Googles bildsökningar är populärt, men Google uppdaterar trots detta, inte allt för ofta sina bildsökningsresultat och algoritmer. Men på senaste tiden har det skett en del viktiga uppdateringar kring Google Lens, era så kallade alt-text eller alt-tag och hur Google prioriterar sidor med bilder, som vi har sammanställt åt er nedan.

1. Google Lens

Google gick den 1 oktober ut med nyheten att man lanserar ”Google Lens” som en funktion vid bildsökningar. Denna nya uppdatering innebär att, när ni klickar på en bild som ni har sökt efter har ni även möjlighet att markera en del av bilden, som Google Lens då zoomar in på. Google Lens söker därefter på relaterade bilder och information utifrån det objekt på bilden som ni har zoomat in på.

Tekniken för Google Lens går ut på att utifrån det objekt som ni har markerat i bilden, hittar Google relaterade bilder, som i sin tur ofta länkar till produktsidor där ni kan läsa mer om, eller till och med köpa produkten som ni har markerat och är intresserade av.

Google Lens föreslår med hjälp av markeringar vilka produkter eller objekt på bilden som det finns relaterade sidor till. Men använder du Google Lens på en mobil eller surfplatta så finns även alternativet att själv, med fingret, ringa in det objekt ni vill markera.

Smart va?

Såhär skrev Google om uppdateringen:

lens ai google

2. Sidauktoritet & Bildplacering

Den 24 september konfirmerade Google att deras algoritm för bildsökningar nu även tar hänsyn till webbsidans auktoritet samt bildernas placeringar på webbsidan vid rankingen. Auktoriteten av en webbsida har blivit en viktig faktor för rankingen. Det värdesätts om bilden som eftersöks, används på en webbsida som behandlar eller är relaterad till samma ämne som bildsökningen baserades på. Det vill säga, söker ni efter en bild på lampor, så är det troligt att webbsidan som erhåller bilder är relaterad till just lampor.

Google bekräftade även att de ser över möjligheten att prioritera bilder som är en del av nytt och uppdaterat innehåll på webbsidan. Bilder som är placerade centralt eller högt upp på en sida, kommer att anses mer värdefulla av Google och således rankas högre i sökresultaten.

google bildalgoritm

3. Använd alt-text (!) i dina bilder för att göra dem sökbara

John Mueller postade den 4 september ett inlägg på Twitter, där han påminde alla webbsideägare att märka sina bilder om man vill att de ska rankas på Googles bildsökning.
För Google är det lättare att ranka en bild som innehåller alt-attributet alt-text eller alternativ text. En alt-tag eller alt-attribut, är alltså den alt-text eller alternativa texten, som manuellt läggs till i en bildtagg i HTML eller XHTML.

morot alt-text alt-tag

Alt-texten visas när själva bilden av olika skäl inte kan visas eller stängts. Denna text hjälper alltså sökmotorer som Google att förstå vad bilden handlar om, och det blir således lättare att ranka dem.

john mueller alt-text alt-tag

Skriven av vår content-specialist,
Cathlin Berg

Vill du lära dig mera om SEO, så läs gärna vidare i vår SEO-guide.

Och glöm inte att du kan alltid testa RankTrail kostnadsfritt i 14 dagar eller få en kostnadsfri timme tillsammans med oss för att gå igenom vad ni kan göra bättre på er hemsida för att ranka högre.

Pin It on Pinterest

Share This