Vad är metataggar?

av Adam Borowski

 | uppdaterad 08.03.2022

Metataggar är för besökaren osynliga men ligger med som extra information för webbläsaren, Google och andra crawlers. En metatagg kan till exempel markera upp vad som är en titel eller om en sida ska indexeras eller inte. Antalet samt vilka metataggar som används på en hemsida styrd helt och hållet av vilket CMS man använder, vilka tillägg man har installerat eller vilka taggar utvecklarna har lagt in. 

Metataggarna ligger i <head> sektionen på sidan och du kan enkelt hitta och läsa dessa genom att granska sidkällan i din webbläsare. Högerklicka någonstans på hemsidan och tryck på ”visa sidkälla”. Då får du fram hela sidan och kan enkelt hitta de metataggar som din sida har. 

Med tiden så har vissa metataggar visat sig vara viktiga medan andra har trillat bort. I den här artikeln kommer vi att nämna de vanligaste taggarna samt vad de betyder och vad de gör.

  • Titel
  • Beskrivning
  • Robots
  • Canonical
  • Alt-tag

Titel

Meta titeln är något som vi har pratat mycket om förut. Sidans titel är bland annat det som syns ute i sökresultatet på Google. Titeln ska spegla det som besökaren kommer att hitta på sidan som man klickar på.


Titeln syns inte utåt när man väl har landat på sidan utan syns Google plockar ut den och placerar den i sökresultatet.

Läs den här artikeln om du vill ha tips på att skriva metatitlar samt hur du ökar din CTR.

Meta beskrivning

För metabeskrivningen gäller samma sak som för titeln. Den syns inte när man väl har landat på sidan men fyller en funktion i sökresultatet. Använd metabeskrivningen för att beskriva sidan, ta gärna med usp:ar och berätta vad sidan innehåller. 

Även om man säger att meta titeln och beskrivningen inte påverkar rankingen så påverkar den fortfarande sidans CTR. En sida med en attraktiv titel och beskrivning får fler klick än en sida som saknar dessa.

Klicka här om du vill läsa mer om meta beskrivningar.

Meta Keywords

Keywords är fortfarande något vi stöter på ibland även om många sökmotorerer ignorerar taggen. En anledning till varför vissa använder den kan vara för att den interna sökmotorn på hemsidan tittar på dessa när den söker bland dokument. En annan anledning kan vara att man optimerar mot en annan sökmotor än Google.

Taggen ser ut på följande sätt:

<meta name=”keywords” content=”Ranktrail, seo, sokmotoroptimering”>

I många CMS har den här taggen försvunnit helt medan i andra så finns den kvar. Webbansvariga som fyller i den här taggen i hopp om att förbättra placeringar ger egentligen bort information om vad dessa optimerar för. 

Vem som helst kan komma åt och hitta vilka sökord en specifik sida eller webbplats är optimerad för. Undvik därför att använda meta keywords och skapa bra innehåll på dina sidor istället.

Meta Robots

Genom att ändra parametrarna i meta robots kan man instruera en sökmotor att inte indexera en sida i sökresultatet. Man kan även lägga till att crawlern inte ska följa länkarna som finns på sidan till exempel. Om meta robots saknas på en sida, vilket inte är ovanligt, så är sidan per automatik satt som ”index, follow”. 

De vanligaste parametrarna som du kanske har stött på är:

  • Index
  • Noindex
  • Follow
  • Nofollow

Meta Robots taggen ser ut på följande sätt:

<meta name=”robots” content=”[parametrar]” />

Inom citationstecknen skriver du in till exempel ”noindex”. Detta kommer att berätta för Google att du inte önskar att indexera sidan. Just nu tänker du kanske, varför skulle man vilja sätta ”noindex” på en sida? Det finns flera anledningar till varför man vill ”gömma” en sida. Det kan vara så att det är en sida med lite innehåll, en landningssida som fyller en funktion som att samla leads. En annan anledning kan vara att sidan inte är färdig utan är ett publicerat utkast. 

Var försiktig med när du ändrar meta robots till exempelvis ”noindex”. Sidan kan försvinna från sökresultatet vilket kan ha negativa konsekvenser för hemsidan. 

Canonical taggen

Canonical taggen är en tagg som man kan använda sig utav för att undvika duplicerat innehåll. Canonicaltaggar refererar oftast till sidan som de ligger på. Om man har flera sidor som är snarlika, så kan man använda sig av just den här taggen för att berätta för en crawlar att det är en ”kopia” eller ”liknande sida” och att originalet hittas på www.hemsida.se/orginalet. 

Canonicaltaggen ser ut på följande sätt:

<link rel=”canonical” href=”https://www.ranktrail.se/” />

Genom att använda sig av canonicaltaggar så kan vi minska risken för att Google klassar en sida som duplicerad. På så sätt har vi kontrollen över vad som är originalet samt vad som är en snarliksida som kanske inte ska vara indexerad. 

Klicka här om du vill läsa mer om Canonical-taggen.

Är meta taggar viktigt för SEO?

Meta taggarna och innehållet på sidan skapar en helhet som gynnar optimeringen. Det finns taggar som är mindre eller helt oviktiga men det finns metataggar som fyller en viktig funktion både direkt och indirekt. 

Använd dig utav metataggar som titlar, descriptions, robots, canonicals med flera och skapa en sida med tydlig struktur samt med bra innehåll. Metataggarna ger Google extra information om hur de ska tolka sidorna samt ifall dessa ska indexeras eller inte. 

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Pin It on Pinterest

Share This