301 redirect – Vad är det?

av Adam Borowski

 | uppdaterad 05.01.2022

Vad är en 301 redirect?

En permanent redirect, eller en så kallad 301:a är en redirect som säger att innehållet blivit flyttat. Detta är en permanent flytt som inte kommer att ändras i framtiden och exempelvis Google behöver inte lagra den gamla url:en. Som vi har nämnt i SEO-guiden och andra blogginlägg så är 301:an att föredra när du pekar om innehåll på din sida, byter domän eller skapar ny struktur på hemsidan. 

Ompekningen tar besökaren till rätt url men berättar även för Google vilken url som är den som ska visas. 

När ska man använda sig utav 301:or?

Här kommer några exempel på när du kan använda dig utav 301 redirects:

  • Förändring i strukturen (url:er förändras).
  • Migrering från en domän till en annan ( hemsida.se -> hemsida.nu )
  • HTTPS ( http://….se -> https://…..se )
  • Borttagen url som ersätts av ny url.
  • Sammanslagning av två hemsidor

När ska man inte använda sig utav 301:or

Det finns också situationer där du inte bör använda permanenta ompekningar. Här är några vanliga fall:

  • Produkter/tjänster som för tillfället inte finns i lager/erbjuds men som kommer tillbaka.
  • Säsongsprodukter/tjänster som kommer tillbaka nästa år/säsong
  • Vid A/B testning

Ska man alltid redirecta?

I vissa fall behöver man inte peka om en url. Det kan finnas situationer då man inte behöver skapa en redirect till en ny sida, då det kanske inte finns en ersättare till sidan som försvinner. Det kan till exempel vara en tjänst, produkt, information som inte längre är aktuell eller som har utgått ur sortimentet. Om det inte finns en sida som ersätter den och man har bestämt sig för att ta bort den behöver man inte peka om den.

Detta kommer att leda till att sidan blir en 404-sida vilket är fullt normalt. Läs mer om 404-sidor här.

Är 301:or samma sak som 308:or?

Du har kanske stött på 308:or eller 307:or när du har tittat på dina redirects. Sen några år tillbaka så har Google klassat dessa som permanenta och temporära redirects. Alltså, 308:an tolkas på precis samma sätt som 301:an och 307:an som 302:an.

Vill du läsa mer om vad Google säger om redirects så hittar du deras artikel här: Redirects and Google search

Hur pekar man om en sida?

Du pekar om dina sidor på olika sätt. Om du exempelvis har WordPress så kan du ladda ner ett plugin som du enkelt kan använda för att skapa ompekningarna. Då fyller du enkelt i url:en på den gamla sidan samt url:en på den nya och väljer vilken typ av redirect du vill använda (301:a eller 302:a).

Ett annat sätt att skapa en redirect på är att logga in på din cPanel. Beroende på var du hostar din hemsida kan det se ut på lite olika sätt. Men oftast så är det endast utseendet som är lite annorlunda. Det är precis lika enkelt som att använda ett plugin till wordpress.

skapa redirect i din cpanel

Det tredje sättet du kan skapa dina redirects genom är att modifiera din .htaccess fil på servern. Detta kräver mer kunskap än de ovan nämnda sätten. Här behöver du involvera din byrå eller personen som hjälper dig med din hemsida. 

När du har pekat om kan du kontrollera så att allt ser rätt ut med hjälp av ett gratisverktyg. Ett bra gratisverktyg är httpstatus.io.

Varför ska man peka om sina sidor?

Som du säkert vet så finns länkar till din startsida och undersidor, produktsidor, tjänstesidor på många hemsidor och forum. Dina url:er har kanske delats och publicerats på andra sidor och driver trafik samt skickar ett länkvärde till din hemsida. 

Detta värdet och trafiken vill du inte förlora. Genom att peka om url:er som inte existerar längre på grund av olika anledningar säkerställer du att både Google, besökare och länkvärdet skickas vidare.

Istället för att besökaren kommer till en 404-sida så kommer den till en sida som har ersatt den gamla. Samtidigt behåller du länkvärdet från de externa länkarna som du har fått. 

Peka om alla url:er till startsidan

När du mappar upp eller ska skapa en ompekning från en url till en annan bör du tänka på en rad saker. Sidan du pekar om till ska ersätta den tidigare sidan. Den nya sidan bör erbjuda liknande eller ny och uppdaterad information som den gamla hade. Man bör inte skapa redirects som alla pekar till startsidan.

Ge besökaren och Google en ny sida som ersätter den gamla. Detta skapar ett värde för både besökaren, som kommer in via en länk men även för Google som crawlar din hemsida. 

Genom att skapa korrekta redirects så kommer både besökaren rätt och du behåller ditt länkvärde från externa länkar.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Målgruppsanalys för B2B

Målgruppsanalys för B2B

Målgruppsanalys med fokus på SEO och Content Marketing Ranktrail är ett gör-det-själv koncept där jag och mina kollegor agerar som SEO coacher. Man kan säga att vi är personliga tränare för kunder som vill komma igång med SEO och Content Marketing. För dem som vill...

Legacy Tools – Google Search Console

Legacy Tools – Google Search Console

I Google Search Console finns även äldre rapporter och verktyg som man kan använda för att hitta förbättringsmöjligheter. Dessa verktyg ligger under ”Legacy tools and reports” i vänstermenyn. Detta är rapporter som inte är uppdaterade till utseendet men som...

Checklista till din Content Audit! (2022)

Checklista till din Content Audit! (2022)

Inför din planering och skapandet av en Content Plan så bör du analysera det innehåll som du redan har och genomföra en Content Audit. Här går jag igenom de olika delarna som du bör ha med i din Content Audit som exempelvis vilken data du bör samla in, Vad är en...

Description – den bortglömda annonsplatsen

Description – den bortglömda annonsplatsen

Vad är Description? Description (Meta Description) är de textrader på Googles sökresultatsida (SERP) som beskriver innehållet på sidan du hamnar på om du klickar på Title länken. Description saknas ofta Få kan väl ha missat att en sidas Title länk är viktig för SEO...

Så gör du webinar! (2022)

Så gör du webinar! (2022)

Webinar är en av de bästa metoderna vid Lead Generation, framförallt vid B2B Marketing. Och det är en bra kombination till din sökmotoroptimering och ger dig valuta för ditt arbete. Allt du behöver för att genomföra ett webinar är deltagarna, en dator, kamera, ditt...

Pin It on Pinterest

Share This