Kom igång med Lead Generation med våra 5 tips som du får här!

Lead Generation kan vara effektivt om du ger dina besökare något värdefullt som ger dom en positiv upplevelse. Besökaren betalar med sin epost för att få något av dig och du ger en mall, dina insikter, ett verktyg eller något annat värdefullt.

Här får du 5 tips till din Lead Generation!


Vad är Lead Generation?

Först och främst, ett lead är en besökare som du har lyckats attrahera till ditt innehåll och sedan fånga och fått dom att ge dig sin epost (konvertera).

Lead Generation är ett av de viktigaste målen som Web Creator i ditt arbete med Content Marketing eller Sökmotoroptimering. Och såklart rätt leads!

Leads kan du fånga på många olika vis genom att exempelvis erbjuda en gratis mall, via webinar eller att erbjuda ditt innehåll som white paper.

Kvalitén på leads kan såklart variera och du kommer även att få leads som du inte vill ha.

Arbetet med att attrahera besökarna att bli leads kallas just Lead Generation.

1. Läs senare, ladda hem nu!

Ett av de enklaste tipsen för dig som arbetar med Content Marketing är lead generation med metoden ”Get now, read later!”. När du har skapat och publicerat innehåll som är kunskapsrikt, inspirerande och intressant för din målgrupp så kan du även erbjuda dom att ladda hem ditt innehåll som en pdf.

Om din webbplats har en webbsida (landningssida, blogginlägg mm) som innehåller redaktionellt material och väldigt mycket detaljer med beskrivningar, då kan några besökare se det som värdefullt att ladda hem en egen beskrivning som de kan läsa vid ett senare tillfälle när de har mer tid.

Erbjud dina besökare att ladda hem ditt innehåll i ett så kallad white paper (pdf) så kan de läsa din artikel eller tips när de känner för det. De kanske vill spara det till ett kommande projekt eller dela det med en kollega.

Du skapar alltså ett sk white paper (pdf) av samma innehåll som du har publicerat på en av dina webbsidor som du har på din webbplats.

Kayson arbetar med en guide som innehåller nästan 2000 ord och tar närmare 7 minuter att läsa. För den som besöker websidan kan man läsa den direkt men om man inte har tid så finns ett alternativ.

 

 

 

 

Kayson.com presenterar en guide med närmare 2.000 ord som tar närmare 7 minuter att läsa, men för den som inte har tid att läsa just nu finns ett alternativ.

Besökarna på Kaysons guide blir erbjudna att ladda hem innehållet som en Whitepaper vilekt är en pdf. För att få ladda hem den måste besökaren ange sin epost och detta är en del av deras Lead Generation.

 

 

 

 

Besökarna till Kayson’s guide erbjuds även att ladda hem innehållet som en sk white paper (pdf) så att de kan läsa den när de vill. För att ladda hem guiden krävs en epost och på så vis blir innehållet en del i Lead Generation.

2. Bjud på en Kalkyl

Att ge bort något funkar oftast vid Lead Generation! Så, ge bort en kalkyl som kan användas för att genomföra en viktig beräkning i din målgrupps vardagliga arbete. Kalkylen kan vara en beräkning inför ett köpbeslut som de förhoppningsvis ska göra hos er, när de är redo. Det kan vara en kalkyl som påvisar besparingar eller effekter av en investering.

Gör gärna kalkylen i Google’s Spreadsheet eftersom alla kan använda den till skillnad mot Microsofts Excel, Google’s är gratis och man behöver inte ladda hem något.

Du kan designa ditt Spreadsheet riktigt snyggt och skapa en hel del formler som kan skapa ett högt värde i din kalkylator. När du är klar med din kalkylator så kan du låsa den så att ingen annan kan ändra och förstöra dina formler.

De som vill ha din kalkylator får anmäla sig via ett formulär och du skickar därefter epost med en länk till din kalkylator i Google’s Spreadsheet. Ditt lead kan därefter titta och använda kalkylatorn samt göra en egen kopia som de kan spara till sitt egna konto på Google.


3. Kundcase med verkliga exempel

Om du har olika typer av kunder så kan du skapa djupare intressant läsning som tilltalar just dom. Välj en målgrupp och beskriv sedan olika situationer som din målgrupp kan hamna i, exempelvis problematiska situationer (en del kallar dom svordomar).

I olika problematiska situationer uppstår behov som du kan skriva om, hur man kan agera och hur man bör undvika dessa. Använd dina egna kunder som källa och intervjua dom om olika situationer för att förstå hur de agerade.

Samla ihop dina intervjuer och skriv redaktionellt innehåll tillsammans med grafiskt innehåll som förstärker deras berättelser. Gör en snygg white paper (pdf) med hjälp av ett designprogram som exempelvis Canva, där hittar du till och med färdiga mallar.

Dina kundcase kan du presentera på kunskapsrelaterade webbsidor på din webbplats där du kan tilltala en precis målgrupp och erbjuda dom djupare läsning som kan bli mer relevant och ge dom en hel del insikter och erfarenhet från andra i samma situation.

4. Webinar i din Content Marketing

Webinar är en väldigt bra metod för att fånga leads, om du gör det rätt. Du behöver inte satsa på att ha den senaste och värsta tekniken för att komma igång, det är faktiskt enklare än vad många tror.

Ditt webinar kan innehålla liknande ämne som ditt innehåll på din webbplats, som är en del av din Content Marketing. Lyft upp frågor, nyheter och ge bort tips på dina webinar.

Webinar med anmälningsformulär är en bra metod vid Lead Generation.

 

 

 

 

Webinar med anmälningsformulär är en metod i din Content Marketing som passar bra för Lead Generation.

Sprid och dela ditt kommande webinar i rätt externa digitala kanaler, där din målgrupp befinner sig. Du kan göra promotion för ditt webinar både genom att publicera det organiskt i dina kanaler men även annonsera för attrahera deltagare till ditt webinar med rätt målgruppsinriktning.

För att få Lead Generation med Webinar så ska du se till att deltagarna måste anmäla sig via ett formulär, antingen via ett formulär i en digital kanal som facebook, Linkedin eller på din webbplats. Se till att du får ett godkännande att kontakta dom igen efteråt med relevant information.

Efter ditt webinar så mejlar du till deltagarna och tackar för deras deltagande och du kan då passa på att erbjuda mer läsning i samma tema som finns inne på din webbplats.

5. Ge bort en Checklista

Din målgrupp har säkert olika rutiner och arbetsmoment där man behöver veta en hel del för att det ska bli bra kvalitet och här kan du komma in i bilden, erbjud en relevant checklista. Checklistan ska hjälpa din målgrupp så att de får bättre koll på vad de ska göra men kan även ha syftet att ge en insikt om allt viktigt de bör göra som de kanske inte alls gör idag.

Du kan göra en checklista i Google Spreadsheet med liknande logik som jag nämnde tidigare när du ska skapa en kalkyl. Gör en snygg checklista med kryssmöjligheter och som ändrar färg när man har markerat att den är genomförd. Du låser checklistan så att dina leads inte kan ändra i din version utan måste göra en kopia av din för att kunna arbeta vidare med den.

Checklistan ska fås när besökaren har fyllt i ett formulär på din webbplats och du skickar då en länk via epost till ditt Lead.

Du kan marknadsföra din checklista inne på din webbplats på relevanta webbsidor som handlar om liknande ämne och som är intressanta för din målgrupp och bidra till öka Lead Generation.

Pin It on Pinterest

Share This