Core Web Vitals

av Adam Borowski

 | uppdaterad 20.01.2021

Som ni kanske har läst så kommer det ske förändringar i vad Google tittar på under 2021. Fokus kommer att ligga på besökarens upplevelse av sidan och Google säger att detta är något som bör tänkas på när man utvecklar sin hemsida.

Upplevelse är ett så brett ord, vad betyder det egentligen och vilka bitar ska du lägga krut på? Google själva kallar det för ”Page experience” och kommer att ingå i algoritmuppdateringen som rullas ut under 2021. Uppdateringen kommer att ha en inverkan på rankingen och just därför bör detta finnas med och prioriteras i er utveckling.

Det man inte ska tappa fokus på när Google går ut och säger att man ska prioritera laddningstider etc är innehållet! Innehållet är fortfarande det viktigaste. Men tittar vi på branscher där konkurrensen är hög är det viktigt att hemsidan presterar som den ska samtidigt som den ger besökaren innehåll av hög kvalité. Alltså möter besökarens intention med innehåll som besvarar den.

Om många företag skriver om ett och samma ämne så kommer de sidor med bäst ”page experience” att ranka högre än de sidor som ger besökaren en sämre upplevelse.

Om vi tittar på vad Google menar med ”Page Experience” så är det följande punkter:

  • Page speed
  • Interactivity
  • Visual Stability

Glöm inte bort:
Säkerhet
Mobilvänlighet
UX
Störande element (popups)

Page speed: Tiden det tar för användaren att se element i webbläsaren. Från det att personen har klickat på ett resultat på Google till att första elementen målas upp på skärmen. Det är den största bilden eller textmassan som visas för användaren. Tiden för att måla upp detta bör vara lägre än 2,5 sekunder.

Interactivity: Tiden det tar från att man har klickat på en knapp, produkt eller länk till att webbläsaren ska börja ladda. En interaktion helt enkelt som besökaren utför på hemsidan. En bra tid är <100ms

Visual stability: En mätning på när sista elementet/bilden/texten trillar rätt på hemsidan. Ett exempel kan vara att du kommer in på en sida och börjar läsa och länken du vill trycka på flyttas ner ett par rader. Alla element ska trilla in på sin faktiska plats så snabbt som möjligt och stanna kvar där. En bra tid är <0,1 sekund

Nedan kan ni se ett exempel på Visual Stability.

(Källa: https://web.dev/cls/)

Ovan punkter kommer alltså bli rankingfaktorer och kan påverka placeringen i sökresultatet. Fortsätt att skapa bra innehåll, innehåll som hjälper era besökare och kunder!

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Målgruppsanalys för B2B

Målgruppsanalys för B2B

Målgruppsanalys med fokus på SEO och Content Marketing Ranktrail är ett gör-det-själv koncept där jag och mina kollegor agerar som SEO coacher. Man kan säga att vi är personliga tränare för kunder som vill komma igång med SEO och Content Marketing. För dem som vill...

301 redirect – Vad är det?

301 redirect – Vad är det?

Vad är en 301 redirect? En permanent redirect, eller en så kallad 301:a är en redirect som säger att innehållet blivit flyttat. Detta är en permanent flytt som inte kommer att ändras i framtiden och exempelvis Google behöver inte lagra den gamla url:en. Som vi har...

Legacy Tools – Google Search Console

Legacy Tools – Google Search Console

I Google Search Console finns även äldre rapporter och verktyg som man kan använda för att hitta förbättringsmöjligheter. Dessa verktyg ligger under ”Legacy tools and reports” i vänstermenyn. Detta är rapporter som inte är uppdaterade till utseendet men som...

Checklista till din Content Audit! (2022)

Checklista till din Content Audit! (2022)

Inför din planering och skapandet av en Content Plan så bör du analysera det innehåll som du redan har och genomföra en Content Audit. Här går jag igenom de olika delarna som du bör ha med i din Content Audit som exempelvis vilken data du bör samla in, Vad är en...

Description – den bortglömda annonsplatsen

Description – den bortglömda annonsplatsen

Vad är Description? Description (Meta Description) är de textrader på Googles sökresultatsida (SERP) som beskriver innehållet på sidan du hamnar på om du klickar på Title länken. Description saknas ofta Få kan väl ha missat att en sidas Title länk är viktig för SEO...

Pin It on Pinterest

Share This