Googles senaste uppdatering – hur gick det?

av Pontus Österlin

 | uppdaterad 14.06.2022

Google justerar ständigt sina algoritmer, oftast små förändringar men i juni 2022 genomförde de en större uppdatering en så kallad ”Core” uppdatering av hur sökresultatet rankas. Den här uppdateringen verkar ha påverkat en del sajter rejält.

Har din sajt påverkats positivt kan du ju alltid påstå att du gjort ett bra jobb, och har din sajt påverkats negativt kan du ju alltid skylla på Googles uppdatering…

Fakta om ”Google May 2022 Core Update”

Vad vet vi om den här större uppdateringen som fått det fantasieggande namnet ”Google May 2022 Core Update”? Personligen gillade jag när Google hade lite gulligare namn på sina uppdateringar som Hummingbird, Penguin och Panda.

Datum

Den här uppdateringen var planlagd till den 25:e maj 2022 och tog 15 dagar att ”rulla ut”, som man säger nu för tiden.

Syfte

Att den här uppdateringen heter ”Core” innebär att den är till för att göra den generella ranking processen bättre. Det vill säga öka relevansen på sökresultaten så att de blir mer användbara för den som söker.

Konsekvenser

Även om ”May 2022 Core Update” inte riktade in sig på specifika sidor kan konsekvenserna av förändringarna i ranking algoritmen innebära att vissa sidor tappar placeringar på Googles sökresultatsida (SERP – Search Engine Result Page) och att vissa sidor vinner placeringar.

Google själv tröstar de som blivit drabbade av sämre placeringar att det nödvändigtvis inte är något fel på sidorna som sjunker i ranking – dessa sidor har inte blivit straffade för att de bryter mot någon av Googles Webmaster Guidelines. Uppdateringen är enbart en förändring av hur systemet bedömer innehåll på ett generellt plan.

Reaktioner på uppdateringen [med exempel på förändringar i trafik]

Att många uttrycker negativa åsikter om uppdateringen betyder naturligtvis inte att den är dålig. Missnöjdhet triggar ivern att tweata om det. Här är i alla fall några synpunkter och exempel (både positiva och negativa) plockade från Twitter:

”Thanks, Google for ruining our time and hard work”

That was rather smooth. No significant interruptions compared to some previous Core Updates. Only flushed some Rankings that weren’t super relevant in the first place. Resulting in good CTR development.

”Thanks! It was a good ride! Looking forward to the next one!”

Seriously? Please explain this to me Google. Was 4th on page 1 for a particular term. Now there are 15 sites above us that are all redirect sites. 13 of them show errors when you click on the pages. This for multiple terms 😂 worst update I’ve ever seen!

”Samesies”

I can’t disclose but this niche was polluted with garbage AI content and link farms and I finally outranked all this trash 🤗 Overall well deserved bump up in traffic.

”Mês de Maio foi assim… veja o próximo” [översättning – Maj månad var så här… se nästa]

I need a job, I want to work at Google. If you need any incompetent people you can contact me on Twitter

Hur ser du om du blivit påverkad?

Gå in i ditt Google Analytics konto och välj Aquisition/All Traffic/Channels och klicka på Organic Search. Välj även datum 1 maj 2022 – sista juni 2022. Då ska du kunna se om det har inträffat något utöver det vanliga på tidsaxeln. I vårt exempel är det vanliga fluktueringar och ingen uppenbar påverkan från ”Google May 2022 Core Update”.

Du kan också koppla på en jämförelse med samma period förra året (Previous Year). Det gör du i datumurvalet. Då får du lite mer underlag att ta beslut på. Har trafiken från sökningar på Google minskat eller ökat jämfört med förra året.

Tänk på att om du har ganska låg trafikvolym är det svårt att statistiskt säkerställa den här typen av förändringar.

Här har det inte hänt mycket.

Vad ska du göra?

Mitt råd är att sitta lugnt i båten. Med förutsättningen att du vet med dig att du gjort rätt saker när du sökmotoroptimerat och inte brutit mot Googles riktlinjer kommer dina sidor i längden att prestera bra på Google.

Google själva säger ”Gör allt för besökaren, inget för sökmotorn”. Det vill säga så länge du gör den bästa sidan för dina besökare och inte försöker manipulera för att vinna placeringar så ska du tjäna på detta.

Om sökresultaten i Google inte känns relevanta eller plötsligt börjar kännas ”spammiga” så kommer dom att ändra på detta. Anledningen är att hela deras affärsidé är att sälja annonser och då måste dom ha användare som använder just deras sökmotor, så att annonsörerna får klick. Skulle folk börja välja andra sökmotorer för att resultaten på Google inte är vad dom vill ha, då skulle det hota hela affärsupplägget.

Behöver du hjälp med din SEO strategi?

Ta kontakt med mig så kan vi tillsammans se över din strategi och se vad du kan göra för att ta positioner på Google. Alltid enligt Googles riktlinjer naturligvis.

Pontus Österlin - Senior Digital Marketer and Consultant - Topvisible
Pontus Österlin
Senior Digital Marketer and Consultant
Mejla mig
Ring: 0765-115141
SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Det finns så många sätt att komma ut med dina budskap. Jag hoppas det inte känns överväldigande för dig, för här kommer ett sätt till - Podcast. Vad är en podcast? Enkelt förklarat är en podcast ett digitalt radioprogram, som inte sänds på radio utan som du laddar ner...

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

Pin It on Pinterest

Share This