Vad är det dina potentiella kunder ser allra först när de söker på Google? Jo, det första intrycket är din Meta Title och Meta Description.

75% av alla som söker, klickar på topp 3 placerade webbplatserna i det organiska sökresultatet. Så det gäller med andra ord att komma högt om du vill få potentiella kunder till din webbplats via Google och när du väl är placerad där så måste du attrahera den sökande att klicka på ditt innehåll (Meta Title & Description).

Att arbeta med Meta Title och Description är ofta ett underskattat arbete vid sökmotoroptimering till förmån för själva innehållet på landningssidan. En av många viktiga moment är att skriva attraktiv text som lockar relevanta sökande till att klicka och besöka din webbplats samt  och stannar på din webbplats.

Här får du 20 tips som kan få både fler och rätt sökande att klicka på din text och som kan förbättra din CTR. Ehm…CTR? Ja, det är andelen som klickar in på din webbplats i förhållande till hur många gånger den har visats (impressions) på Google.

1. Antal tecken i Meta Titeln kan förbättra CTR

I en studie som gjordes under 2019 (av Backlinko) där 5 miljoner sökresultat och närmare 900.ooo webpplatser analyserades, så visade det sig att de webbplatser som hade högst CTR hade mellan 15-40 tecken i Meta Title. Så någonstans där lagom mycket text verkar vara bäst, om man ska till sig indikationerna i studien.

2. Använd frågeord och få 14,1% högre CTR

Att många söker med frågeställningar på Google vet vi och ett knep är att återge frågorna i din Meta Title och på så vis känner den sökande igen sig. I studien som Backlinko genomförde, såg man att CTR ökade med 14,1% när man hade använt frågeord eller använt ett frågetecken.

Så ta reda på vilka frågor som ställs på Google om relaterade ämnen till dina produkter och tjänster.

Frågor vanligt vid Content Marketing

Är det frågor som ofta uppstår i början av kundresan brukar dessa ha en sökintention mot kunskaps- och informationssökning, då ska bör du anpassa din Meta Titel och Meta Description med frågan som ställs samt att resterande text lyfter fram att svaret finns på din sida samt att du har aktuellt innehåll som inte är inaktuellt. Det här arbetet blir viktigt för dig som arbetar med Content Marketing och skapar innehåll som är utbildande och inspirerande.

Frågor vid köpintention

Ibland är vissa sökfrågor närmare en köpintention och man vill jämföra flera alternativ, vill veta vad som är ”bäst i test” och hitta samt köpa en lösning som snabbt kan hjälpa en. Då är det viktigt att detta framgår i texten på Google så att det lockar den sökande att klicka in på din webbplats.

Exempel: iPhone eller Samsung, vilken är bäst i test?

3. Undvik ”Power Words”, de kan försämra din CTR

Att använda kraftfulla uttryck (sk Power Words) i sina rubriker inklusive Meta Title är ett klassiskt knep för att skapa uppmärksamhet, vi ser det ofta inom ehandel när man vill lyfta fram kampanjer och andra fördelar.

I studien som Backlinko genomförde så visade det sig att Power Words kan ha en negativ effekt på CTR och därmed vara mindre bra i Meta Titlar. Exempel på Power Words kan vara;

  • Bäst
  • Perfekt
  • Ultimat
  • Otrolig

Det har gjorts flera olika studier i USA kring Power Words och i sociala medier har det påvisats ha god effekt på CTR men denna studien som har fokus på Google verkar det precis tvärtom. En hypotes varför resultaten är så olika kan vara att det är mindre brus på Google och därför blir användandet av Power Words för dominerande i jämförelse med exempelvis facebook där det hela tiden finns mycket varierande innehåll rent grafiskt och rörliga objekt så mao är bruset mycket högre.

Studien kring Power Words i Meta Title visade sig ge 13,9% lägre CTR när man inkluderade dessa kraftfulla uttryck.

4. Emotionella ord kan ha positiv effekt

Power Words (sk styrkeord) har jag lyft fram som negativa men när det kommer till att skapa och visa känslor i Meta Title så kan det ha positiv effekt. I studien så visade det sig att en Meta Title med positiva eller negativa ord hade 7,3% högre CTR än neutral text. Så det är bara att testa nästa gång du skriver blogginlägg eller har en landningssida som du kämpar med att få högre upp på Google.

