Strukturerad Data är ett sätt att mappa/tagga upp innehåll eller information på en hemsida. Genom att använda ett standardiserat format och markera upp författaren, rubriken, innehållet,  kan Google processa, förstå och indexera sidan snabbare. 

På samma gång som du implementerar strukturerad data så förstår Google innehållet på ett bättre sätt så kan du plocka snygga placeringar i form av rich snippets i sökresultatet.

Fördelar med strukturerad dat

Genom att tagga upp innehållet på hemsidan kan vi skynda på indexeringsprocessen. Våra sidor som är ”strukturerade” kan bli indexerade fortare än sidor som inte är det. Att strukturera innehållet på en sida underlättar för algoritmen att läsa av, förstå samt matcha ditt innehåll mot en sökfråga som en potentiell besökare ställer i sökmotorn. 

antalet indexerade sidor i google search console

En annan stor fördel med att strukturera innehållet är att Google kan visa ut det som rich snippets i sökresultatet. Du kan hitta strukturerad data till väldigt många olika typer av innehåll, produkter och tjänster. Oavsett om du säljer kläder, erbjuder matrecept eller skriver artiklar så kan du tagga upp ditt innehåll. 

Du kan exempelvis plocka ”position zero” i ett sökresultat, presentera en inramad del av ditt innehåll tillsammans med en bild. Fördelen med detta är att det kan generera fler klick och i nästa steg fler leads eller konverteringar.

strukturerad data för recept

En tredje fördel med att använda strukturerad data är att innehållet kan nyttjas i röstsökningar. Tar vi frågor och svar som oftast visas ut i sökresultatet så används dessa ofta vid röstsök. Så om du har möjligheten och har frågor/svar kopplade till ditt content så bör du prova strukturerad data.

Ett exempel på strukturerad data

Om du till exempel har en sida med frågor och svar, en helt vanliga FAQ-sida så listar du en massa frågor och svar. Eller om du har frågor och svar på en produktsida kan du enkelt strukturera dessa. Då berättar du för Google att följande mening är en fråga och meningen efter är ett svar. 

frågor och svar script - structurerad data

Som du ser på scriptet ovan så berättar det att scriptet innehåller en fråga. Lite längre ner listar man frågan följt av svaret. Om du taggar upp en fråga samt ett svar kan det visas ut i sökresultatet på följande sätt:

strukturerad data, people also asked, listar vanliga frågor som ställs på google

Som nämnt under ”Fördelar med strukturerad data” så kan denna frågan bli ett klockrent svar i en röstsökning. När det kommer till Voice search så använder man sig väldigt mycket av frågor. Och det kan vara en stor fördel med att tagga upp frågor och svar med strukturerad data. 

Ett tips är att med jämna mellanrum göra mindre sökordsanalyser. Att hitta nya frågor som ställs på Google och att besvara dessa. På så sätt säkerställer du att du erbjuder svar på frågor kopplade till ditt företag, din produkt eller tjänst.


Kan alla företag / hemsida använda strukturerad data?

De flesta kan använda sig utav strukturerad data. Det finns strukturerad data för de flesta typer av innehåll. Du kan tagga upp allt från produkter, böcker, recept till event och blogginlägg.  På schema.org hittar du olika typer av strukturerad data, välj den typ som passar just din verksamhet, företag eller innehållstyp.

När du har lagt in scriptet på den specifika sida som du vill strukturera är det viktigt att testa scriptet så att det inte innehåller fel. Google tillhandahåller ett verktyg för detta som du hittar här: https://search.google.com/test/rich-results

När du har testat och fått svaret att ditt script är okej, grön bock kan du lägga in det på sidan. Om du använder dig av JSON-LD script, precis som det ovan kan du lägga det i <HEAD> eller <BODY> delen av sidan.

Innan du börjar

Bör du välja typ av strukturerad data som passar innehållstypen som du vill tagga upp. Det är väl ganska logiskt egentligen. Ett matrecept bör taggas upp som ett matrecept och inte som en artikel eller blogginlägg.

Om du har frågor eller undrar hur du kan använda dig av strukturerad data är du välkommen att höra av dig till oss. Vi pratar mer än gärna strukturerad data och SEO mer er! 🙂

Pin It on Pinterest

Share This