Core Web Vitals

av Adam Borowski

 | uppdaterad 20.01.2021

Som ni kanske har läst så kommer det ske förändringar i vad Google tittar på under 2021. Fokus kommer att ligga på besökarens upplevelse av sidan och Google säger att detta är något som bör tänkas på när man utvecklar sin hemsida.

Upplevelse är ett så brett ord, vad betyder det egentligen och vilka bitar ska du lägga krut på? Google själva kallar det för ”Page experience” och kommer att ingå i algoritmuppdateringen som rullas ut under 2021. Uppdateringen kommer att ha en inverkan på rankingen och just därför bör detta finnas med och prioriteras i er utveckling.

Det man inte ska tappa fokus på när Google går ut och säger att man ska prioritera laddningstider etc är innehållet! Innehållet är fortfarande det viktigaste. Men tittar vi på branscher där konkurrensen är hög är det viktigt att hemsidan presterar som den ska samtidigt som den ger besökaren innehåll av hög kvalité. Alltså möter besökarens intention med innehåll som besvarar den.

Om många företag skriver om ett och samma ämne så kommer de sidor med bäst ”page experience” att ranka högre än de sidor som ger besökaren en sämre upplevelse.

Om vi tittar på vad Google menar med ”Page Experience” så är det följande punkter:

  • Page speed
  • Interactivity
  • Visual Stability

Glöm inte bort:
Säkerhet
Mobilvänlighet
UX
Störande element (popups)

Page speed: Tiden det tar för användaren att se element i webbläsaren. Från det att personen har klickat på ett resultat på Google till att första elementen målas upp på skärmen. Det är den största bilden eller textmassan som visas för användaren. Tiden för att måla upp detta bör vara lägre än 2,5 sekunder.

Interactivity: Tiden det tar från att man har klickat på en knapp, produkt eller länk till att webbläsaren ska börja ladda. En interaktion helt enkelt som besökaren utför på hemsidan. En bra tid är <100ms

Visual stability: En mätning på när sista elementet/bilden/texten trillar rätt på hemsidan. Ett exempel kan vara att du kommer in på en sida och börjar läsa och länken du vill trycka på flyttas ner ett par rader. Alla element ska trilla in på sin faktiska plats så snabbt som möjligt och stanna kvar där. En bra tid är <0,1 sekund

Nedan kan ni se ett exempel på Visual Stability.

(Källa: https://web.dev/cls/)

Ovan punkter kommer alltså bli rankingfaktorer och kan påverka placeringen i sökresultatet. Fortsätt att skapa bra innehåll, innehåll som hjälper era besökare och kunder!

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Google justerar ständigt sina algoritmer, oftast små förändringar men i juni 2022 genomförde de en större uppdatering en så kallad "Core" uppdatering av hur sökresultatet rankas. Den här uppdateringen verkar ha påverkat en del sajter rejält. Har din sajt påverkats...

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Det finns så många sätt att komma ut med dina budskap. Jag hoppas det inte känns överväldigande för dig, för här kommer ett sätt till - Podcast. Vad är en podcast? Enkelt förklarat är en podcast ett digitalt radioprogram, som inte sänds på radio utan som du laddar ner...

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Pin It on Pinterest

Share This