Google har lanserat favicon i sökresultaten vid mobilsök och det ska bli spännande att se hur det nya utseendet påverkar sökbeteendet.

Nytt utseende i Googles sökresultat

Under förra veckan rullade Google ut ett nytt utseende på sitt sökresultat vid mobilsök. Det är ingen ”större” utseendeförändring utan snarare ett par mindre detaljer men som vi gissar får större konsekvenser än vad man kanske kan tro vid första anblick.

Google visar numera en ikon i sökresultatet för varje listning, en ikon som anger Annons för den del som visar annonser och en sk favicon för det organiska resultatet (den del du kan få synlighet genom sökmotoroptimering).

Annonserna är mer likt det organiska sökresultatet

Annonsdelen är förvirrande lik den organiska delen och gissningsvis för att Google vill ha högre CTR (klickfrekvens) som också bör ge Google större intäkter.

Ett sökresultat i juridiskt gränsland?

Vi har de senaste dagarna pratat med våra nära och kära som inte arbetar med Googles tjänster och flera säger sig ha klickat på annonserna utan att ha insett och även i forum med experter världen över diskuteras det just nu om upplevelsen där många rapporterar liknande uppfattningar, dvs att det är svårare att upptäcka annonsen. Givetvis görs detta inte spontant utav Google utan det har testats och nu har de bestämt sig för att implementera det.

Jurister har kommenterar det nya sökresultatet i media och påpekat att de misstänker att det nya sökresultatet troligen inte är tillräckligt tydligt gällande vad som är annonser och inte, vi får se vad framtiden utvisar.

Påverkar favicon varumärkeskännedomen?

Det organiska sökresultatet visar webbplatsens sk favicon och det är intressant om det kan på någotvis påverka kännedomen om ett varumärke eftersom man exponeras för det innan man ens besöker en webbplats. Och som vi vet så driver Google allt färre besökare till webbplatser vid mobilsök. Tiden får utvisa om det bidrar på någotvis till kännedomsbyggande, vilket inte är Googles sökresultats främsta egenskaper idag.

Favicon manipulation åtgärdas

Direkt vid lansering av det nya utseendet så började det testas bland webbplatsägare för att se vad Google tillät och hur mycket man kunde manipulera favicon.

En del la ut favicon som liknande Google Ads favicon och andra la ut nazistsymboler. Google fångade upp en del dialog på Twitter och uppmanade vissa att ändra till favicon som inte bröt mot deras riktlinjer. I de fall som Google bedömer att en favicon bryter mot sina riktlinjer så tar de sig rätten att ändra till standard-favicon.

Källor: SERoundtable, Search Engine Land, Twitter

Pin It on Pinterest

Share This