En stor snackis inom sökmotoroptimering den senaste tiden har varit att Google ändrar din Meta Title, även om du har skrivit en egen text. Och Google ersätter din text med en annan text från din webbplats!

Det var i mitten av augusti som det började surras om inom SEO-kretsar och sedan dess har det gjorts flera studier och artiklar om ämnet.

Här går vi igenom vad som har framkommit om Google’s ändringar av Meta Titlar!

Varför ändrar Google din Meta Title?

Under Augusti så började flera SEO-experter skriva om ändrade Meta Titlar och att Google valde annan text än vad de hade skrivit in i html-taggen. Flera såg hur Google valde H1-rubriken som Meta Title medan andra såg att Google valde en helt annan text från en websida exempelvis från en internlänk eller ett datum från en url.

Det är inte ovanligt att Google testar olika texter och vi har själva upplevt att Google väljer att lägga till vårt företagsnamn även när vi inte själv har nämnt det i Meta Titeln.

Google ändrar troligtvis våra Meta Titlar för att de numera kan göra det väldigt sofistikerat tack vare sina avancerade algoritmer.

”I kombination med att Google vet väldigt mycket om vad vi tycker om att läsa (de har mycket data som de analyserar) och att de vet vilka Titlar som genererar ett klick så kan de genomföra tester för att se om de kan höja kvalitén för de sökande. En websida som har bra innehåll för den sökande men som inte lockar sökande att klicka på deras titel kan med Google’s hjälp lyckas.”

Magnus Äng

Nu finns det inget direkt uttalat om hur Google använder just denna datan om vad vi gillar och hur de prioriterar websidor i deras sökresultat så därför kan vi inte med säkerhet säga att Google agerar tack vare detta.

Vad säger Google om att de ändrar Meta Titlen?

I slutet av augusti så gick Google ut och informerade om sin uppdatering. Google’s ambition är att presentera bästa möjliga Meta Title i deras (!) sökresultat med det innehåll som vi som Web Creators skapar.

Google tror att de kan presentera bättre Meta Titlar än vad vi har skapat, och kanske ligger det något i det. Men Google säger också i sin nyhet att deras ändringar inte berör alla och att i 80% av fallen så påverkas inte webbplatser.

Och som det ofta är med algoritmer och nya lanseringar så sker det fel innan dessa förbättras och blir riktigt bra. Nyheter på Search Engine Journal rapporterar om Web Creators och SEO-konsulter som har skrivit om sina negativa erfarenheter av uppdateringen på Twitter.

Om du inte är nöjd med Google’s Meta Title så kan du, enligt Search Engine Journal, troligen åtgärda Gogle’s förslag på Meta Titel genom att skriva om den du redan har. Anledningen till att Google har valt en egen istället för din är troligen för att din behöver förbättras.

”The good news is, if you’re not satisfied with Google’s choice of text, you can write a new title tag and possibly have that text displayed instead.” – Search Engine Journal –

Vad är Meta Title?

Meta Title är en html-tag som bör finnas unikt för varje websida (URL) på din webbplats. I Meta Title anger du sidans ’namn’ och det är sedan denna som du ser i Googles sökresultat och som sökande klickar på för att komma in på din websida.

Du kan justera din Meta Title direkt i html-koden men vanligast är att man numera skriver in texten direkt i ett fält inne i ditt CMS. I flera fall väljer CMS din H1-rubrik som Meta Title om du lämnar fältet tomt.

Vad bör du skriva i en Meta Title?

Du bör skriva en kort text som förklarar att du har svaret på just den specifika sökfrågan som någon har ställt på Google. Din titel ska övertyga den sökande att klicka för att sedan hitta det som de letar efter.

Antal tecken som du kan använda är begränsat och bredden är angivet i pixel, men för dig som skriver så håll dig kort och mellan 40-55 tecken.

Pin It on Pinterest

Share This