa. Du måste undvika ”orphane pages”, genom att säkerställa att det finns minst en länk från en befintlig sida så fort du skapat en ny sida. En blogg sköter detta automatiskt genom till exempel kategorierna.

När du skrivit en ny artikel är det en bra strategi att se efter om det finns några gamla artiklar som är relevanta i sammanhanget som du kan länka till. Dessa gamla artiklar bör du naturligtvis också uppdatera med länkar till den nya artikeln.

Olika sätt att länka till ditt innehåll inom din sajt

Länkar direkt i text – ”contextual links”

Ha alltid i åtanke att länka direkt i texten när du skriver något som du vet att du har skrivit om tidigare eller som kan vara relevant i sammanhanget. Det brukar kallas för contextual links.

Dagens utmaning: Vad skulle contextual links kunna kallas på svenska ? Kommer du på nåt bra så kan du skicka ett mail till mig. Se där ja, nu gjorde jag precis en ”contextual link”.

Den största behållningen för besökaren med länkar direkt i texten är att länkarna finns precis där och när dom behövs. Som i det här fallet – nu slipper du leta upp min mailadress.

Från andra sidor på din sajt – fram och tillbaka

Naturligvis ska du länka till andra sidor inom din sajt och om det är relevant även tillbaka från dessa sidor. Den sida som har flest länkar till sig räknas som den viktigaste och har lättast att komma högt upp vid sökningar på Google.

En länk från startsidan ger störst ”seo-kraft”. En hemsidas startsida är nämligen nästan alltid den sida som får mest externa länkar av alla sidor på en webbplats.

Menylänkar

Vi ska inte glömma bort alla menyval som ju leder till sidor på din webbplats, de räknas också som länkar. Och ju högre upp i en sidas struktur en sida befinner sig desto viktigare anses den vara.

Relaterade länkar

I vissa fall kan det vara på sin plats att ha ett antal relaterade länkar i slutet av en artikel. Det klassiska exemplet är under ett blogginlägg där du oftast hittar relaterade artiklar i form av liten bild, en sammanfattande text och länk till blogginlägg som handlar om samma ämne och tillhör samma kategori.

Google förstår lättare sammanhanget och syftet när sökfrasen är inkluderad i länktexten. Det är dessutom tydligare för användaren, vilket alltid är bra.

Call To Action (CTA) i form av knappar

En av de mest klickade länkarna är den så kallade Call To Action länken, eller knappen – för den är ofta utformad som just en knapp. Den allra vanligaste CTAn är ”Läs mer”.

Om din design tillåter det bör du byta ut texten ”Läs mer”. Ibland kan det vara svårt till exempel på grund av platsbrist. Men en länktext som ”Läs mer om avloppsrening för fritidshus” är bra mycket bättre för din SEO än bara ”Läs mer”.

Google förstår lättare sammanhanget och syftet när sökfrasen är inkluderad i länktexten. Det är dessutom tydligare för användaren, vilket alltid är bra.

Den ultimata internlänkningsmetoden – Topic Clusters och Pillar Pages

Känner du nu att du vill gå ännu ett steg när det gäller strategi för internlänkning (och SEO) så kan du läsa den här artikeln om Topic Clusters och den här om Pillar Pages, vilket är delar i en metod för att strukturera och utnyttja länkkraften på din hemssidas olika sidor, som kan vara oerhört kraftfull för en viss typ av innehåll.

Vad kan jag hjälpa dig med?

Här kommer nu min Call To Action. Jag vill att du kontaktar mig om du har något du behöver hjälp med då det kommer till innehållet på din hemsida, oavsett om det är länkar eller något annat. Ta fram luren på direkten och ring mig eller skriv ihop ett kort mail så återkommer jag till dig. Vi hörs!

Pontus Österlin - Senior Digital Marketer and Consultant - Topvisible
Pontus Österlin
Senior Digital Marketer and Consultant
Mejla mig
Ring: 0765-115141
SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Google justerar ständigt sina algoritmer, oftast små förändringar men i juni 2022 genomförde de en större uppdatering en så kallad "Core" uppdatering av hur sökresultatet rankas. Den här uppdateringen verkar ha påverkat en del sajter rejält. Har din sajt påverkats...

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Det finns så många sätt att komma ut med dina budskap. Jag hoppas det inte känns överväldigande för dig, för här kommer ett sätt till - Podcast. Vad är en podcast? Enkelt förklarat är en podcast ett digitalt radioprogram, som inte sänds på radio utan som du laddar ner...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

Pin It on Pinterest

Share This