Lokal sökmotoroptimering (Local SEO)

av Adam Borowski

 | uppdaterad 01.12.2021

Lokal sökmotoroptimering, Local SEO eller lokal seo på svenska, många namn på samma sak. Här handlar det om att dra in lokal trafik på sökningar som görs i närområdet/regionen/kommunen och så vidare. Det finns mycket att vinna, speciellt för butiker, frisörer, bilverkstäder men även större företag som vill synas för nya potentiella kunder eller partners.

Vad ska man då göra för att synas mer lokalt? Jo det finns ett par steg som man kan börja med för att sedan gräva ännu djupare och titta på lokala länkar och samarbeten.

Det man ska ha med sig när man jobbar med sin lokala seo är att allt är synkat. Informationen som vi skickar ut i form av adress, telefonnummer, öppettider etc stämmer överallt. Allt vi skapar och allt vi lägger upp på nätet ska fylla en funktion och den ska hjälpa personer som söker efter det ni erbjuder.

Här nedan kan du läsa om de stegen som vi anser är viktigast när du ska börja med lokal synlighet:

1. Google My Business

Google My Business är verktyget för dig som driver ett företag. Det är en otroligt bra inkastare från sökresultatet och erbjuder personen som söker allt från öppettider, bilder, karta, adress men även länk till hemsidan. 

Börja med att registrera ditt företag och sätt upp ditt Google My Business konto. Det är helt gratis och tar inte lång tid att sätta upp.

Det är väldigt viktigt att du finns med när lokala sökningar görs av en person. Och har du en butik och vill dra trafik till den så är detta ett måste. När du väl har skapat ditt Google My Business konto så är det viktigt att du håller kontot uppdaterat. 

Använd Google My Business för lokal synlighet samt i kartsök.

Se till att avvikande öppettider och vanliga öppettider är uppdaterade. Logga in med jämna mellanrum för att kontrollera om någon har föreslagit ändringar eller lagt till bilder och svara även på recensioner som skrivs.

Korrekt och uppdaterad information skapar trovärdighet!

Google My Business gör även att du dyker upp på kartsök. Alltså när en person fyller i sökord/företagsnamn inne i Google Maps så dyker ditt företag upp. Detta gör det enkelt för en person att hitta ditt företag men även att få en vägbeskrivning.

Nu när du äger ditt företagsnamn på Google My Business så kan vi gå vidare till nästa punkt i listan på saker som ska göras.

2. Apple Maps

 När vi ändå är inne och pratar om kartor så ska vi inte glömma bort Apple Maps. Ganska många i Sverige använder sig utav Apple Maps och att synas där är väldigt bra. Gå in på Apple Maps och gör anspråk på ditt företag samt adressen som det är registrerat på. 

På så sätt så finns du med på Apple Maps också. Ditt företag kommer att dyka upp när någon söker på ett sökord som kan associeras med ditt företag på en iPhone. 

3. Bing Places

Vi ska inte glömma bort Bing. I vissa fall kan Bing som sökmotor driva en betydande mängd trafik till både hemsidan men även till en fysisk butik. Det kan vara värt att registrera sitt företag på Bing Places bara för att täcka Bing som sökmotor. Bing Places är både till utseende men även till funktion väldigt lik Google My Business. Det tar inte lång tid att sätta upp ett konto men det kan skapa ett visst värde för lokala sökningar.

Likt Google My Business så erbjuder Bing kartsök och information om företaget. Allt från öppettider till vägbeskrivning. Precis som ovan är det viktigt att äga informationen som Bing visar ut för personen som söker. Att informationen stämmer och att den är uppdaterad är a och o.

4. Kontaktinformation samt adress på hemsidan.

Många företag har sina kontaktuppgifter i footern på hemsidan eller åtminstone på ”kontakta oss”-sidan. Skriv ut namnet på företaget, telefonnumret (detta ska såklart vara klickbart för besökare som kommer in via telefon), adress och e-postadress.

Om du vill läsa hur du gör ditt nummer klickbart så har Google en guide här.

nap - företagsinformation på hemsidan för lokal seo

Det du kan göra i nästa steg är att tagga upp företagets uppgifter med strukturerad data. Tagga upp din restaurang, din frisörsalong eller bilverkstad. Scriptet som du kan använda hittar du här: https://schema.org/LocalBusiness

5. Sociala medier och plattformar

Du bör sätta registrera konton på exempelvis LinkedIn, Facebook, Instagram (anpassat efter var din målgrupp finns), eller plattformar som exempelvis TripAdvisor. Se till så att du äger ditt brand i de viktigaste kanalerna.

Men vi ska heller inte glömma att registrera sitt företag på de olika plattformarna inte räcker. Vi behöver dela med oss av bra innehåll som vi skapar. 

