Legacy Tools – Google Search Console

av Adam Borowski

 | uppdaterad 23.12.2021

I Google Search Console finns även äldre rapporter och verktyg som man kan använda för att hitta förbättringsmöjligheter. Dessa verktyg ligger under ”Legacy tools and reports” i vänstermenyn. Detta är rapporter som inte är uppdaterade till utseendet men som fortfarande kan ge dig viktig information kopplad till din hemsida.

Några utav rapporterna kan du titta på om du är intresserad av teknisk seo. Kom ihåg att läsa på innan du gör några ändringar i verktygen. Att ändra exempelvis parametrarna eller i robots.txt filen kan göra att sidor exkluderas från Google.

International targeting

International targeting rapporten är ett enkelt sätt att hålla koll på sina hreflang taggar. Om du har din hemsida i olika språk behöver sidorna referera till varandra. Hemsidan borde då vara översatt så att du har motsvarande innehåll i de olika språken. 

Sida A på svenska borde alltså referera till Sida A på engelska och tvärtom. I vissa fall kan fel uppstå och vissa länkar är brutna eller saknas. Om du har fel i din hreflang uppsättning så hittar du felen här. 

Ett annat vanligt fel som du kan bli upplyst om i denna rapporten är felaktiga lands/språk-koder. Besök rapporten efter att du har implementerat hreflang på din hemsida och håll koll på dessa så säkerställer du att allt funkar som det ska.

hreflang tag rapport.

URL-parameters

URL-parametrar ska man vara försiktig med. Det finns en risk att man exkluderar sidor som inte ska exkluderas. Men detta verktyget ger dig möjligheten att berätta för Google vad vissa url-parametrar innebär.

Exempel på url-parameter:
”https://hemsida.se/skor/vandringsskor[[?productListPrice-asc]]”

ProductListPrice-asc är parametern i url:en ovan. Den dyker upp i url:en när man sorterar produkterna på sidan efter ”lägsta pris först”. Sidan är fortfarande den samma men produkterna på den hamnar i en annan ordning. 

Med hjälp av verktyget kan du berätta för Google att den här parametern endast sorterar produkterna på sidan men att resterande information är samma. Alltså är det samma sidor med och utan parametern.

Ibland hittar Google parametrar och presenterar dessa för dig i verktyget. I andra fall behöver du själv identifiera dina url-parametrar. Kom ihåg att läsa på och undersöka hur dessa parametrar påverkar innehållet på sidan innan du gör ändringen i verktyget. Att lägga till en url-parameter i Google Search Console kan göra så att en eller flera sidor exkluderas ur Googles index.

Testverktyg för Robots.txt

Ett enkelt testverktyg för robots.txt filen. Här kan du se robots.txt filen för den valda egendomen (hemsidan). Fel och varningar visas i den övre delen av verktyget. Undertill hittar du en url-testare som du kan använda för att se om en specifik url exkluderas av robots.txt filen. 

testverktyg för robots.txt fil

När ska man använda dessa rapporter/verktyg?

I mitt arbete använder jag rapporterna när jag misstänker ett fel. Om jag till exempel vet att en sida med hreflang-taggar inte visas i ett specifikt land så börjar jag gräva djupare i just international targeting rapporten.

Ett annat exempel kan vara att en viss sidtyp exkluderas i Täckningsrapporten i Google Search Console. Då kan det vara en god idé att gå in och testa ett par url:er i Robots.txt testverktyget

Verktygen i sig kan inte laga ett problem men de är till stor hjälp när man ska identifiera och hitta orsaker till problem.

Om du har frågor eller undrar något om Teknisk SEO är du välkommen att höra av dig till oss på Ranktrail. Vi pratar mer än gärna teknisk seo med dig.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Pin It on Pinterest

Share This