One-pager eller vanlig hemsida

av Adam Borowski

 | uppdaterad 15.02.2022

Alla vet kanske inte vad en one-page design, one-pager hemsida är för något! Enkelt beskrivet är det en hemsida som består av en enda lång sida. Hemsidan är oftast uppdelad i kapitel, avsnitt som ersätter de olika sidorna som en klassisk hemsida består av. På så sätt får man en enkel hemsida där besökaren hittar allt innehåll genom att bara scrolla från toppen till botten. Allt från information om företaget, tjänsterna de erbjuder samt kontaktformulär för leads.

Men hur bra fungerar detta när det kommer till SEO och att synas i det organiska sökresultatet? Det kommer vi att svara på i denna artikel. Det finns såklart för och nackdelar med att ha allt på en sida och det kommer vi att belysa nedan.

Fördelar med en one page design

Hemsidor som består av en sida dyker upp emellanåt, vissa företag efterfrågar det. Beroende på vad man erbjuder för tjänster så är det mer vanligt än i andra tillfällen. En hemsida som består av endast en sida kan vara väldigt snygg och konvertera bra, i form av att generera leads exempelvis. Sett ur ett användarperspektiv så blir det väldigt enkelt och snyggt.

Sett ur ett mobilperspektiv så blir det snyggt och enkelt och man leder besökaren genom viktig information till att bli ett lead. Har man som mål att driva trafik från exempelvis LinkedIn, Instagram eller TikTok så är en hemsida bestående av endast en sida bra då den gör sitt jobb i det fallet, men det finns en andra sida av myntet.

One-pagers och SEO

Om vi glömmer LinkedIn, Instagram etc och tittar på SEO arbetet så är det en annan sida av myntet. Med en One page design behöver vi få startsidan (den enda sidan på hemsidan) att ranka på många sökord. Och med tanke på att syftet med en one page design är enkelhet och användarvänlighet så blir det svårt att få in djuplodade texter på sidan. Detta i sin tur gör att sidan inte har tillräckligt med innehåll och djupgående guider och information, det Google kräver från oss att vi ska ha.

Det kan vara så att SEO inte är inkluderat i den strategi som företaget har tagit fram? Syftet är kanske inte att driva organisk trafik från Google och andra sökmotorer? Och då kommer hemsidan att uppfylla sitt syfte. En snygg och enkel design som genererar leads från plattformar som LinkedIn.

Om man istället vill driva trafik och ha en SEO strategi som kräver att man bygger innehåll, guider så kräver det att vi bygger en sitestruktur som kan hålla alla dessa delar. Genom att bygga en tydlig sitestruktur (vill du läsa mer om struktur och sen klicka här) kan vi täcka in top tunnel content i form av guider och tips på en helt annan nivå. 

Hur förbättrar man SEO för en one page hemsida?

Om man redan har en one page hemsida så går det fortfarande att göra saker som kommer att förbättra synligheten. Följande saker kan du förbättra på din hemsida:

  • Uppdatera innehåll
  • Optimera laddningstiden
  • Paginera innehållet
  • Fokusera på accessibility och readability

Uppdatera innehåll

Att uppdatera innehåll på en one page design hemsida kan vara svårt. Som vi har nämnt många gånger så vill Google att vi publicerar innehåll samt uppdaterar befintligt innehåll. Detta kan vara lite svårt att göra på ”en sida”.

Det du kan göra 

Optimera laddningstiden

Gör tester och se över hur laddningstiden ser ut på hemsidan. One page hemsidor kan vara långa vilket gör att mycket innehåll, styling och bilder laddas in när en besökare klickar sig in på hemsidan. Gör tester med hjälp av lighthouse, pagespeed insights och andra verktyg. Se vilka förbättringsmöjligheter som finns och förbättra dessa.

Paginera innehållet

Paginera innehållet på din sida för att göra det enklare för besökaren att hitta till rätt avsnitt. Du kan sedan länka från en table of content eller en meny i toppen som tar besökaren till det avsnitt på hemsidan som personen vill komma till. 

Du får då en tydlig struktur på hemsidan och med rubriker, kapitel och innehåll som är kopplat till dessa. Glöm inte att du kan använda flera H1-rubriker för att skapa tydliga avsnitt på hemsidan som handlar om olika saker.

Tänk varje del av hemsidan, varje sektion som en unik sida. Ha en H1-rubrik för varje sektion och optimera den specifika delen för en fras/sökord.

Accessibility och Readability

Tänk på att texten på texten på sidan är läsbar, har tillräckligt stor font samtidigt som radavståndet är tillräckligt. Texten ska vara läsbar och tydlig och det underlättar om det är kontrast mellan bakgrunden och texten. Det kan bli jobbigt att läsa om det finns en bild som bakgrund till texten och färgerna i bilden är liknande till textens färg.

Texten på hemsidan ska vara relevant och lättläst för din målgrupp. Som du säkert vet så är innehållet väldigt viktigt. Ge besökaren information av hög kvalité som visar att du är expert inom området. 

Att välja rätt

Att välja typ av hemsida beror på vad målet och syftet med hemsidan är. Om tanken är att dela med er av kunskap, guider och djupgående artiklar så är en vanlig hemsida det rätta valet. Om hemsidan å andra sidan ska ta emot besökare från exempelvis Instagram eller LinkedIn så gör en onepager ett bra jobb. Anpassa din hemsida efter den strategi du har och vad målen med hemsidan är.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Pin It on Pinterest

Share This