Link Spam Update – vad innebär uppdateringen?

av Adam Borowski

 | uppdaterad 02.09.2021

Som ni kanske har hört eller läst så påbörjade Google sin link spam update under juli månad och påverkar dig som arbetar med sökmotoroptimering. Uppdateringen som egentligen skulle ta två veckor att rulla ut blev färdig i slutet på augusti.

Målet med uppdateringen är en del av det ständiga arbetet som Google utför för att göra algoritmen smartare samt ge den bättre förutsättningar i att identifiera länkar som inte har uppstått på ett naturligt sätt.

Vad innebär link spam uppdateringen?

Uppdateringen innebär att algoritmen blir smartare när det kommer till att identifiera länkar som inte har uppstått på ett naturligt sätt. I grund och botten så länkar man från en sida till en annan för att ge besökaren tillgång till relevant information eller produkt. Externa länkar är bra för båda rankingen i sökresultatet men är även bra för besökaren som kan hitta till relevanta sidor.

Om man å andra sidan tjänar pengar på att driva trafik till butiker i form av affiliate så behöver man uppge detta när man länkar. Man bör använda sig utav rel=”sponsored” för att berätta för Google att det är en sponsrad länk.

Samma sak gäller om det är ”user generated content” så bör man ange det i koden när man skapar en länk som pekar mot en annan hemsida.

Google vill med hjälp av den här uppdateringen skapa ett sökresultat som är relevant för personen som söker. Med andra ord så vill man inte att affiliate länkar ska påverka placeringen av en sida. Istället vill man att både innehållet och tjänsten som man marknadsför ska ranka bra pga att den är relevant och bra.

Google’s algoritmer blir bättre och bättre på att hitta länkar som skapats på ett onaturligt sätt och sätta ett ”noll-värde” på dessa. Det är därför viktigt att följa Googles riktlinjer, skapa relevant innehåll och naturliga länkar som är uppjagade på korrekt sätt.

Har Google’s uppdatering påverkat min webbplats?

Det är svårt att säga. Det vi har att gå på är datum på när uppdateringen har rullats ut. Det vi kan göra är att jämföra data mot perioden innan Google började rulla ut uppdateringen. Glöm inte att räkna in att det är sommar, beroende på vad du säljer så kan trender och mycket annat också påverka trafik/försäljning både positivt som negativt.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Google justerar ständigt sina algoritmer, oftast små förändringar men i juni 2022 genomförde de en större uppdatering en så kallad "Core" uppdatering av hur sökresultatet rankas. Den här uppdateringen verkar ha påverkat en del sajter rejält. Har din sajt påverkats...

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Det finns så många sätt att komma ut med dina budskap. Jag hoppas det inte känns överväldigande för dig, för här kommer ett sätt till - Podcast. Vad är en podcast? Enkelt förklarat är en podcast ett digitalt radioprogram, som inte sänds på radio utan som du laddar ner...

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

Pin It on Pinterest

Share This