Digital Boost 2021 -Webinar om grunderna i SEO

av Adam Borowski

 | uppdaterad 21.10.2021

Ranktrail har tillsammans med Topvisible föreläst om grunderna i SEO för för 130 företag inom turistnäringen i Skåne. Webinarserien Digital Boost 2021 som tagits fram av Tourism in Skåne handlar om SEO, SoMe, bokningsplattformar och andra relevanta områden för besöksnäringsföretagen.

Tourism in Skåne – Digital Boost 2021

Under hösten har Tourism in Skåne kört igång en spännande webinarserie för sina medlemmar där man bland annat pratar om webb, sociala medier, SEO m.m. Under andra webinaret som handlade om grunderna i SEO fick vi chansen att dela med oss av vår kunskap inom ämnet samt ge tips om hur de kommer igång med sitt SEO-arbete. 

Tillsammans med Anna-Karin från vårt systerbolag Topvisible plockade vi fram det som vi ansåg är viktigt när man ska arbeta med SEO. 

Målet är dels att öka kunskapen men även att komma med tips och inspirera till att jobba med sin webb. Samtidigt som man arbetar med innehåll så marknadsför man sin verksamhet. Man informerar potentiella kunder samtidigt lockar nya turister till vackra Skåne.

Webinaret

Under webinaret berörde vi viktiga punkter som säkerhet, sitespeed, mobilanpassade hemsidor samt att möta en sökfråga med relevant information som passar sökintentionen.

Vi ville belysa vikten av att jobba med SEO aktivt samt de olika stegen i arbetet. Allt från var man börjar och vad man ska tänka på samt samtidigt fläta in laddningstider, säkerheten samt mobilanpassning.

  • Innehållet
    • Sökordsanalys
    • Sidtyper
    • Intentionen
  • Tekniken
    • Säkerhet
    • Hastighet
    • Mobilanpassning

Deltagarna var väldigt engagerade och bra på att ställa relevanta frågor. Vi kommer att försöka svara på dessa så gott det går här på bloggen samt lyfta allt från Google My Business till Local SEO.

Något som vi ofta pratar om i våra coachningsmöten med våra kunder är att anpassa innehållet efter vad personer som söker vill ha. Vi behöver alltså anpassa innehållet efter intentionen. Är en person ute efter kunskap så behöver vi möta det med en kunskapssida.

Vi behöver finnas i sökresultatet oavsett intention sant i alla stegen i den kända ”säljtratten”. Just därför är det superviktigt att veta vad personer söker efter, vad är det för information de är ute efter innan de bestämmer sig för att boka ett bord eller ett rum på hotellet.

Sist men inte minst så vill vi även tacka för de positiva kommentarerna på LinkedIn! 

Fantastiskt bra seminarium! Tack för denna möjlighet
Ser fram emot nästa! – Carina

Tourism in Skåne AB – Linkedin

Om ni har frågor eller vill prata SEO och Content Marketing så får ni mer än gärna höra av er till oss på Ranktrail! 

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Google justerar ständigt sina algoritmer, oftast små förändringar men i juni 2022 genomförde de en större uppdatering en så kallad "Core" uppdatering av hur sökresultatet rankas. Den här uppdateringen verkar ha påverkat en del sajter rejält. Har din sajt påverkats...

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Det finns så många sätt att komma ut med dina budskap. Jag hoppas det inte känns överväldigande för dig, för här kommer ett sätt till - Podcast. Vad är en podcast? Enkelt förklarat är en podcast ett digitalt radioprogram, som inte sänds på radio utan som du laddar ner...

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

Pin It on Pinterest

Share This