Den här metoden som jag nu kommer dela med mig av till dig, hoppas jag du kommer finna fullständigt revolutionerande. När jag hittade den (nej, det är inte jag som uppfunnit den) fick jag något av en uppenbarelse – det här var något jag hade saknat i min arsenal av bra-att-ha-metoder. Ja, den här metoden är faktiskt så bra att jag får rysningar.
Jag har kallat den här metoden för lite olika saker genom åren (Besökarens 4 lägen, Besökarens 4 sinnesstämningar), men nu kallar jag den för Besökarens 4 tillstånd. Bäst namn hittills, om jag får säga det själv.
Nu kör vi!
När ska du använda dig av metoden Besökarens 4 tillstånd?
Den här metoden använder du när du ska ta fram en ny (eller bearbeta en gammal) sida på din webbplats. Ibland kan det kännas som en lång uppförsbacke när man ska ta fram en ny sida. Vad ska den handla om, vad för typ av information ska jag ta med? Vad är viktigt (som ska in överst) och vad är mindre prioriterat (och kan läggas längre ner på sidan)?
”Oavsett vilken målgrupp en besökare på din webbplats tillhör kan besökaren befinna sig i ett av fyra olika tillstånd.”
Optimera placeringen av innehåll på dina sidor
Det fina med Besökarens 4 tillstånd är att den ger dig ett vetenskapligt (eller i alla fall pseudo-vetenskapligt) underlag för att förstå vilken den optimala placeringen av olika typer av innehåll på din hemsida är.
Med utgångspunkt från din målgruppsanalys (för du har väl gjort en sådan?) får du svaret på många av frågorna kring vad för typ av innehåll din målgrupp vill ha på de olika sidorna på din webbplats.
Nu kommer det unika med Besökarens 4 tillstånd – oavsett vilken målgrupp en besökare på din webbplats tillhör kan besökaren befinna sig i ett av fyra olika tillstånd. Den här metoden sträcker sig alltså bortom målgrupperna och går direkt på den mänskliga psykologin – att hur vi känner oss påverkar vilken information vi behöver, just nu.
Det finns naturligtvis variationer och undantag av vad jag berättar i detta blogginlägg, men i stort får du här svaret på frågor som, ‘Ska jag lägga in citat från nöjda kunder ovanför innehållet, efter ingressen eller sist? Ska jag börja med en Call To Action-knapp eller ska jag avsluta med den?’ Och så vidare.
De fyra tillstånden
De fyra tillstånden är stressad, målmedveten, metodisk och skeptisk. Och förenklat beskrivs de fyra tillstånden med attributen snabb eller noggrann och känslosam eller logisk.
De fyra tillstånden ser ut så här:
Tid på sidan och sidor per besök
Dessa 4 tillstånd styr alltså var information ska placeras. Vi kan också utifrån denna modell avgöra hur besökaren tar till sig informationen på vår webbplats genom två huvudsakliga faktorer: tid på sidan och antal sidor per besök.
Stressad
I ett stressat tillstånd befinner sig besökaren kortare tid på sidan och besöker färre sidor på din webbplats.
Målmedveten
I ett målmedvetet tillstånd befinner sig besökaren kortare tid på sidan och besöker fler sidor på din webbplats.
Metodisk
I ett metodiskt tillstånd befinner sig besökaren längre tid på sidan och besöker fler sidor
Skeptisk
I ett skeptiskt tillstånd befinner sig besökaren längre tid på sidan och besöker färre sidor.
Generellt kan man säga att ju kortare tid på sidan besökaren är desto viktigare är det att rätt information hamnar högt upp på sidan. Och ju fler sidor besökaren spenderar sin tid på desto viktigare är det att navigation eller sökfunktion på webbplatsen fungerar optimalt.
Och naturligtvis är det en glidande skala mellan dessa tillstånd. Besökaren kan även ändra tillstånd under besöket, eller återkomma vid ett annat tillfälle och då vara i ett annat tillstånd, men mer om det sen.
Typ av information och placering av information
En webbsida kan ju ha en hel del olika typer av information, beroende på vad det är för en sida. Placeringen av en del av informationen är ganska given (ibland standardiserat enligt bästa praxis), men ofta måste du fundera igenom vilken den optimala placeringen är. Det är då Besökarens 4 tillstånd gör livet så mycket enklare för dig.
