Uppdatering 19/11: lade till dokumentation från Google och lite punkter man kan och bör tänka på för att minimera risken att inte allt innehåll på er sida inte syns och indexeras på Google. Se rubrik ”Google har släppt en första dokumentation”.

Ifall ni använder er av så kallat “lazy-loaded” (skript), t.ex. CDN (Content Delivery Network) så kan du riskera att Google inte ser allt ditt innehåll på er webbplats!

D.v.s. det text- och bildinnehåll ni lagt upp kanske inte indexeras hos Google och detta kan öka risken att ni inte syns eller syns mindre i sökresultatet. Inte speciellt bra!

Vad är då “lazy loading” eller ”lazy-loaded content”?

Lazy loading är när man använder sig av t.ex. javascript för att dölja text- och bildinnehåll på er webbplats. Klassiskt exempel är när man har en e-handel och på en kategorisida har man, låt säga två hundra produkter, men av laddtid- eller UX-anledningar valt att endast visa t.ex. tjugo produkter när kunden klickar till sidan. När besökaren sedan scrollar längre ned så laddar flera produkter och så vidare.

lazy loading seo

Detta lyftes nyligen upp i USA, och Google verkar ha gett lite olika svar vid olika tillfällen. Men vad man kan och bör utgå ifrån, är att Googles crawlbot scrollar aldrig igenom er sida utan kan se upp emot ca. 10,000 pixlar ned.

Så om ni inte jobbar med så kallad ”lazy loading” och har all text synlig (i HTML-format) så ser Google förhoppningsvis större delen av er sida och ni riskerar inte att Google inte indexerar ert innehåll.

Använder ni er utav denna teknik?

Om ni använder er av denna teknik så finns det alltså en risk för att Google inte ser ert text- och bildinnehåll på era sidor. Vilket kan resultera i att er relevans på dessa sökord och innehåll kanske inte får den rankingen eller relevansen ni ville.

Se hur Google ser er sida

Ni kan testa detta genom att skriva site:<er URL till er sida> på Google och sedan klicka på den gröna pilen bredvid URL:en i sökresultat och sedan på Cachad.

Då kommer ni få upp en sida där Google säger när de senaste såg er sida. Här ser ni då hur Google ser er sida och även hur källkoden ser ut.

lazy loading seo

Saknas det då innehåll eller koden inte visar allt innehåll så kan detta vara ett problem och bör ses över.

Här är ett exempel på hur Google ser ett utav våra senaste blogginlägg och här är källkoden på vad Google ser på denna sida.

Google har släppt en första dokumentation

Nyligen fick vi veta att Google har släppt en första dokumentation kring vad man bör tänka på ifall man vill använda s.k. ”lazy-loaded content”.

Ni finner dokumentationen här.

Search Engine Roundtable sammanfattar vad man bör tänka på i tre punkter:

  • Load content when it’s visible in the viewport: To ensure that Googlebot sees all content on your page, make sure that your lazy loading implementation loads all relevant content whenever it is visible in the viewport by using the IntersectionObserver API and a polyfill.
  • Support paginated loading for infinite scroll: To support paginated loading, provide a unique link to each section that users can share and load directly. We recommend using the History API to update the URL when the content is loaded dynamically.
  • Test: After you set up your implementation, you should make sure it works correctly. One way you do this is by using a Puppeteer script to locally test your implementation. Puppeteer is a Node.js library for controlling headless Chrome.

Vad ska ni då göra med det?

Vi skulle säga att gör några stickprov, och hittar ni detta någonstans så bör ni antingen prata med er tekniskt ansvarig för hemsidan eller de som servar er hemsida.

Vill ni ha hjälp kring detta? Så ta gärna kontakt med oss.

Och den rekommendation vi kan ge, är att helst inte använda er av detta. Alltså använder er av så kallat <noscript>.

Skriven av,
Jimmy Sjögren

Pin It on Pinterest

Share This