Som vi tidigare har skrivit så är redirects väldigt viktiga. Ompekningens uppgift är att överföra ett sidvärde till en annan sida på er webbplats. Det kan vara så att en utgående sida har externa länkar pekade till sig och det är just detta värde vi vill skicka vidare. En annan viktig sak ompekningen löser är att användaren som klickar in på länken kommer till en fungerande sida och inte en 404. Ju längre tiden går och ju fler ompekningar man har gjort så kan så kallade ”redirect chains (ompekningskedjor) skapas. Dessa kedjor kan ställa till det, dra ner på laddningstiden samt blir svår att crawla för bland annat Google.

Redirects kan vara en djungel, speciellt vid en migrering – alltså vid en övergång från en hemsida till en annan. Det kan vara en utmaning att pappa upp samt matcha flera hundra och i vissa fall tusentals sidor med varandra. Den absolut drömmen är ifall man kan följa samma struktur på den nya sidan som på den gamla, men det är lättare sagt än gjort. 

Så här bör vi tänka när vi skapar redirects / ompekningar:

Ompekningarna bör vara raka. Från sida A -> sida B
Sida B bör motsvara sida A
Man ska undvika kedjor
Tänk på att loopar kan skapas

Hur bör man tänka när man pekar om sidor?

När man skapar en ompekning bör man i första hand tänka på användaren. Jag förstår att man vill tänka ur ett SEO-perspektiv i alla situationer men tänker man utifrån en användare, en människa, så blir det oftast rätt! 

Tänk er att ni klickar på en länk som ska ta er till ett produkt, en fotboll av märket ”1234” som i detta fall har utgått ur sortimentet och ni landar på startsidan. Hemsidan kan vara hur stor som helst och nu tvingas ni navigera er ner i trädet i ett försök att hitta fotbollarna.

Istället kan ni leda besökaren till en sida som listar fotbollar av märket ”1234” eller en kategorisida med alla fotbollar. Men det bästa ni kan göra är att leda besökaren till fotbollen av märket ”1234” som ersatt den som utgått.

Samma sak gäller vid ompekning av sidor med innehåll. Hittar man ett blogginlägg om hur man bygger ett trädäck och klickar på den så vill man inte komma till en startsida. Som besökare vill man komma till en sida som ger mig information om hur man bygger ett trädäck. 

Det blir ganska logiskt ifall man tänker ur en besökares perspektiv. 

Det kan dock finnas fall där innehåll har tagits bort (vilket man ska undvika) eller produkter som har utgått. Men som i ovan exempel så finns det vägar runt detta. Och man kan hitta lösningar som tar hand om besökaren på ett så bra sätt som möjligt. 

Hur uppstår redirectkedjor?

Redirectkedjor är motsatsen till raka ompekningar, alltså från sida A -> sida B. Kedjor är precis vad det låter som, kedjor, som består av flera olika ompekningar. En redirect kedja kan bestå av hur många ompekningar som helst (sida A -> sida B -> sida Csida D).

Att kedjor uppstår är inget ovanligt. Tänk er själva när ni inaktiverar en sida/produkt. Ni tänker kanske i den stunden att ni ska peka om sidan, vilket ni gör. Men vad som ligger innan den produkten har ni kanska inte kollat upp. Det kan ha varit så att er kollega pekat om en annan produkt som utgått en vecka tidigare! 

Varför är redirect kedjor dåliga?

1. Redirectkedjor är dåliga eftersom värdet man skickar från sida A som är tänkt att landa på sida B minskar med ungefär 10% under varje ompekning. Om ni har ett stort antal värdefulla länkar till sida A och vill föra detta vidare så bör ni undvika kedjor. 

2. Google följer bara 4-5 ompekningar i en kedja. Om kedjan är längre än så så crawlar inte Google den. På grund av kedjorna blir sidan svår att crawla för Google.

3. Redirectkedjor kan påverka laddningstiden för en besökare. Kedjor kan alltså ha en negativ effekt på användarupplevelsen på en hemsida. 

Anledningen till varför kedjor uppstår händer oftast inte över en natt. Detta händer över längre period och kedjor är resultatet över att sidan lever, man bygger ut den, lägger till sidor, tar bort sidor, produkter utgår och tillkommer. 

Av den här anledningen kan det vara bra att titta på hur ompekningarna på sidan ser ut. Har vi många kedjor? Är dessa långa? 

