Google ogillar duplicerat innehåll (duplicate content)

Duplicerat innehåll är något Google ogillar väldigt mycket och vill att ni hanterar rätt, så Google kan visa så bra resultat för sökaren som möjligt. Men vad gäller och hur i de olika fallen hanterar man detta?

I detta blogginlägget går vi igenom just detta:

  • Vad är duplicate content?
  • Varför bör man åtgärda duplicate content?
  • 9 tips på hur ni jobbar med duplicerat innehåll (duplicate content) i olika situationer.
  • Vad Google rekommenderar kring duplicerat innehåll.

Vad är duplicate content (duplicerat innehåll)?

Duplicerat innehåll är när allt från produkttexter, meta-titlar, meta-beskrivningar, copyrighttexter, evenemangstexter till andra typer av texter på er egna eller andras webbplatser är väldigt lika varandra. Det kan vara delar eller hela texter som detta berör.

Varför bör man veta och åtgärda sitt duplicerade innehåll?

Då detta är något Google kan se och göra att ni i slutänden placerar er längre ner på Google:s sökresultat, så bör man förstå och veta vad detta innebär och åtgärda därefter.

Duplicate content kan innebär tre huvudsakliga utmaningar för sökmotorer:

  1. De vet inte vilken version de ska inkludera/exkludera i deras sökindex.
  2. De vet inte var och ifall de skall hänvisa deras länkkraft (förtroende, auktoritet, ankartext, länkjuice, etc.) till en webbsida eller till flera versioner av webbsidan.
  3. De vet inte vilken version av webbsidan de ska visa i de olika sökningarna som görs.

En fråga om detta ställdes på Google:s forum

Häromdagen ställdes en fråga på Google Webmaster Help-forum kring att Google inte indexerar (lägger in sidor på Google så de kan hittas i sökresultatet) rätt sidor och att de verkar ignorera den s.k. canonical tag (kanoniska taggen) på personens webbplats.

Google svarade på frågan

Aaseesh från Google svarade med att andra signaler, såsom t.ex. inkonsekventa pekningar (301:or) kan göra att Google inte väljer din föredragna URL, och därefter länkar till Google:s supportsida för duplicate content.

Här kommer 9 steg och tips ni skall ha koll på

1. Använd 301-omdirigering (301 redirect) flitigt

Använd 301:or (301 redirect) för att peka URL:er när en webbsida inte längre används eller existerar. I de fall där ni tillfälligt ta bort/flyttar en webbsida, kan ni använda er utav en ”302 redirect” i stället för en 301 redirect för att vid ett senare tillfälle använda webbsidan/URL:en igen.

Så i de fall där sidor inte längre är aktuella, inte fyller ett värde, inte får någon trafik eller av någon annan anledning inte behövs längre, så var noga med att peka om alla dessa URL:er med 301-omdirigering till en mer lämplig webbsida. Peka inte helst då till er startsida, utan en så lik webbsida som möjligt.

 

Och ett tips: se till att er Genomsökningsfel-lista i Google Search Console är tom och inte innehåller några fel.

pasted image 0 12

2. Var konsekvent kring era rel=”canonical”-taggar (canonical tag)

Var konsekvent i hur era rel=”canonical” (canonical tag) ser ut. D.v.s. om ni väljer att använda http://www.mindomän.se/sida/, http://www.mindomän.se/sida eller http://www.mindomän.se/sida/index.htm.

pasted image 0 15

3. Använd “top level-domäner” när ni kan

Top level-domäner är alltså ändelsen på ett domännamn, som t.ex. domän.se eller domän.fi. Alltså att Google förstår till högre utsträckning att ert innehåll är svenskt ifall ni använder domän.se hellre än domän.fi eller fi.domän.se.

4. Samma innehåll på annan webbplats?

Jobbar du med “web content syndication”? Var då noga med ha länk med till din artikel eller webbsida där originaltexten står. Och ni kan även be dem som använder ert “syndikerade innehåll” att sätta en noindex-tagg på deras webbsida för att inte riskera att Google indexerar deras version av innehållet.

