Google har gjort en bred uppdatering i algoritmen

I början av Juni startade Google sin utrullning av en större uppdatering i sin algoritm som påverkar vårt arbete med sökmotoroptimering. Uppdateringen hade för ovanlighetens skull aviserats i förväg av Google och spekulationerna var många i SEO-världen. Utrullningen av uppdateringen pågick mellan den 3:e Juni och den 8:e Juni, troligtvis primärt i USA. Det är just nu osäkert om algoritmen har uppdaterats i Sverige även om det indikationerna pekar åt det hållet och Google meddelade för några år sedan att tiden för utrullning till fler länder sker i princip omgående.

Effekterna av uppdateringen har som vanligt slagit hårt mot flera webbplatser och i SEO-forum går det att bevittna hur personer beklagar sig över att deras webbplatser har tappat enorma mängder av besökare och att deras verksamheter tar stor skada finansiellt.

Breda uppdateringar är svårtolkade

En sk bred uppdatering som nu är genomförd är ofta svår analysera och i dagsläget är det osäkert vad Google gjorde för omvärderingar av alla de signaler och dimensionerna av dessa som beslutar om url:ernas placeringar i sökresultaten. Det blir inte enklare av att Google undviker att på djupet förklara vad de gjorde och att de samtidigt gjorde en parallell uppdatering som var mer specifik vilket också påverkade många webbplatsägare, en sk begränsning av domäner i sökresultat.

Genom att köra två parallella uppdateringar så blir det oerhört svårt för oss som har mängder av data och kunskap att förstå orsak och verkan men förhoppningsvis vet vi mer den kommande tiden.

Google gjorde en parallell uppdatering som rensar upp i sökresultaten

Samtidigt som Google rullade ut den breda algoritmuppdateringen så rullade de även ut en uppdatering som stramar upp hur många url:er (sidor) från en och samma domän som kan få synlighet i ett sökresultat med med sikte om maximalt två stycken. Denna uppdateringen har troligtvis slagit hårt åt flera större webbplatser som har mycket innehåll på många olika landningssidor (url:er).

Google hänvisar till feedback som de har fått från oss användare (kunder) där de nu vill vara tillmötesgående och öka diversifieringen i sökresultaten.

Först favicons, nu kommer fler ikoner i sökresultatet

Vi kunde nyligen berätta om att våra webbplatsers favicons blir synliga i mobilsök och nu ser vi fler ikoner. Denna gång är det sökningar via dator (desktop) där menyerna för exempel bildsök och nyhetssök har bytts ut mot ikoner.

Utöver de senaste utseendeförändringarna har vi läst om att fler är på gång så vi lär återkomma i ämnet.

Utöver de senaste utseendeförändringarna har vi läst om att fler är på gång så vi lär återkomma i ämnet.

Pin It on Pinterest

Share This