Google inför nya Nofollow-länkattribut

av Magnus Äng

 | uppdaterad 23.09.2019
Nyligen meddelade Google att de ändrar förutsättningarna för att använd Nofollow-attribut i länkar som pekar ut från din webbplats till andra webbplatser. Förutom Nofollow så kommer nu fler varianter samt att de ändrar sitt sätt att tolka “Nofollow” och de kan påverka din sökmotoroptimering.

Förändringen har ingen större effekt på din webbplats idag men kommer att förbättra både Googles algoritm och sökresultat på sikt.

Här kan läsa om vad du bör göra, OCH inte bör göra.

Google inför nya länkattribut som du bör använda

Förutom Nofollow, som har funnits i närmare 15 år så finns nu även Sponsored och UGC. Använd Nofollow när du inte vill ge “Ranking credit” till andra webbplatser, precis som tidigare. Det som är nytt är bland annat de två nya länkattributen;

  • Sponsored – använd när du har ett samarbete
  • UGC (user generetad content) – använd denna i länkar som skapas av dina besökare

“Sponsored” bör du använda om du har ingått ett samarbete med den andra webbplatsen exempelvis för dig som arbetar med att få affiliateintäkter genom att rekommendera andra företag. Detta gäller även dig som bloggare som arbetar som influencer och gör reklam för en kund som du har kommit överens, oavsett om det finns pengar med i bilden eller inte.

“UGC” bör användas i exempelvis kommentarsfält på din webbplats eller i forum där besökarna kan publicera länkar till andra webbplatser.

“Nofollow” har använts när du inte vill ge “Ranking credit”, dvs stärka den andra webbplatsen som du länkar till exempelvis webbplatser som ligger före din i Googles sökresultat.

Nofollow får en annan betydelse

Nofollow-attributet har ändrats i sin betydelse och kommer framöver inte att vara ett direktiv från dig till Google utan det kommer att behandlas om en “hint”, dvs din önskan. Detta innebär att Google kan komma att ge “Ranking credit” till den webbplatsen som du länkar till…..detta är helt nytt och vi vet inte än vad detta kommer att innebära i praktiken.

Varför gör Google denna ändring av Nofollow?

Google gör dessa förändringar för att förbättra kvalitén i sina sökresultat delvis genom att vi lär algoritmen vad det är för typ av länk, på så vis kommer algoritmen troligen att förstå relationer bättre och kunna dra slutsatser om detta i framtiden baserat på innehåll på webbplatserna och sökandes beteende.

Behöver jag ändra mina gamla Nofollow-länkar?

Du behöver inte ändra dina existerande utgående länkar men bör använda de nya attributen när du skapar nya “utlänkar”, länk på din webbplats som pekar till externa webbplatser.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Google justerar ständigt sina algoritmer, oftast små förändringar men i juni 2022 genomförde de en större uppdatering en så kallad "Core" uppdatering av hur sökresultatet rankas. Den här uppdateringen verkar ha påverkat en del sajter rejält. Har din sajt påverkats...

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Det finns så många sätt att komma ut med dina budskap. Jag hoppas det inte känns överväldigande för dig, för här kommer ett sätt till - Podcast. Vad är en podcast? Enkelt förklarat är en podcast ett digitalt radioprogram, som inte sänds på radio utan som du laddar ner...

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Pin It on Pinterest

Share This