Sidupplevelse – en samling nya rapporter

av Adam Borowski

 | uppdaterad 28.09.2021

User experience eller Upplevelse har blivit allt viktigare och även en del av dagens SEO. Allt vi gör gör vi för att våra besökare ska uppleva hemsidan som enkel att använda, tydlig och snabb. Därför har Google tagit fram en ”Experience” / Upplevelse del i Google Search Console. 

Som du säkert vet så har Google gått över till mobile first och crawlar nästan alla sidor med en mobil crawlar. Fokuset just nu ligger alltså i att förbättra den mobila versionen av hemsidan så att den följer best practice.

#1 Sidupplevelse

Första rapporten som vi ska prata om är Page experience rapporten eller sidupplevelse som den heter på svenska. den här rapporten är egentligen en sammanställning av de olika sidupplevelse signalerna som Google tittar på. 

rapporten om sidupplevelse i google search console

i toppen hittar du en graf som visualiserar antalet godkända och bra sidor kontra hur många visningar man har fått. 

Vi kan snabbt se samband mellan sidor som har låg ”sidupplevelse” och lågt antal visningar i sökresultatet. 

Du har kanske besökt olika bloggar och läst om att företag/personer som jobbar med SEO sett ett stort tapp i trafik efter att Google lanserade Core Web vitals samt Sidupplevelserapporterna. Om du har drabbats av samma sak så är det en god idé att börja titta i dessa rapporter för att se vad som kan vara orsaken till detta. 

Om samma sak har inträffat på din hemsida, att du har märkt ett tapp i organisk trafik till din hemsida så bör du just besöka den här rapporten. 

Under grafen kan du se vilka fel Google har hittat på din webbplats samt hur många url:er som är berörda. 

Tittar vi på Diagnos av huvudvärden för webben (Core Web Vitals) så kommer du till en rapport som till utseendet liknad Täckningsrapporten.

core web vitals åtgärder i rapporten på google search console

De tre områden som Google tittar på när det kommer till Core Web Vitals:

  • LCP (Largest Contentful Paint)
  • FID (First Input Delay)
  • CLS (Cumulative Layout Shift)

Om du vill läsa mer om Core Web Vitals samt de tre olika områdena så har vi skrivit om detta. Läs mer om Core Web Vitals här.

I diagrammet kan du se samt klicka i vilka segment du vill titta på, alltså bra url:er, bör förbättras samt dåliga. När du markerar dessa rutor i diagrammet så dyker felet upp under diagrammet. Där får du veta vad du behöver förbättra på dina sidor för att dessa ska få ett högre betyg. 

Det kan vara så att en viss sidmall/sidtyp triggar en massa fel och att du behöver se över animationer eller bildstorlekar på dessa sidor. Beroende på hur flexibel din sida är så bygger den alltid på sidmallar. Med detta menar vi att ett blogginlägg följer ett visst utseende, en produktsida följer ett annat utseende och startsidan ett tredje.

Här behöver du oftast ändra i sidmallen och så anpassar sig ett stort antal sidor efter ändringen. I andra fall kan det vara så att det är sidspecifika insatser som krävs. Ett exempel på detta kan vara att en viss sida visar ut en bild som är för stor eller att ett element skjuter ner ett annat och på så sätt skapar skiftningar i layouten. 

#2 Användbarhet på mobila enheter

Om vi istället klickar på den andra rapporten som är användbarhet på mobila enheter (=Mobile usability) så får vi en rapport som ger oss förbättringsmöjligheter kopplade till UX. 

Det kan vara förbättringsmöjligheter som:

  • För liten fontstorlek
  • Klickbara element ligger för nära varandra
  • Innehållet är bredare än skärmen

Google identifierar vilka sidor som är berörda och som du bör titta på. Du kan enkelt klicka på ett fel i rapporten och få en/flera url:er i en lista. 

rapporten för upplevelse på mobila enheter i google search console

Nästa steg

För att säkerställa att google anser att din sidupplevelse är så hög som möjligt behöver du åtgärda de fel som har identifierats. Men vi ska helst inte stanna upp efter att dessa fel är identifierade och lösta. Arbetet med användarupplevelsen och strukturen på hemsidan fortsätter. 

Att fortsätta testa och ändra om samt optimera är ett arbete som inte tar slut. Testa nya färger på dina CTA knappar, testa olika formulär och ändra om designen. Testerna varierar mycket men här gäller det att fläta ihop användarupplevelsen med innehållet vi skapar för den potentiella besökaren.

Som nämnt ovan så har UX tänket med besökaren i fokus blivit en del av SEO-arbetet. Med hjälp av SEO vill vi veta vad besökaren vill ha och skapa en tydlig struktur på hemsidan. Och med UX vill vi ta hand om besökaren när den väl är inne på hemsidan. Vi vill presentera innehållet på ett snyggt, snabbt och enkelt sätt. 

Gå genom dessa rapporter och om det finns några punkter som ska förbättras så bör du göra det. Upplevelsen samt Core Web Vitals har blivit en viktig del sedan Google släppte uppdateringen.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Sökmotoroptimera din WordPressida

Sökmotoroptimera din WordPressida

Som vi har nämnt tidigare så är Wordpress ett fantastiskt CMS med oändliga möjligheter. Och med oändliga möjligheter kan även utmaningar uppstå, speciellt när det kommer till SEO. I detta blogginlägget kommer vi att ge några tips om hur du seo optimerar din...

Lokal sökmotoroptimering (Local SEO)

Lokal sökmotoroptimering (Local SEO)

Lokal sökmotoroptimering, Local SEO eller lokal seo på svenska, många namn på samma sak. Här handlar det om att dra in lokal trafik på sökningar som görs i närområdet/regionen/kommunen och så vidare. Det finns mycket att vinna, speciellt för butiker, frisörer,...

404 sida – vad är det?

404 sida – vad är det?

Ett 404 fel är en HTTP svarskod och du har säkert stött på det hundratals gånger när du har klickat på en länk och hamnat på en sida som inte existerar längre. Felet uppstår när sidan som man försöker besöka har tagits bort eller flyttats. Dokumentet man försöker nå...

Mer innehåll ger fler affärer

Mer innehåll ger fler affärer

Är det ett kontroversiellt budskap, tycker du? Att fler bloggartiklar på en webbplats kommer innebära fler affärer? Nej kanske inte, eller det borde i alla fall inte komma som en överraskning. Låt mig försöka förklara varför. Sökningar (SEO) har hög konverteringsgrad...

Säljare till TMG

Säljare till TMG

Nu är Top Marketing Group, TMG, på jakt efter nya kollegor till säljteamet – målinriktade säljare som älskar att göra kunden nöjd och är en fena på att hitta lösningar utifrån våra kunders behov och våra tjänster och erbjudanden.  Här finns chansen att...

Pin It on Pinterest

Share This