Hur viktig är struktur när det kommer till en hemsida? Hur går jag tillväga för att på ett så smidigt och enkelt sätt strukturera innehållet efter typ, sökintention och användarvänlighet? Att sätta strukturen rätt från början banar en väg för framtiden i form av strukturerat arbete hos er men även tydlighet för era besökare.

Det absolut bästa man kan göra innan man börjar bygga upp en hemsida är att i precis i startskedet börja fundera kring strukturen och innehållet. Det är så mycket enklare att sätta en tydlig och användarvänlig struktur när man inte har en hemsida uppe än när allt innehåll finns uppe på nätet och man behöver flytta om.

Man kan se hemsidan som en liten 1,5 rumslägenhet. Där varje del i lägenheten, soffan, bordet, bokhyllan är en innehållsdel. När lägenheten står tom är det enkelt att ta ut mått och åka till möbelaffären och välja möbler. Å andra sidan är det inte lika lätt att stuva om möblerna, rotera placeringen möblerna ett kvarts varv i lägenheten utan att det ser fel ut.

Sätt hemsidans struktur tidigt

Med den liknelsen så förstår du att en ommöblering kan bli jobbig även när det kommer till en hemsida. Om du ska flytta vissa sidor som ligger under exempelvis /produkt-information och lägga dessa i en helt annan katalog kommer hela url-strukturen att förändras. Detta kommer i sin tur leda till att du får brutna interna och externa länkar. 

Detta betyder att besökare som klickar sig in på en sida från exempelvis en blogg kommer att landa på en 404-sida istället för den korrekta sidan med innehållet som de sökte efter.

Det är som sagt inte fel att möblera om, flytta sidor till andra delar av hemsidan. Det är bara viktigt att tänka genom och ha med sig alla steg som är viktiga i processen när man gör detta.

Tillbaka till ämnet struktur och hur du ska tänka när du strukturerar din nya hemsida. Oavsett om du har en hemsida som ska leda till en transaktion, alltså en e-handel eller om du har en tjänstehemsida eller bara en blogg där du vill dela med dig utav information till dina läsare. Du bygger strukturen på samma sätt.

Tänk att du vill skapa silos eller avdelningar där du har liknande information. Här kommer ett exempel på hur du kan tänka struktur på din hemsida. 

Hur ska man strukturera hemsidan?

Som du ser på bilden så har du sidorna kopplade till produkterna/tjänsterna strukturerade i en silo. Nästa silo handlar om kontakt och offertförfrågan. Sedan har du en blogg med nyheter och tips. Du har även en guide-bank med information på hur du exempelvis installerar, underhåller eller vad du ska tänka på när du har med produkten/tjänsten att göra.

Samma struktur kommer även att hamna i menyn på din hemsida. Så sätter du en struktur så får du hela meny strukturen i form av viktiga sidor på köpet.

Hemsidans djup – Page depth

När du sätter din struktur på hemsidan ska du även tänka på att inte bygga för mycket på höjden. Ju högre en hemsida är i form så kallade våningar desto sämre är det för både användaren men även för sökmotorerna. Försök att bygga en hemsida bestående av mellan 3-5 våningar. Detta betyder att en besökare inte behöver klicka mer än tio gånger innan den befinner sig på en sida som som ger den den informationen personen söker efter. 

Det skapar även en lättindexerad sida som är användarvänlig och som förmodligen kommer vara lättcrawlad. Det är inte så svårt om man tänker efter. Varje våning, om vi kallar det för det består av en undersida, eller ett block i URL:en. 

Strukturen i bilden ovan: [ranktrail.se] / [blogg] / [vad-ar-content-marketing-allt-du-behöver-veta-2020]

[ranktrail.se] är första våningen. [Bloggen] är andra våningen och inläggen i sin tur blir tredje våningen. Alla blogginlägg som ligger under [bloggen] ligger på tredje våningen, oavsett hur många inlägg du har. 

Som du märker så är det inte så svårt att hålla sig till en ganska ”platt” hemsida. Planerar du och tänker genom strukturen på din hemsida från början så blir det ganska enkelt att följa och arbeta aktivt och hålla hemsidan städad och korrekt strukturerad.

URL-struktur

Den tydliga strukturen underlättar för både besökaren men även för sökmotorerna. Url:en blir klickvänlig, snygg och enkel. Den berättar för besökaren vilken del på hemsidan den har landat på, hur den hittar liknande information (genom att plocka bort det sista blocket på url:en).

Om du sätter en tydlig struktur på hemsidan skapar du även rätt förutsättningar för kollegor att arbeta med hemsidan på ett strukturerat sätt.

Sitelinks i det organiska söket

En tydlig struktur kan även ge andra fördelar i sökresultatet. Bygger du din sida och skapar tydliga avdelningar på den. Exempel på avdelningar kan vara:

  • Produkter / Tjänster
  • Blogg
  • Kontakt
  • Om oss
  • Kurser / Utbildningar
  • Guider / Produktinformation / Instruktionsböcker etc.

Använder du tydliga sidor som du sedan bygger ut och fyller på med innehåll kan din sida bli indexerad med såkallade sitelinks. Då tar din placering i sökresultatet en större yta och besökaren har möjlighet att navigera sig in på en undersida direkt från sökresultatet.

Vilka sidor som visas som sitelinks är svårt att styra. Google presenterar de sidor man tror är mest relevanta för personen som söker.

Lättindexerad

En annan fördel med en tydlig struktur på hemsidan är att googles crawler hittar innehållet. Du minimerar risken att innehållet förblir i ett icke-indexerat läge. Om Google kan följa strukturen från startsida -> bloggen -> ett inlägg om hur man skapar struktur så underlättar det att sidan blir indexerad och syns i sökresultatet på Google. Du ”slipper” att använda dig av interna länkar för att försöka hänvisa trafiken från en sida till en annan. Det blir både enklare för besökaren men även för crawlern som går genom innehållet på din sida och indexerar det.

Planera och strukturera

Ett tips på hur du börjar med planeringen är att göra en sökordsanalys och sedan gruppera innehållet. Du gör detta enklast i ett excelark. Då får du en tydlig överblick över de sidor som ska skapas, vad de ska handla om och även den framtida url:en. Nästa steg i att sätta strukturen är att börja skapa sidorna. Beroende på vilket CMS du har och vilka sidtyper du har möjlighet att skapa sätter du ramverket som du sedan populerar med olika typer av innehåll.

Om du har frågor gällande struktur eller hur du ska påbörja ditt arbete kan du alltid höra av dig till oss på Ranktrail!

Pin It on Pinterest

Share This