Ni som är på hugget har märkt att RankTrail nyligen begåvats med en rad nya finesser. Vi har smyglanserat avancerade funktioner för att kartlägga, utvärdera och förbättra länkprofilen för din webbplats – en avgörande faktor för att ranka bra på Google. I och med att RankTrail nu hjälper dig med både onpage- och offpage-analys har det tagit steget till att vara ett komplett allround-verktyg för SEO-arbete.

SEO:ns två ansikten

Vilka sidor som hamnar i topp på Google beror på en mängd faktorer som i huvudsak faller under två kategorier: onpage och offpage. En av de mest uppskattade funktionerna i RankTrail är det inbyggda SEO-testet som ger en konkret lista på förbättringar som behöver göras på en viss sida för att förbättra chanserna att hamna högt på Google. Detta beskriver alltså vad man själv kan åtgärda på sin egen webbplats och det är det som kallas onpage-optimering. (SEO-testet finns också som en fristående gratistjänst.)

Men onpage räcker bara en bit på vägen. En sida kan vara perfekt optimerad och ändå inte synas på Google. Det som då saknas är länkar till sidan. Arbetet med att se till att din sida får många och bralänkar är det som går under beteckningen offpage.

Ge mig styrka

Ok då ser vi till att skaffa tusentals länkar då!?

Nej! Eller nja. Det är inget fel på att ha tusentals länkar, men det garanterar inte alls att din webbplats blir högt rankad av Google. Det avgörande är kvalitén på länkarna till din sida. Webbplatser som själva har många länkar ger mer ”länkstyrka” än webbplatser som inte är starka i Googles robotögon. Det du behöver kontrollera är:

  • Hur många olika webbplatser (domäner) som länkar till din webbplats. En länk från tulpan.seplus en från maskros.se är i regel bättre än tio länkar från bara den ena.
  • Hur mycket länkkraft de länkande webbplatserna i sin tur har. Om tulpan.se har fler inkommande länkar än maskros.se så ger den också vidare mer länkkraft till din webbplats. Läs mer nedan om ”auktoritet” i RankTrail.
  • Hur relevant de länkande sidornas innehåll är för det som din sajt handlar om. Om din webbplats handlar om tulpaner så är en länk från tulpan.se troligtvis till stor hjälp, medan en länk från maskros.se kanske knappt alls hjälper din ranking.

Det hela kompliceras av att det finns sajter som själva är starka men ändå inte ger någon länkkraft. Det gäller främst sociala nätverk som Facebook, där det är så lätt att få länkar att de i praktiken blir värdelösa.

(För en djupare introduktion till de viktiga begreppen PageRank och länkjuice rekommenderar jag den här artikeln: What is PageRank and why does it matter? Bör kompletteras med: Google Toolbar PageRank is Dead, Long Live Google Toolbar PageRank.)

Offpage-poäng och Auktoritet

Hur kan då RankTrail hjälpa dig med länkbygge? Vi har byggt ett offpage-test som vägleder dig i länkarbetet på samma sätt som vårt tidigare SEO-test hjälper dig med sidoptimering. (Det gamla SEO-testet har bytt namn till onpage-testet.) Sökordslistan ser nu ut så här:

Nya kolumner för sökord i RankTrail.

Nya kolumner i sökordslistan i RankTrail.

Du får poäng både för din onpage- och offpage-optimering och ser snabbt vad du behöver förbättra. Om din onpage-poäng är hög men offpage-poängen är låg för en viss sida så behöver du skaffa fler och/eller bättre länkar. Hur offpage-testet är uppbyggt beskrivs i nästa sektion.

Det finns en till nyhet här: kolumnen ”Auktoritet”. Detta är ett mått på hur mycket länkkraft sidan har totalt, baserat på en sammanräkning av flera miljarder sidor på internet. Värdet är hämtat från tjänsten Ahrefs.com och du kan läsa mer om hur det är framtaget på deras FAQ, under punkt 11 (”How does URL Rating work?”). Maximal auktoritet är 100. Eftersom man här tävlar med i stort sett alla sidor på internet så är det svårt att få en hög poäng (50 är att betrakta som mycket bra).

Varje domän i ditt konto har också en sammantagen auktoritet som syns i översikten för ditt konto samt översikten för konkurrenter för en viss domän.

(En mer djupgående diskussion om Ahrefs ranking finns här.)

Offpage-testet gör grovjobbet

Hur mycket länkstyrka (mängd och kvalité) som behövs för att ranka bra beror helt på graden av konkurrens i varje SERP. Att avgöra vad du ska lägga din tid på för att förbättra ditt länkbygge är lite knepigare än att ta reda på hur du ska onpage-optimera. Du måste kolla upp dina konkurrenter i SERPen, ta reda på hur många länkar de har och deras PageRank, URL-auktoritet eller liknande mått. (Alla som ligger före dig i SERPen för sökord du vill synas på är SEO-konkurrenter, även om de inte verkar i samma branch som ditt företag. Ett typiskt exempel är Wikipedia som rankar högt på massvis av sökord.)

Att bygga länkar kan vara tidskrävande och det är viktigt att prioritera rätt så att man lägger sin tid på det som är viktigast. RankTrails offpage-test ger dig omedelbart en bild av hur bra länkprofilen för en viss sida på din webbplats är jämfört med konkurrenterna i SERPen.

Offpage-testet i RankTrail.

Exempel på ett offpage-test i RankTrail.