Exempel på neutral text: 5 SEO-tips som du inte bör höra från din SEO-konsult

Exempel på text som är positiv: 5 SEO-tips från SEO-konsulter som får dig att skratta

 

5. Sökfrasen i URL:en kan ge högre CTR

Idag vågar vi med säkerhet säga att du bör använda sökordet i din URL men inte för att Google’s algoritm bryr sig så mycket längre. Detta bekräftades senast 2018 då John Mueller vid Google sa att du inte bör fokusera på URL:en överhuvudtaget.

Däremot så indikerar Backlinko’s studie att vi sökande är mer benägna att klicka på de URL:er som innehåller sökordet som vi har i åtanke när vi söker på Google, alltså är användarbeteendet i fokus.

I studien visade det sig att URL:er som återger sökfrasen exakt som den är använd av den sökande hade 45% högre CTR. Vår rekommendation är därför att använda sökfrasen i sin helhet i URL:en.

6. Kom ihåg meta beskrivningen

Om du glömmer eller nonchalerar att skriva text till Meta Description så kommer Google att välja text från din landningssida som de exponerar i sökresultatet. Även om du har skrivit en egen text så väljer Google ibland att nonchalera detta och väljer text från din landningssida.

Så varför ska du då bry dig om att skriva text till Meta Description?

Jo, studien som jag har refererat till flera gånger i det här inlägget tar upp även detta. När man studerade sökresultaten så såg man att de landningssidor med Meta Descriptions som innehöll text hade en högre CTR än de utan. Skillnaden i CTR var 5,8% bättre när man använde Meta Description.

7. Inspireras av de som leder

Om du får skrivtorka i ditt arbete med att få till en bra Meta Title och Meta Description så snegla på de som ligger i toppen av sökresultatet som du vill inta ledarpositionen. Såklart är det inte alltid den webbplats med bäst CTR som ligger högst eftersom såklart landningssidans innehåll spelar en avgörande roll men den ger ändå en bra fingervisning av vad som fungerar.

Studera topp 3 av sökresultatet och utvärdera vad de skriver, deras styrkor och svagheter. Ställ dig dessa frågor;

  • använder de frågor?
  • hur lång är deras Meta Title?
  • använder de siffror?
  • hur aktuellt/gammalt är deras innehåll på landningssidan, anger de årtalet i Meta Titlen?
  • nämner de att det finns någon mall, kalkylator eller video på landningssidan?
  • etc. (skapa fler frågor som du kan undersöka utifrån det vi går igenom i detta blogginlägg)

8. Kan du flera språk? Låt då hela världen inspirera!

Konkurrensen om topplaceringarna på Google.se (Sverige) hårdnar men är ofta inget i jämförelse med många andra länder där det finns fler företag och människor som vill synas på Google. Kan du engelska så kolla in Google.com och Google.co.uk, sök på med motsvarande sökord och studera vad de i toppen skriver i sina Meta Title och Meta Description. Konkurrensen i USA lär vara minst 30 gånger högre i jämförelse med Sverige och då har det troligen också testats fler varianter av Meta Titlar och Descriptions, så ett knep är att inspireras av andra länder till din egen text.

9. Annonserna är en indikation

Om det finns Google Ads i sökresultatet som du vill nå topplacering med sökmotoroptimering så kan det vara en idé att studera vad som skrivs i annonserna. Om annonsernas avsändare är välkända företag som avsändare så bör de vara bra på Google-annonsering (även om det inte är någon garanti) och då arbetar de med annonsoptimering i syfte att få en högre CTR än vad de har haft tidigare. I detta arbete testar de olika varianter över tid och använder ofta de som ger bäst CTR.

Om din landningssidas syfte är likartad för de som annonserar så låt dig då inspireras av vad de skriver i sina Google Ads.

10. Använd sökfrasen i texten

Även om Google har indikerat att deras algoritm inte påverkas av din text i Meta Title och Description så är det ändå klokt att använda sökordet eller sökfrasen i din text. Med samma logik som att använda den i din URL så bidrar det till att den sökande känner igen sig lättare och då också snabbare innan de ska välja och klicka. När du använder sökordet som de har använt så blir den delen i din text dessutom fetsil och sticker då ut för när den sökande scannar sökresultatet med sitt öga.

11. Ange antalet vid listningar

Vid Content Marketing så är det vanligt med innehåll där man listar upp ett antal tips på en ladningssida som exempelvis detta blogginlägg. När du gör innehåll som innehåller sk listningar så bör du ange antalet med siffror tidigt i din Meta Title.

