Nu blir Google Chrome ännu hårdare med HTTPS!

Vi pratade om vikten av att byta till HTTPS förra veckan. Om du inte tyckte förra veckans nyhet var motiverande nog så borde detta vara det. På bilden nedan ser du hur det ser ut idag kontra fr.o.m. juli 2018.

Chrome varnar om hemsidor som inte har HTTPS

I juli 2018 så kommer alla hemsidor som använder sig utav en HTTP-anslutning få problem. Alla som besöker en domän med HTTP-anslutning kommer nämligen få upp en varning som säger att domänen inte är säker. Tidigare så har detta bara påverkat sidor som hämtar eller sparar någon form utav data, men från och med juli 2018 så kommer alltså Chrome införa nolltolerans mot ALLA hemsidor som använder sig utav HTTP-anslutning. Så se till att byta över till HTTPS redan nu om du inte gjort det och alla nya hemsidor bör implementeras med HTTPS från början!

 

Du vet väl att Google hör allt du säger?

Vi kan nu bekräfta att Google registrerar och sparar allt du säger!

Det har spekulerats mycket om att man är avlyssnad när man pratar i telefon av diverse bolag. Men riktigt så illa är inte denna nyheten. Det är Google “Voice & Audio Activity” som gör intrång i vårt liv. Om du är inloggad på ditt Google-konto kan du se dina inspelningar här. Vill du se din internetaktivitet så kan du se den här.

 

Men hur fungerar detta då?

Varje gång du säger “Ok Google” och sen säger vad du vill söka efter så börjar Google spela in vad du säger, just nu vet man inte riktigt hur många sekunder Google spelar in. Och som om inte det vore nog, så sparas allt! Google själva hävdar att anledningen till att allt sparas är för att dem ska kunna förbättra precisionen på “Google voice search”. Även om det inte avslöjats förens nu, så har detta pågått sedan 2015.

Men du kan andas ut, du har åtminstone möjligheten att se och radera allt Google har spelat in. Detta gör du via “min aktivitet” på Google. Där kan du även stänga av funktionen. Om du är där inne så kan du även passa på att se all din aktivitet på bland annat Youtube. För ja, Google har hållit koll på dig där också…

Visst får man en lite obehaglig känsla i kroppen av att höra detta?

 

Google har utökat antal tecken i meta-beskrivningen

Du har väl inte missat att du nu kan använda mycket fler tecken i din meta-beskrivning?

Idag kan du använda dig utav nästan dubbelt så många tecken i din meta-beskrivning, upp till 320 tecken. Vilket betyder att du nu har ännu bättre möjligheter att göra en informativ, säljande sökordsoptimerad text i din meta-beskrivning.

Denna förändringen gjorde Google ganska nyligen, men man kan se att många inte drar nytta utav det ökade utrymmet. Men skulle du använda mer än 320 tecken så är det samma regler som förut som gäller, texten kommer brytas. Viktigt är också att inte ha för kort meta-beskrivning, för då kan ändå Google ta en text från din landningssida. Så se till att i alla fall ha minst 150-170 tecken.

Brukar du inte skriva egna meta-beskrivningar (vilket du måste göra) så tar Google oftast det förstnämnda du har på landningssidan och använder det som meta-beskrivning. Så det kan vara värt att kolla över detta.

Vet du inte hur du gör? Så skicka gärna ett mail eller ring Jimmy direkt så hjälper gärna Jimmy dig med detta.

crawlrapport seo

 

Om du är kund hos RankTrail – be om en rapport direkt med all dina meta-data!

Är du kund hos RankTrail idag så kan vi bidra med en rapport där du tydligt kan se alla dina meta-beskrivningar, meta-titlar med mera så du vet vilka du bör ändra eller jobba mer med. Kontakta Jimmy via telefon, chatt eller epost för att be om denna rapport.

Pin It on Pinterest

Share This