Description – den bortglömda annonsplatsen

av Pontus Österlin

 | uppdaterad 18.05.2022

Vad är Description?

Description (Meta Description) är de textrader på Googles sökresultatsida (SERP) som beskriver innehållet på sidan du hamnar på om du klickar på Title länken.

Description saknas ofta

Få kan väl ha missat att en sidas Title länk är viktig för SEO (sökmotoroptimering) och påverkar vilken ranking, alltså vilken position på SERPen som en sida får. Men allt som visas på SERPen är viktigt och Description är en av de viktiga bitarna som vi tyvärr alltför ofta missar att ange på sidorna.

En indirekt ranking faktor

Även om Description inte är direkt relevant för sidans ranking så ger den en ypperlig chans för dig att påverka den som söker på Google att välja just din sida. Och ju fler som klickar på din sida på SERPen desto större chans har sidan att rankas högre, eftersom Click-Through-Rate (CTR) är något som ingår i Googles algoritmer för ranking.

Lyssna gärna på vår Podcast om CTR vid Google SEO

Din bästa annonsplats

Jag brukar säga att Description är din bästa annonsplats. Här har du nämligen möjlighet att “göra reklam” för din sida och om du formulerar texten på rätt sätt så kan du övertyga sökaren att klicka på just din sida och därigenom “stjäla” klick från konkurrenter som kanske ligger ovanför dig i sökresultatlistan på Google. Det låter väl bra?

Omedveten påverkan

Att Description påverkar oss i vårt val av vad vi klickar på tror jag ofta sker helt omedvetet. Vi är inte medvetna om allt vår hjärna tar in. Det är mycket som händer i det undermedvetna. Jag misstänker att texterna i Description registreras av oss även om vi inte medvetet läser dem. Och för sökfraser som har många sökningar kan varje liten procents skillnad till din fördel ha stor betydelse.

Bästa exemplet någonsin

Ett av de bästa exemplen jag hittat på en Description som jag misstänker vann många klick från konkurrenter (även de som hamnade ovanför i SERPen) är när jag sökte på “Köpa barnskor på nätet”. Då var det en butik som nkluderade sina köpvillkor i sin Description; Alltid fri frakt och fri retur. 30 dagars öppet köp.

Att inkludera köpvillkoren svarar ju redan innan jag ens klickat mig in på sidan på min omedvetna fråga, “Vad händer om skorna inte passar?” Fri frakt, fri retur och 30 dagars öppet köp tar bort det mesta av oron inför ett sådant köp. Bra tänkt, där!

5 saker som kan hjälpa dig skriva en bra Description

  1. Utgå alltid från målgruppen när du skriver dina texter, inte minst när du ska hitta vilken text du ska skriva in Description. Använd målgruppens ord, deras terminologi,
  2. Inkludera det unika i ditt budskap. Hitta varje sidas Unique Selling Point (USP) även om du inte säljer något på sidan så svara på besökarens fråga, ”Varför ska jag bry mig om det här?”
  3. Håll dig inom 155 tecken, men tänk på att ibland avsluta med en cliff-hanger, kanske något oavslutat som väcker nyfikenheten. Det kommer definitivt att öka chanserna att någon klickar på din sida.
  4. Att inkludera en fråga i Description är ett bra knep att öka engagemanget och få fler klick.
  5. Sist men inte minst – ta med ditt viktigaste sökord eller sökfras i sidans Description. Ofta kan Google fetmarkera sökorden och då står din beskrivning ut lite extra jämfört med de som inte har med sökorden. Och det visar ju också för den som sökt att den här sidan är rätt för hen.

För många sidor? Så arbetar du effektivt med Description

Prioritera mera

Om det är så att du känner att mängden sidor du har gör jobbet övermäktigt, då är det hög tid att prioritera. Använd 80/20 regeln, som i det här fallet innebär att det ofta är så att 20% av sidorna på din webbplats står för 80% av trafiken. Identifiera dessa 20% av sidorna och börja där. Du kan också behöva komplettera med sidor som inte har så mycket trafik men som är viktiga för att driva affärer, eller på annat sätt betydelsefulla.

Automatisk eller Manuell

En del publiceringsverktyg (CMS) kan generera en automatisk Description, hämtad från delar av innehållet på sidan. Det kan också vara en hjälp om du har extremt många sidor utan Description. Men tänk på att en autogenererad Description aldrig kan slå en manuellt skriven Description som du lagt lite tankeverksamhet bakom.

Google reserverar rätten till ändringar

Ibland kan det vara så att du märker att den Description som visas på SERPen inte är den du skrivit. Google använder sig av Machine Learning för att avgöra vilken Description som fungerar bäst utifrån din sidas innehåll jämfört med vad den aktuella sökningen har för syfte. Och märker dom att det inte är en bra matchning med den Description du angett så kommer de att byta ut den till en maskingenererad Description. Det är bara att hålla tummarna så att det inte blir tokigt…

Verktyg #1 för att få en överblick

Vi som arbetar med SEO till vardags har ett speciellt verktyg som vi återkommer till gång på gång. Särskilt då det gäller att få en överblick över en webbplats alla olika taggar; Title länkar, URLer, Descriptions, m.m. Verktyget heter Screaming Frog SEO Spider. Det är gratis upp till en viss volym av sidor, men är inte speciellt dyrt i inköp om du känner att du har ett fortlöpande behov. Där kan du direkt se vilka sidor som saknar Description och vilken text som anges för övriga sidor.

Kontakta gärna mig

Jag hoppas du fått lite inspiration och tips till prioriteringar och verktyg som kan göra jobbet med SEO lite enklare för dig. Behöver du ytterligare hjälp eller är intresserad av att lära dig mer, så hör bara av dig till mig så kan vi se vad jag kan göra.

Pontus Österlin - Senior Digital Marketer and Consultant - Topvisible
Pontus Österlin
Senior Digital Marketer and Consultant
Mejla mig
Ring: 0765-115141
SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Pin It on Pinterest

Share This