Verktyg för att undersöka redirectkedjor

Det finns en rad olika verktyg som man kan använda för att titta närmare på redirectkedjor. En stor del av dessa är gratis. Ett verktyg som jag använder är https://httpstatus.io/
Detta är ett gratisvertyg som visar kedjan på ett snyggt och enkelt sätt. Du får en överblick av alla redirects samt vilka sidor som finns med / har funnits med i kedjan.

Hur undviker vi redirectkedjor?

Som nämnt ovan bör redirectkedjor undvikas. Som webbansvarig bör man alltså ta fram en strategi, rutiner på hur man tacklar sidor som försvinner samt produkter som utgår. Vi bör sätta rutiner för hur vi arbetar med redirects, just för att undvika kedjor och ökande laddningstider.

En ompekningsstrategi kan vara:

  1. Produkter som utgår pekas om till en kategorisida med liknande produkter från samma tillverkare.
  2. Produkter som utgår pekas om till produkten som ersatt den som utgått.
  3. Content-sidor pekas om till content-sidor som ersatt sidan som tagits bort.
  4. Content-sidor som tas bort pekas om till samlingssidor med liknande information.

Som vi nämnde ovan så bör man undvika att ta bort sidor. Men vi förstår också att saker och ting förändras, lagar ändras och kan påverka vårt innehåll. Försök alltid att skapa innehåll som inte har ett bäst före datum utan som kan leva och existera över en längre period. Du kan läsa om Evergreen content här. Om hur du kan tänka när du skriver innehåll som lever länge.

Med innehåll som lever länge minimerar vi risken att behöva ta bort sidor och sedan peka om till liknande sidor eller till samlingssidor.

Redirect Loopar

I vissa fall kan även redirect loopar skapas. En loop är precis vad det låter som, en sluten cirkel. Dessa kan uppstå i följd av kedjor eller när man försöker åtgärda en kedja.

Om vi tar kedjan:

sida A -> sida B -> sida C -> sida D -> sida A

I slutet kanske det läggs till en en ompekning som leder sida A vilket gör att cirkeln sluts. Detta resulterar i att det skapas en oändlig mängd ompekningar som bara snurrar. Detta genererar ofta ett fel i webbläsaren som säger att sidan inte kan visas på grund av för många ompekningar.

Ompekningar är väldigt viktigt, dels för att föra vidare värdet av en sida men även för att hjälpa besökaren att hitta innehållet som efterfrågades. Just därför är det väldigt väldigt viktigt att gå genom och rensa upp bland kedjorna – om där finns några.

Hur rensar man en redirect kedja / loop?

Beroende på vilken strategi ni bestämmer er för kan ni bryta loss kedjorna och skapa ompekningar som är raka. Samma sak gäller redirectloopar, det gäller att bryta cirkeln och skapa en rak ompekning till en slutdestination som fungerar och som kommer att vara aktiv en längre tid framöver.

Exemplet på hur man löser upp en kedja:

sida A -> sida B -> sida C

Blir istället:

sida A -> sida C

sida B -> sida C

Hur rensar man upp en redirectloop?

En redirect loop som leder från en sida genom en annan och sedan tillbaka till den första sidan på följande sätt:

sida A -> sida B -> sida A

Blir istället:

sida B -> sida A

Om en loop existerar, oberoende av längden så leder den fortfarande tillbaka till den ursprungliga sidan. I exemplet ovan har man pekat om från sida A till sida B. Antagligen har sida A försvunnit en gång i tiden och sedan aktiverats efter ett tag. På så sätt har den här loopen uppstått och skapat en cirkel av ompekningar som bara står och snurrar vilket gör att en webbläsare inte kan ladda in sidan.

Kom ihåg att alltid tänka ur besökarens perspektiv. Var vill personen landa när den klickar på en länk som leder till en produkt som har utgått? Svaret på den frågan vet ni bäst själva och kan på så sätt peka till en så relevant sida som möjligt. Det är inget ovanligt att kedjor uppstår men det är viktigt att se över dessa och rensa ut när ni har möjlighet till detta.

Om ni behöver hjälp med att se över ompekningarna på er sida är ni välkomna att höra av er till oss på Ranktrail. Vi hjälper er mer än gärna med att titta på era redirects och komma fram till en lämplig strategi för just er.

Pin It on Pinterest

Share This