Legacy Tools – Google Search Console

av Adam Borowski

 | uppdaterad 23.12.2021

I Google Search Console finns även äldre rapporter och verktyg som man kan använda för att hitta förbättringsmöjligheter. Dessa verktyg ligger under ”Legacy tools and reports” i vänstermenyn. Detta är rapporter som inte är uppdaterade till utseendet men som fortfarande kan ge dig viktig information kopplad till din hemsida.

Några utav rapporterna kan du titta på om du är intresserad av teknisk seo. Kom ihåg att läsa på innan du gör några ändringar i verktygen. Att ändra exempelvis parametrarna eller i robots.txt filen kan göra att sidor exkluderas från Google.

International targeting

International targeting rapporten är ett enkelt sätt att hålla koll på sina hreflang taggar. Om du har din hemsida i olika språk behöver sidorna referera till varandra. Hemsidan borde då vara översatt så att du har motsvarande innehåll i de olika språken. 

Sida A på svenska borde alltså referera till Sida A på engelska och tvärtom. I vissa fall kan fel uppstå och vissa länkar är brutna eller saknas. Om du har fel i din hreflang uppsättning så hittar du felen här. 

Ett annat vanligt fel som du kan bli upplyst om i denna rapporten är felaktiga lands/språk-koder. Besök rapporten efter att du har implementerat hreflang på din hemsida och håll koll på dessa så säkerställer du att allt funkar som det ska.

hreflang tag rapport.

URL-parameters

URL-parametrar ska man vara försiktig med. Det finns en risk att man exkluderar sidor som inte ska exkluderas. Men detta verktyget ger dig möjligheten att berätta för Google vad vissa url-parametrar innebär.

Exempel på url-parameter:
”https://hemsida.se/skor/vandringsskor[[?productListPrice-asc]]”

ProductListPrice-asc är parametern i url:en ovan. Den dyker upp i url:en när man sorterar produkterna på sidan efter ”lägsta pris först”. Sidan är fortfarande den samma men produkterna på den hamnar i en annan ordning. 

Med hjälp av verktyget kan du berätta för Google att den här parametern endast sorterar produkterna på sidan men att resterande information är samma. Alltså är det samma sidor med och utan parametern.

Ibland hittar Google parametrar och presenterar dessa för dig i verktyget. I andra fall behöver du själv identifiera dina url-parametrar. Kom ihåg att läsa på och undersöka hur dessa parametrar påverkar innehållet på sidan innan du gör ändringen i verktyget. Att lägga till en url-parameter i Google Search Console kan göra så att en eller flera sidor exkluderas ur Googles index.

Testverktyg för Robots.txt

Ett enkelt testverktyg för robots.txt filen. Här kan du se robots.txt filen för den valda egendomen (hemsidan). Fel och varningar visas i den övre delen av verktyget. Undertill hittar du en url-testare som du kan använda för att se om en specifik url exkluderas av robots.txt filen. 

testverktyg för robots.txt fil

När ska man använda dessa rapporter/verktyg?

I mitt arbete använder jag rapporterna när jag misstänker ett fel. Om jag till exempel vet att en sida med hreflang-taggar inte visas i ett specifikt land så börjar jag gräva djupare i just international targeting rapporten.

Ett annat exempel kan vara att en viss sidtyp exkluderas i Täckningsrapporten i Google Search Console. Då kan det vara en god idé att gå in och testa ett par url:er i Robots.txt testverktyget

Verktygen i sig kan inte laga ett problem men de är till stor hjälp när man ska identifiera och hitta orsaker till problem.

Om du har frågor eller undrar något om Teknisk SEO är du välkommen att höra av dig till oss på Ranktrail. Vi pratar mer än gärna teknisk seo med dig.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Målgruppsanalys för B2B

Målgruppsanalys för B2B

Målgruppsanalys med fokus på SEO och Content Marketing Ranktrail är ett gör-det-själv koncept där jag och mina kollegor agerar som SEO coacher. Man kan säga att vi är personliga tränare för kunder som vill komma igång med SEO och Content Marketing. För dem som vill...

301 redirect – Vad är det?

301 redirect – Vad är det?

Vad är en 301 redirect? En permanent redirect, eller en så kallad 301:a är en redirect som säger att innehållet blivit flyttat. Detta är en permanent flytt som inte kommer att ändras i framtiden och exempelvis Google behöver inte lagra den gamla url:en. Som vi har...

Checklista till din Content Audit! (2022)

Checklista till din Content Audit! (2022)

Inför din planering och skapandet av en Content Plan så bör du analysera det innehåll som du redan har och genomföra en Content Audit. Här går jag igenom de olika delarna som du bör ha med i din Content Audit som exempelvis vilken data du bör samla in, Vad är en...

Description – den bortglömda annonsplatsen

Description – den bortglömda annonsplatsen

Vad är Description? Description (Meta Description) är de textrader på Googles sökresultatsida (SERP) som beskriver innehållet på sidan du hamnar på om du klickar på Title länken. Description saknas ofta Få kan väl ha missat att en sidas Title länk är viktig för SEO...

Så gör du webinar! (2022)

Så gör du webinar! (2022)

Webinar är en av de bästa metoderna vid Lead Generation, framförallt vid B2B Marketing. Och det är en bra kombination till din sökmotoroptimering och ger dig valuta för ditt arbete. Allt du behöver för att genomföra ett webinar är deltagarna, en dator, kamera, ditt...

Pin It on Pinterest

Share This