Viktig information till dig som arbetar med sökmotoroptimering; nu ändrar Google förutsättningarna för meta description igen och kortar utrymmet för hur många tecken du kan ha. Ändringen har skapat stor irritation i SEO-världen eftersom de i månadsskiftet november/december 2017 utökade möjligheten med fler tecken.

Meta description kortas ned och skapar irritation

I dagarna upptäckte flera SEO-bolag att meta description (meta-beskrivning) hade kortats ned av Google i sökresultaten vilket skapade en stor irritation bland webmasters och SEO-ansvariga. Google bekräftade på Twitter att de hade gjort förändringen och förklarade att utökningen i vintras var ett test från deras sida och att det kommer alltid att ske.

John Mueller som är en av Google:s talespersoner utrycker att de inte har uttalat en ändring i vintras och att vi kanske kommer att få se mer anpassade innehåll i sökresultaten beroende på typ av sökningar.

meta description ändras igen

I vintras utökades utrymmet för meta description (meta-beskrivning)

I månadsskiftet november/december 2017 så utökade Google möjligheten att ha mer text i meta description (meta-beskrivning), d.v.s. den icke klickbara texten som syns i Google:s sökresultat som handlar om och hämtas från din webbplats källkod. Från att det hade varit möjligt att ha ca. 160 tecken så utökades möjligheten till att ha upp till ca. 320 tecken vilket öppnade upp för att kortsiktigt få mer exponeringsyta om man gjorde det före konkurrenterna och gav mer förklaring för den sökande om vad webbplatsen handlade om.

Nu kortas utrymmet ned till ca. 155 tecken igen!

Flera nyhetskällor inom SEO rapporterade nyligen om ändringen och som det indikerar nu så gäller det att hålla sig till ca. 155 tecken eller lägre för att vara på säkra sidan. Vi kan nog se olika längder på meta description (meta-beskrivning) framöver för olika typer av sökningar, exempelvis mobilsök, specifika branscher eller ämnen kommer säkert ha olika längder. Och egentligen är det inte antal tecken som bestäms utan ytans storlek mätt i pixlar vilket i praktiken innebär att visst antal tecken får plats.

Vad är meta description (meta-beskrivning)?

Meta-beskrivning, även kallad meta description på engelska, är den beskrivande text som finns i Google:s sökresultat och som berättar om innehållet på din webbplats. Det går inte att klicka på meta description utan den del som är klickbar är meta title. Du bör ha meta description på de flesta sidorna på din webbplats och du bestämmer vad där ska stå. På varje unik sida ska det vara en unik meta description som kort berättar vad sidan handlar om så att den sökande upplever att den känns relevant för sin sökning och lockas att besöka just den sidan.

Effekten av att ha en bra meta description och meta title är att din så kallade CTR (procenten som klickar på din sida) ökar och detta skickar positiva signaler till Google. Så var noga med att jobba med bra meta description och meta titlar och att besökaren ser relevansen i innehållet utifrån vad din beskrivning och titel beskrev.

Pin It on Pinterest

Share This