Offpage-testet kontrollerar fem faktorer för att avgöra om din offpage-optimering är tillräckligt stark eller om något behöver åtgärdas och i så fall vad:

1) Hur stark är din domäns auktoritet?

2) Hur stark är den specifika sidans auktoritet?

3) Hur många domäner länkar till din domän?

4) Hur många domäner länkar till den specifika sidan?

För 1-4 jämför vi ditt värde med motsvarande värde för var och en av konkurrenterna på placering 1-10 i SERPen. Om du vill förbättra rankingen för en sida så måste du kunna avgöra om problemet är att den har för få länkar eller om det är kvalitén på länkarna som är för låg.

Exempel 1: Din sida har tummen upp på URL- och domän-auktoritet (1 + 2) men dåligt betyg för antalet länkande domäner (4). Detta innebär att det dina konkurrenter främst har en fördel i fråga om mängden länkande domäner. Du behöver få länkar från fler olika domäner till den specifika sida du vill ska ranka bättre.

Exempel 2: Din domän som helhet står sig bra i konkurrensen både i fråga om auktoritet och antal länkande domäner (1 + 3), men en specifik sida kan ändå behöva länkar från fler domäner (4), eller från domäner med mer styrka (2).

5) Matchar ankartexterna det sökord du optimerar för?

En annan välkänd faktor som avgör hur mycket kraft din webbplats får från länkar är vilken text som används i länken, sk ankartext. Om någon länkar till din sida med texten ”världens sämsta sajt” (förlåt, det är bara ett exempel) så kommer du inte att få länkkraft (det kan till och med påverka din ranking negativt). Och om du får för många länkar med texter som ”klicka här” eller andra fraser som inte har med din webbsida att göra så är det inte heller bra. Det är faktiskt inte heller bra att få för många länkar med exakt rätt sökfras, eftersom Google då troligtvis bedömer att det är något fuffens på gång eller att det i vilket fall inte är helt naturliga länkar.

Ett riktvärde är att 25-35% av länkarna bör använda exakt det sökord du vill optimera för, och det är detta offpage-testet kollar. Undantaget är huvudsidan på din webbplats, där du bör ranka med ditt varumärke eller företagsnamn. Här räknar vi med att det är bättre ju fler länkar du får med exakt detta ord som ankartext.

Djupdyk i länkdata

De funktioner vi nu gått igenom räcker långt för att vägleda dig i länkbygget. Men om du har bra poäng för både onpage och offpage och ändå inte kommer åt förstaplaceringar på Google så kan du behöva gå på djupet och jämföra exakt vilka länkar du har med konkurrenternas. Du kan komma åt komplett länkdata genom den nya knappen ”Länkar” i vänstermenyn i RankTrail. Du kan också få fram länkdata för en specifik sida på din webbplats via sidan för offpage-testet och motsvarande data för en konkurrent via konkurrentvyn.

Detaljerad länkdata i RankTrail.

Detaljerad länkdata för ett välkänt varumärke.

Här kan du upptäcka om dina konkurrenter har skaffat länkar på webbplatser som är starkare än de som länkar till din webbplats. Du kan också undersöka om du har många sk ”nofollow”-länkar, mm. I ett framtida blogginlägg ska vi gå igenom denna kraftfulla funktion i detalj, men om du är otålig och har frågor så tveka inte att höra av dig till oss så ska vi hjälpa dig att hitta rätt bland all länkinformation.

Sammanfattning

Med RankTrails nya offpage-funktioner kan du enkelt få en överblick över vilka länkar du har, vilka svagheter som finns för hela din domän eller en enskild sida, och hur du står dig i förhållande till konkurrenter. Som RankTrail-användare kan du nu se exakt vem som länkar till din webbplats, vilken ankartext de använder och hur starka deras egna domäner är. Detta är oumbärlig information för den som jobbar med länkbygge. Men som alltid är det viktigt att prioritera smart och lägga sin tid på de åtgärder som ger bäst utdelning. Därför har vi också tagit fram ett offpage-test som snabbt ger dig svar på hur bra länkkraft sidorna på din webbplats har och var du bör lägga din energi i länkbygget.

Nu behöver vi era idéer och förslag! Detta är bara början för länk- och offpage-funktionerna i RankTrail. Vi har massvis med idéer på hur de ska vidareutvecklas och förfinas. Men det viktigaste är att få höra från er RankTrail-användare vad ni tycker. Vad funkar bra? Vad kan bli bättre? Vad behöver ni för att fortsätta plocka placeringar på Google snabbt och effektivt?

Jimmy Sjögren

Få kontakt direkt?

Maila eller ring till Jimmy Sjögren så sätter vi igång direkt!

+46 (0)72-330 38 99
jimmy.sjogren@ranktrail.se

Är du redo att ta tag i ditt SEO-arbete? 

Boka en kostnadsfri telefondemo så visar vi dig hur du kommer igång.

Följ oss gärna på sociala medier

LÄR DIG MER OM SEO

Seminarium
RankTrail Blogg

RankTrail AB

Adelgatan 21
211 22, Malmö

KONTAKT

Tel: +46(0)72-330 38 99
Epost: info@ranktrail.se

Få de senaste nyheterna om SEO och Google!

Anmäl dig och få alla senaste Google- och SEO-nyheter och inbjudningar till seminarium!

Din anmälan är nästa klar - bekräfta mailet i din inbox också, sen är du klar. Tack!

Pin It on Pinterest

Share This