6. Bloggen

Blogg eller kunskapsbank är en självklarhet för vissa företag och existerar inte för andra. Att blogga och dela med sig av kunskap och exempelvis kundcase är ett klockrent sätt att öka sin lokala seo. Här kan vi enkelt dela med oss av bilder och information gällande det vi gör, exempelvis ”2021 renoverade vi fasaden i Lund”. 

Blogginlägg där vi nämner arbeten som vi har utfört eller partners som vi börjat samarbeta med som har en lokal anknytning är väldigt bra för lokal sökmotoroptimering. 

Inte nog med att vi kan synas på lokala sökningar för väldigt aktuella fraser och sökord så kan det faktiskt generera länkar från företag som vi har hjälpt men även referenser i forum och sociala medier. 

Dessa blogginlägg och innehåll kan vi sedan dela i sociala medier. Börja med att skapa en Blogg/kunskaps-sektion på hemsidan där ni skriver och skapar intressant innehåll som är lokalt. Använd sedan era olika kanaler för att slussa det vidare.

7. Lokala länkar

Finns det möjlighet att få länkar från partners eller leverantörer som också är lokala? Ett exempel är att om ditt företag är återförsäljare till en lokal produkt. Företaget som tillverkar den lokala produkten kanske listar sina återförsäljare på den orten du finns på. 

Om leverantören arbetar med sin hemsida och visar ut sina återförsäljare så bör du finnas med på den. Lokala länkar skapar ett lokalt värde i den region som du finns i och erbjuder dina tjänster eller produkter.

Du kan såklart också blogga och länka till företag som du hjälper! På så sätt skapar ni ett lokalt ekosystem som ni drar nytta av. Precis som vi nämnde ovan så är det bra att skapa innehåll som handlar om det du erbjuder samt lokala kundcase som refererar till orten eller regionen.

8. Lokala omnämnanden (Local Sitations)

Se till så att informationen om ditt företag stämmer, både på hemsidan men även på Google my business, Facebook, LinkedIn och så vidare. Information som stämmer på alla plattformar och kanaler ökar trovärdigheten.

Något som är viktigt är ”NAP (W)”. NAP (W) står för:

  • Name
  • Adress
  • Phone number
  • Website

Informationen om företaget, adressen och telefonnumret ska vara uppdaterat på alla ställen. Om du har öppettider så ska dessa också vara uppdaterade såklart. Alla dessa signaler skapar trovärdighet och hjälper besökaren att hitta till er. För i slutändan så ska vi inte glömma varför vi gör allt detta, det är ju för en person som söker efter en tjänst eller produkt.

Att hålla informationen uppdaterad skapar stort värde för besökaren. Hur många gånger har det inte hänt att jag har tittat på öppettiderna för en butik eller ett postombud och att de inte stämmer när man väl kommer fram. De företagen arbetar alltså inte aktivt med sin lokala synlighet och man kan tappa kunder på grund av det. 

nap information ska hållas uppdaterad och korrekt. Detta är viktigt för lokal seo

Vi kommer att gräva djupare i den lokala seo´n, allt från Google My Business till Apple Maps. Allt som kan påverka din lokala synlighet och driva fler kunder till butik, salong eller verkstad. 

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Målgruppsanalys för B2B

Målgruppsanalys för B2B

Målgruppsanalys med fokus på SEO och Content Marketing Ranktrail är ett gör-det-själv koncept där jag och mina kollegor agerar som SEO coacher. Man kan säga att vi är personliga tränare för kunder som vill komma igång med SEO och Content Marketing. För dem som vill...

301 redirect – Vad är det?

301 redirect – Vad är det?

Vad är en 301 redirect? En permanent redirect, eller en så kallad 301:a är en redirect som säger att innehållet blivit flyttat. Detta är en permanent flytt som inte kommer att ändras i framtiden och exempelvis Google behöver inte lagra den gamla url:en. Som vi har...

Legacy Tools – Google Search Console

Legacy Tools – Google Search Console

I Google Search Console finns även äldre rapporter och verktyg som man kan använda för att hitta förbättringsmöjligheter. Dessa verktyg ligger under ”Legacy tools and reports” i vänstermenyn. Detta är rapporter som inte är uppdaterade till utseendet men som...

Checklista till din Content Audit! (2022)

Checklista till din Content Audit! (2022)

Inför din planering och skapandet av en Content Plan så bör du analysera det innehåll som du redan har och genomföra en Content Audit. Här går jag igenom de olika delarna som du bör ha med i din Content Audit som exempelvis vilken data du bör samla in, Vad är en...

Description – den bortglömda annonsplatsen

Description – den bortglömda annonsplatsen

Vad är Description? Description (Meta Description) är de textrader på Googles sökresultatsida (SERP) som beskriver innehållet på sidan du hamnar på om du klickar på Title länken. Description saknas ofta Få kan väl ha missat att en sidas Title länk är viktig för SEO...

Pin It on Pinterest

Share This