Vad är Google Search Console?

av Adam Borowski

 | uppdaterad 09.09.2021

Vad är egentligen Google Search Console, vilken typ av data kan jag hämta från det här verktyget och varför ska jag ha det? Google Search Console är ett fantastiskt verktyg som vi på Ranktrail tycker att alla bör sätta upp när man lanserar sin hemsida.

I den här serien av blogginlägg kommer vi att gå genom vad det är för något, hur man sätter upp det och hur man kan nyttja rapporterna på bästa sätt.

Vad är Google Search Console?

Google Search Console är ett rapportverktyg/kanal som webbadministratörer/webmasters kan få information om hur våra hemsidor presterar i sökresultatet. Det är samtidigt en kanal där Google ger oss information om kundupplevelse och fel som har uppstått samt vilka sidor som är berörda.

Du får även information om vilka sidor som har sämre betyg när det kommer till Core Web Vitals och laddningstider som kan påverka kundupplevelsen negativt och även rankingen negativt.

Google Search Console vs Google Analytics

Enkelt förklarat så ger Google Search Console dig information om allt som händer innan en person klickar på din placering i sökresultatet (organiska söket). Google Analytics å andra sidan ger dig all information om hur besökaren rör sig och interagerar med din hemsida. 

Så, Google Search Console; hur många ser dina sidor i sökresultatet, vilka sökord har dina sidor dykt upp på. När en person väl har klickat på ett av dina resultat så hamnar besökaren på hemsidan och då spåras besökaren av Google Analytics. Då får du information om hur länge personen stannar på en specifik sida, vad klickar den på, scrollar den ner till footern, köper den en tjänst/produkt eller signar upp för ett nyhetsbrev?

Detta är skillnaden på Google Search Console och Google Analytics.

Google Search Console = Innan klicket
Google Analytics = Efter klicket

Google Search Console eller Google Webmaster Tools?

2015 bestämde sig Google för att ”rebranda” Google Webmaster Tools till Google Search Console. Hela utseendet förändrades och vissa rapporter har tillkommit medan andra har tagits bort av Google.

Varför bör man ha Google Search Console?

Vi rekommendera att alla som driver en hemsida bör sätta upp ett Google Search Console konto. Det tar inte många minuter att komma igång och det man får ut av verktyget väger mycket tyngre än det lilla arbete man behöver lägga ner. 

Som vi nämnde ovan så ger verktyget dig som webbansvarig värdefull information om hur ditt arbete med innehållet och bilderna speglar sig i den organiska synligheten. Du kan enkelt dra vissa slutsatser kring varför er CTR är låg vilket i sin tur innebär att Meta Titlar behöver ses över till exempel.

En annan värdefull information är att du enkelt kan se vilka sökord en specifik sida har synts på. På så sätt kan du enkelt hitta nya potentiella sökord med liknande intention som du kan använda dig utav när du förädlar sidans innehåll.

Vi kommer att gå genom de olika rapporterna i Google Search Console, hur du använder dem och vilken typ av information som du kan få ut.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Google justerar ständigt sina algoritmer, oftast små förändringar men i juni 2022 genomförde de en större uppdatering en så kallad "Core" uppdatering av hur sökresultatet rankas. Den här uppdateringen verkar ha påverkat en del sajter rejält. Har din sajt påverkats...

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Det finns så många sätt att komma ut med dina budskap. Jag hoppas det inte känns överväldigande för dig, för här kommer ett sätt till - Podcast. Vad är en podcast? Enkelt förklarat är en podcast ett digitalt radioprogram, som inte sänds på radio utan som du laddar ner...

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

Pin It on Pinterest

Share This