Core Web Vitals Desktop

av Adam Borowski

 | uppdaterad 27.01.2022

Under sommaren 2021 rullade Google ut sin Core Web Vitals uppdatering. Fokus med uppdateringen var att titta på den mobila upplevelsen av hemsidor. Om du inte har lyssnat på vår podd eller våra webinar så kommer vi att nämna de rankingfaktorer som Google kommer att titta på. Innehållet på hemsidan är fortfarande den viktigaste delen som Google prioriterar.

Core Web Vitals – sommaren 2021

Under sommaren 2021 rullade Google ut en del av sin Core Web Vitals uppdatering. Tanken med uppdateringen är att höja kvalitén av webbplatserna så att de möter besökarens förväntningar kopplade till användarupplevelse. Uppdateringen som gjordes tittade på mobil upplevelse, fokus låg alltså på mobila besökare. 

Målet med uppdateringen är driva webbutvecklingen och upplevelsen framåt. I takt med att mobilnätet utvecklas, 4G blir 5G, så förväntar sig besökaren att hemsidan ska ladda snabbt samt fungera bra. Det är inte många som stannar kvar på en hemsida som tar mer än 5 sekunder att ladda in. Eller om det tar 30 sekunder innan man kan börja navigera runt på hemsidan.

Uppdateringen tvingar oss att ta steget och förbättra vår webbplats och anpassa oss till dagens besökare och de krav som ställs för att få vara med i matchen. 

Core Web Vitals

Som vi har nämnt i tidigare blogginlägg så är nedan delar de faktorer som Google Tittar på. Dessa, bortsett från mobile friendliness, är de faktorer som vi ska fokusera på i denna artikel. Dessa är samma oavsett om det är på mobila enheter eller på datorer.  

Källa: https://web.dev/vitals/

Om du vill läsa mer vad dessa mätvärden betyder och vad som påverkar dem kan du läsa vårt tidigare inlägg om Core Web Vitals.

Desktop update – Februari 2022

I februari månad påbörjas utrullningen av Core Web Vitals med fokus på desktop. Enligt Google så förväntas uppdateringen vara utrullad i mars månad. 

I takt med att uppdateringen rullas ur så kommer även Google Search Console att uppdateras. Vi kommer att få tillgång till en ny vy där vi kan följa hur vår sida (desktop) presterar. Precis som vi kan idag med vår mobilsida. Klicka här om du vill läsa vår artikel om Page Experience rapporten.

tillägg till page experience rapporten, en rapport för desktop
Google Search Console > Page Experience Report

Core Web Vitals Mobile vs. Desktop

Att förbättra upplevelsen är enligt oss något som man arbetar med hela tiden. Oavsett om det gäller mobile- eller desktop- trafik. Dessa två enheter bör gå hand i hand när man jobbar med hemsidan och upplevelsen. 

Google har valt att rulla ut mobile experience först och desktop mer än ett halvår senare. Men vi som sitter med hemsidan bör utveckla och fokusera på upplevelsen som helhet. Det är fortfarande en hemsida, våra besökare kommer in via både mobil och dator och helheten bör bara fungera korrekt. 

De olika värdena som Google tittar på är samma på båda enheterna och det som skiljer sig är ”mobile friendliness”. Mätvärdena och tiderna är samma för båda enhetstyperna.

Vad är vår åsikt om uppdateringen?

Vi som jobbar med digital marknadsföring, SEO, men även som privatpersoner surfar runt på hemsidor av olika kvalité inser ganska snabbt att detta är något positivt. Google försöker öka kvalitén på hemsidorna som finns där ute. Genom att rulla ut en uppdatering som ställer krav på webmasters och företag att presentera en hemsida som fungerar korrekt.

Ganska ofta möts vi av hemsidor som laddar segt eller med annonser som laddas in efter 10 sekunder och som skjuter ner övrigt innehåll. Förhoppningsvis kommer användarupplevelsen bli så mycket bättre på många webbplatser och irritationsmomenten bli färre. 

Vi tror dock att det kommer att ta tid. Förändringar kommer inte att ske över en natt. Men detta är en början på att öka upplevelsen på webben. Vi som arbetar med webb kommer att få nya riktlinjer, saker att tänka på när vi skapar hemsidor landningssidor.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

5 tips när du skapar Cluster Content! (2022)

Här är du tipsen du behöver när du ska skapa Cluster Content till din innehållsstrategi. Cluster Content är en innehållsstrategi som passar bland annat sökmotoroptimering (SEO), Content Marketing och Inbound Marketing. Strategin bygger på att du skapar ett flertal...

Pin It on Pinterest

Share This