Exempelvis: 13 tips hur du kan få fler leads med Content Marketing

12. Använd årtal för att visa aktualitet

Vi vet att sökande oftast vill ha svar som är aktuella och inte flera år gammalt, om det nu inte är det som de söker. Ett enkelt knep att visa för den sökande att ditt innehåll fortfarande är aktuellt är att ange årets årtal i sidans Meta Title. Om det är en guide eller tips som sedan är aktuella även nästa år så uppdaterar du sidans Meta Title med årets årtal.

Exempelvis: 13 tips hur du kan få fler leads med Content Marketing (2020)

13. Använd en CTA för bättre CTR

Låter det som Grekiska?

CTA står för Call-to-action och innebär på ren svenska att du bör ha med en uppmaning i din Meta Title och Meta Description.  Du kan använda CTA för alla typer av landningssidor, för de som riktar in sig i början av kundresan där sökintentionerna är fokuserade kring att skaffa sig mer kunskap och inspiration så kan du använda följande CTA’s:

  • Lär dig allt om Content Marketing nu!
  • Få 100 smarta SEO-tips här!
  • Ladda hem gratis planeringsmall här!

För andra typer av sökningar i kundresan där man är ute efter att jämföra alternativ inför ett köp så kan du jobba med följande CTA’s:

  • SEO eller Content Marketing? Här ser du vad som passar er bäst!

14. Är du erfaren? Säg det då!

Om du har många års erfarenhet inom ditt område så berätta om det, gärna med siffror. Erfarenhet skapar trygghet och kan övertyga den sökande på Google att klicka in på din webbplats, framförallt om ni inte har ett starkt varumärke och då inte finns med i ’top-of-mind’ när man letar efter alternativ.

15. Vid ehandel berätta om antal leveransdagar

Antal leveransdagar är viktigt vid försäljning av produkter via webshop och en återkommande fråga inför ett val av leverantör. Ange hur många leveransdagar ni har i er Meta Title och Description.

Exempel: Över 500 Sneakers | Leverans 1-3 vardagar

16. Vid ehandel berätta om fraktalternativ

Tydligen så är fler än 70% intresserade (källa: DHL) av att veta vilka fraktalternativ som finns i en webshop innan man genomför ett köp och ibland är den sökande ute efter en lösning som passar deras tidsperspektiv. I dessa lägen så kan ni lyfta fram era fraktalternativ i både Meta Title och Meta Description. Enligt DHL som bör man ha minst tre olika alternativ, inte fler för då försvårar man valet och inte färre då man kan begränsa sig mot vissa behov.

Exempel: Mat online | Hemleverans valfri tid eller avhämtning

17. Berätta om hur många nöjda kunder ni har

Om du har goda kundreferenser och nöjda kunder så kan det vara klokt att ange det i din Meta Text och Meta Description framför allt vid sökningar som är undersökande och när man letar efter alternativ till lösningar, dvs befinner sig i mitten och närmare ett köp i en kundresa.

Om ni har 2.145 kunder så berätta det i Meta Titlen! Gör det enkelt för er om ni saknar teknisk kompetens som automatiskt kan uppdatera texten, skriv ”Över 2.000 nöjda kunder”.

18. Rich snippets

Strukturerad data är en av de mer viktiga delarna inom SEO och förväntas öka framöver. Du har troligen sett flera av dessa i sökresultaten exempelvis kundbetyg. Du kan få lagersaldo på produkter synliga och mycket annan strukturerad data vilket kan leda till fler klick och en högre CTR.

19. Kom ihåg favicon! Det kanske ökar din CTR…

Jag har inte sett någon studie kring favicon men sedan i somras så började Google visa dessa när man söker via mobil och nyligen även vid sökningar via din dator. De flesta webbplatser har idag favicon men om du saknar så se till att den finns uppladdad på din webbplats.

Här kan du göra din favicon gratis med hjälp av din logotyp, egen text eller emoijs: Favicon.io

20. Har du testat Emoijs i din Meta Data?

Att använda emoijs i din Meta Title och Description är fullt tillåtet och kan innebära att man ser din webbplats snabbare och tydligare i Googles sökresultat. Google har varit tydliga med att de bestämmer om och när de vill visa dina emoijs så räkna inte med att de alltid syns.

Tyvärr känner jag inte till någon studie som kan påvisa effekten av emoijs i Meta Datan.

 

Källor:

  • DHL
  • Backlinko.com

 

Pin It on Pinterest

Share This