5 tips, därför ska du satsa på Content Marketing!

av Magnus Äng

 | uppdaterad 18.01.2022

Allt fler arbetar med Content Marketing men om du tvekar och vill veta mer så ska du läsa här.

Fördelarna med Content Marketing är många, dels gör du det lättare för dina potentiella kunder att bli itnresserade av er, ni kan förbättra era placeringar i Googles sökresultat och er kvalitet i sociala medier och email marketing kan få sig ett rejält lyft.

Content Marketing passar de flesta företag och har många goda effekter på dina andra digitala aktiviteter, scrolla ner och ta del av 5 tips innan du bestämmer dig.

Vad är Content Marketing?

Content Marketing är en metodik där du skapar innehåll som är utbildande, inspirerande och informativt. Innehållet ska hjälpa en målgrupp att förstå något djupare och ge dom insikter och ny kunskap, men det ska inte vara säljande. Syftet med innehållet är att det ska attrahera rätt målgrupper ner de har behov av att veta mer.

I Content Marketing är det viktigt att du utvecklaren förståelse för dina målgruppers behov i kundresan så att du kan skapa relevant innehåll, nå dom med detta vid rätt tillfälle och i rätt digital plattform.

1. Fånga rätt målgrupp tidigt i kundresan

Din målgrupp och potentiella kunder går igenom olika faser innan de bestämmer sig för att beställa eller köpa en produkt eller tjänst. I de första faserna så kan ett problem eller ett behov trigga en nyfikenhet som innebär att din målgrupp börjar söka mer kunskap och information hur de kan agera, utan att de har något köptanke överhuvudtaget.

De flesta företagen satsar sina marknads- och säljaktiviteter på faserna där dina målgrupper börjar leta efter en leverantör (fasen Consideration) och närmar sig ett köpbeslut (fasen Decision). I dessa två faser är konkkurensen generellt stenhård medan den ofta är mindre i den tidigaste fasen (fasen Awareness).

Med rätt kunskaps- och inspirationsrikt innehåll kan du både attrahera potentiella kunder och även inge ett förtroende när du påvisar era kunskaper. Detta mötet för dina potentiella kunder kan bli avgörande när de sedan förstår vad de behöver en lösning och minns ert varumärke med förtroende.

2. Stärk din Google EAT med Content Marketing

Google E-A-T är ett begrepp som Google har myntat och i korthet innebär det att du som driver en webbplats måste bevisa att den förtjänar att få en hög plats i Google’s sökresultat. Och du kan förtjäna platsen genom att besvara sökandes frågor och övertyga om att ditt innehåll är relevant och kvalitativt och samtidigt påverka besöakaren så att de skriver väl om er på andra webbplatser så har du lyckats.

Google E-A-T är ett akronym där E står för Expertis, A för Auktoritär och T för Trovärdighet.

John Mueller på Google gjorde en kommentar under slutet av 2021 som indikerar att du måste skapa mer än 30 artiklar på din webbplats och även publicera nya artiklar frekvent för att få en chans att bli auktoritär. Och med artiklar tolkas det som det är innehåll av redaktionell karaktär, inte innehåll som berättar om era förträffligheter eller ert utbud.

Vid Content Marketing så är en viktig del själva distributionen av innehåll till andra kanaler än din egen webbplats, som exempelvis sökresultat på Google genom sökmotoroptimering, delning i Sociala Medier som exempelvis Linkedin eller till Leads och kunder via Email Marketing. Vid distributionen så kan du påverka vem du når med ditt innehåll och träffa rätt målgrupp, och om ditt innehåll är kvalitativt så finns det god chans att din målgrupp delar sina positiva åsikter om era och delar ert innehåll så att ni blir omnända i olika kanaler.

Sp med Content Marketing kan du öka er Google EAT-aspekt och chansen att få bättre placeringar på Google.

3. Högre kvalitet på ert innehåll i Sociala Medier

När du har förstått dina målgruppers behov i den tidiga fasen i kundresan (Awareness) så har du enklare att fånga deras uppmärksamhet med ditt innehåll som kan locka deras intresse. Du kan använda den insikten till att sprida innehåll i sociala medier utan att länka till din webbplats, men med fokus på att fånga uppmärksamhet och attrahera följare.

Vid utvalda tillfällen kan du även publicera inlägg i sociala medier för att locka till er webbplats där de kan fördjupa sig i en guide, får mer tips om hur de kan lös ett problem eller lära sig något nytt. Och vid detta tillfälle lockar du över relevanta besökare och följare i sociala medier till din webbplats.

Så din Content Marketing kan ge ett riktigt bra bidrag till en förhöjd kvalitet i dina aktiviteter i sociala medier.

4. Lead Generation hör ihop med Content Marketing

När du lyckas fånga rätt målgrupps uppmärksamhet och ingett förtroende, innan de är köpsugna så har du en god chans att få dom att vilja veta mer från dig och ditt företag. Du har alltså nu ritkigt goda chanser att få dina målgrupper att ge dig sin epost mot att de får veta och lära sig mer.

Denna del, där kombinationen av Content Marketing och Lead Capture (exempelvis när någon skriver in sin epost för att få ett whitepaper/dokument) är ofta benämd som Lead Generation.

Skapar du riktigt bra innehåll som besvarar de frågeställningar som dina målgrupper har i awreness-fasen så finns det en god chans att få deras epost. Och har du väl fått deras epost så öppnar sig flera nya möjligheter att ha en dialog med dom och då dom att välja ditt företag när de är redo för ett köpbeslut och ska välja leverantör.

5. Bättre effekt vid Email Marketing

När du har lyckats attrahera dina potentiella kunder (målgrupper) att ge dig sin epost så kan du erbjuda dom mer relevant innehåll så att de blir intresserade av att kontakta er för en dialog om att köpa era lösningar.

Med epost så får du fler kanaler (sk touchpoints) att nå dom på, utöver de som redan ingår i din Content Marketing.

Ditt kunskapsinnehåll, guider, tips och inspiration är ofta också relevant för dina befintliga kunder och vid Email Marketing til ldom så kan dina tips öka chansen till att de vill läsa er epost och mer på er webbplats. Det är vädligt vanligt att man skickar ut erbjudande och information om nytt utbud, vilket i längden kan påverka antalet mottagare av epost i längden då det blir för oattraktivt.

Ditt kunskapsinnehåll kan även användas vid mer avancerad Email Marketing-lsöningar, som exempelvis vid Inbound Marketing (Marketing Automation). Vid dessa metodiker så kan ditt innehåll användas smartare mot både potentiella kunder såväl som befintliga genom att de får skräddarsydda epost med innehåll baserat på hur de besöker din webbplats.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Pin It on Pinterest

Share This