Här får du några exempel på innehåll som är matchat till Besökarens 4 lägen, det vill säga vilken typ av information är viktigast för besökaren i respektive tillstånd.
Ordnat från topp till botten:
Stressad
Innehåll innan scroll
Faktarutor
Punktlistor
Call to Action-knappar
Målmedveten
Innehåll högt upp
Sökfunktion (placeras alltid uppe till höger enligt bästa praxis)
Övertygande argument (som svarar på frågan, ‘Varför ska jag bry mig?’)
Metodisk
Innehåll längre ner
Navigering (Menyn placeras alltid överst, eller ibland till vänster)
Detaljerad information
Skeptisk
Innehåll sist
Citat från nöjda kunder
Förtroendefaktorer (certifieringar, utmärkelser, etc)
…glöm inte den viktiga regeln, ‘Prata om besökaren i 80% av tiden och dig själv i 20% av tiden’. Alltför många gör tyvärr tvärtom.
Inte så logiskt alla gånger
Det mest överraskande är kanske att citat från nöjda kunder hamnar längst ner på sidan. Det kanske inte känns så logiskt alla gånger. Vi som människor vill ofta visa hur bra vi är med en gång. Och det är klart att det finns undantag då det kanske är berättigat, men glöm inte den viktiga regeln, ‘Prata om besökaren i 80% av tiden och dig själv i 20% av tiden’. Alltför många gör tyvärr tvärtom.
Men tänk så här: i ett skeptiskt tillstånd så spenderar besökaren längre tid på sidan och vill granska all information ingående och scrollar därför till slutet av sidan. Där och då är tillfället för dig att övertyga även den mest skeptiske med ett citat från en fantastiskt nöjd kund, eller visa upp dina snygga ISO certifikat, eller pris i bästa kundupplevelse 2021. Sånt skryt!
Ett exempel från verkligheten (nästan i alla fall)
Kommer du ihåg att jag nämnde att jag skulle återkomma till hur besökaren kan byta tillstånd från ett besök till ett annat, eller till och med under ett och samma besök? Jag tänkte visa det genom att berätta en liten historia.
En kväll hörde jag några underliga ljud från köket och när jag kom ner ser jag att ett vattenrör sprungit läck. Stressat tillstånd, here I come! Jag googlar “rörmokare jour malmö” och går in på en sida. Jag letar febrilt efter ett journummer och överst på sidan i en stor röd knapp står det RING JOURNUMMER 070-123456. Jag fick snabbt hjälp och inom en halvtimme var läckan fixad. Puh!
Några månader senare insåg jag och min fru att det nog är läge att renovera upp det gamla köket. Bevisligen behövdes det. Vi var tvungna att hitta någon som kunde utföra renoveringen och jag gick in i ett målmedvetet tillstånd för att hitta några företag som kan ge oss offerter. Jag skummade igenom några olika leverantörers hemsidor och försökte hitta något (rent undermedvetet) som berättar varför jag ska välja just dom.
En vecka senare fick jag offerter från ett par aktörer och jag gick metodiskt igenom tre av företagens hemsidor för att se detaljerad information om hur de lägger upp sitt arbete. Jag letade efter inspiration, guider och tips som kunde hjälpa mig att förbereda renoveringen.
Efter att min fru bestämt sig för en leverantör (ja, det är hon som tar besluten i vår familj) gick vi vidare med ett av företagen och jag kollade dom ordentligt. Jag granskade skeptiskt deras referenser från tidigare projekt och kollade att dom hade de behörigheter och försäkringar som krävs.
Den leverantör som har gjort allting rätt fick mitt förtroende och det är dom som renoverade mitt kök.
Jag hoppas den här lilla (fiktiva) historien fick dig att förstå kraften i att tänka rätt när du väl sätter dig ner för att skapa dina sidor på din webbplats. Hur du väljer att strukturera dina sidor kan vara avgörande för om du får affären eller inte.
”Hur du väljer att strukturera upp dina sidor kan vara avgörande för om du får affären eller inte.”
Kontakta gärna mig
Fick du några rysningar eller aha-upplevelser av den här metoden? Om inte då kanske du behöver lite hands-on stöd. Ta då kontakt med mig så pratar vi vidare om hur du lyckas övertyga dina besökare på din webbplats att göra det du vill att dom ska göra. Det är sånt här jag brinner för.
Senior Digital Marketer and Consultant
Mejla mig
Ring: 0765-115141