Stöter du ofta på begreppet Content Marketing i olika sammanhang? Inte riktigt säker på vad det är för något eller hur man jobbar med det? Tycker du att det bara ett buzzword som många i branschen slänger sig med men som få har riktig koll på?

Oavsett din kunskapsnivå, så tänker vi här och nu hjälpa dig med att räta ut alla frågetecken och komma igång med ditt arbete kring content marketing redan idag.

Content Marketing – Betydelse

Vad betyder egentligen content marketing? Det finns ingen bra översättning av termen men på svenska pratar man ibland om content marketing som “redaktionellt innehåll”. Den termen används dock väldigt sällan och kan verka lite missvisande för den som inte är så insatt i marknadsföringsvärlden.

Skapa innehåll av värde

Så, vad är då content marketing?

Väldigt förenklat; Content marketing är en digital marknadsföringsmetod som handlar om att skapa värdefullt innehåll på olika kanaler för specifika målgrupper.

Det är marknadsföring som involverar skapande och spridning av online-material. Material som inte direkt promotar ett varumärke eller där man försöker sälja en produkt. Content marketing används helt enkelt för att skapa intresse kring en produkt eller en tjänst som man erbjuder. Där man fokuserar på att skapa och distribuera inspirerande och relevant innehåll för att attrahera och bibehålla en målgrupp.

För att lyckas nå ut i dagens konstanta informationsflöde, måste du sticka ut!

Vad kunden vill ha

Något som är viktigt att komma ihåg när man jobbar med content marketing är att det inte handlar om direktsälj. Det är också väldigt viktigt att alltid tänka utifrån vad man tror att ens målgrupp vill ta del av när det gäller innehåll. Det är av största vikt att du inte utgår från vad du vill berätta för kunden om dig själv, ditt varumärke eller din produkt. Håll alltid kunden i fokus när du skapar ditt innehåll: Hur kan du hjälpa eller tillföra ett värde till just din kund?

Det är även viktigt att komma ihåg att content marketing är en långsiktig marknadsföringsmetod som hjälper dig att bygga upp ditt varumärke, ett förtroende mellan dig och din målgrupp, under en längre tid.

 

Olika former av content

Content Marketing i tre enkla steg:

 

Förse din målgrupp med värdefullt innehåll

Lär känna din kund/målgrupp: Vart finns din målgrupp och vilka kanaler är därför relevanta för dig att finnas på? Vad söker din målgrupp efter och hur konsumerar de? Ta reda på så mycket som möjligt om din målgrupp för att kunna skapa anpassat och värdefullt innehåll för just dessa.

 

Bygg upp ett förtroende med kunden 

Ju mer kundanpassat innehåll som din målgrupp har att ta del av desto mer lär de känna just dig och ditt specifika varumärke. Det skapar i sin tur kunskap och, förhoppningsvis, ett intresse för den produkt eller tjänst som du erbjuder. Ju mer insatt kunden är i ditt varumärke, desto större förtroende för dig och ditt företag.

Om din målgrupp litar på dig och ditt företag, är de också mer villiga att köpa just din produkt eller tjänst.

 

Guida din kund till att agera

Människor vill göra affärer med andra människor som de känner, gillar och litar på. Med människor som de känner sig bekväma med helt enkelt. Det är det som vi vill sträva efter när vi jobbar med content marketing, att bygga upp det förhållandet och guida din kund till att agera.

Fortfarande oklart? Tveka inte att kontakta oss för att få dina frågor besvarade!

 

 

 

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This