5. Berätta för Google hur ni vill indexera er webbplats

Använd Google Search Console för att berätta för Google hur ni föredrar hur er sida indexerar på Google (t.ex., https://dindomän.se eller https://www.dindomän.se)

pasted image 0 13

6. Repetera inte samma meningar längst ned på webbsidor

Minimera “boilerplate”, som är och betyder innehåll som befinner sig längst ned på en webbsida som är repeterande på flera sidor. T.ex. copyright- eller disclaimer-text. Att då i stället lägga en text av mer värde och då även förslagsvis länka till en annan sida med mer djupgående innehåll och värde för vad webbsidan handlar om.

Ni kan även använda Parameter Handling tool för att berätta hur Google ska hantera era URL-parametrar.

7. Undvik att publicera tomma eller små webbsidor

I de fall ni inte har tillräckligt bra eller mycket innehåll, undvik då att publicera dessa webbsidor. Folk ogillar tomma, s.k. “placeholders”, eller sidor med lite innehåll. I dessa fall, överväg att sätta en noindex-tagg på dessa webbsidor.

Sidor som innehåller runt 50-150 ord totalt i body-taggen (allt som är synligt på sidan) kan man fundera en extra gång på ifall man kan fylla på, flytta till en sida med samma ämne eller helt enkelt att skippa att publicera webbsidan – såvida inte denna webbsida måste finnas och då kan man fundera över att sätta en noindex-tagg så inte Google indexerar webbsidan).

Är ni osäkra på hur många ord en webbsida innehåller kan ni lite enkelt kopiera webbsidans innehåll och klistra in på denna sida: http://raknaord.se.

räkna ord seo

8. Förstå ditt CMS

Se till att ni är bekanta med ert CMS (hemsideplattform, content management system) och vet hur ert innehåll visas på er webbplats. Bloggar, forum, kategori- och produktsidor m.fl, kan visas annorlunda för en besökare.

Använder ni Chrome kan ni t.ex. se hur er webbplats och webbsidor ser ut i mobila enheter genom att aktivera Visa ➝ Utvecklar ➝ Verktyg för utvecklare i Chrome-menyn.

pasted image 0 11

Och sedan klicka på mobil/surfplatte-ikonen som på bilden nedan.

pasted image 0 14

9. Minimera liknande innehåll

Om ni har många sidor som är lika varandra, överväg då att fylla på innehållet eller konsolidera dessa webbsidor till en större. I de fallen ni pratar om samma sak om t.ex. ett matsalsbord men att namnet på matsalsbordet skiljer, överväg då att antingen slå ihopa sidorna och namnge det på ett annat sätt eller skriv om hela texten för webbsidorna med helt unik text.

Google rekommenderar inte att blockera webbsidor med duplicerat innehåll

I de fall ni vet om att vissa sidor är duplicerat innehåll, rekommenderar inte Google att blockera dessa sidor i robots.txt-filen eller andra metoder. Utan en bättre lösning är då att använda sig av rel=”canonical”-taggen på dessa webbsidor eller en 301-omdirigering om de inte behövs eller är 1:1-lik.

Och i de fall en sida består huvudsakligen av duplicerat innehåll kan man även ändra den crawl-graden i Google Search Console.

I de fall där Google har valt att flytta ned/ta bort er från ett sökresultat där ni fanns i sökresultat tidigare, så kan det ha med duplicerat innehåll att göra.

Summering

Webbsidor som är väldigt lika varandra i innehåll, överväg då att konsolidera dessa webbsidor till en och samma webbsida eller helt enkelt ta bort och peka om URL:en till en annan webbsida.

Blockera inte webbsida ifall ni tycker/vet om att en webbsida har samma innehåll som en annan, utan jobba då konsekvent och noga med rel=”canonical”-taggen på dessa webbsidor och sätta URL:en i denna tag till en mer lämplig/unik webbsida.

jimmysjogren ranktrail 3

Skriven av,
Jimmy Sjögren

Vill ni lära er mera om SEO?

I vår SEO-guide finner ännu mer tips och hur ni kan jobba med er SEO. Detta är en webbsida och guide vi kontinuerligt jobbar med och uppdaterar.

Pin It on Pinterest

Share This