Om du funderar på Content Marketing B2B och vad det kan innebära för ditt företag så har du kommit rätt.

Content Marketing B2B är en metod som kan göra mycket nytta för ditt företag och bidra till en ökad försäljning. Metoden kan stärka din epostmarknadsföring och göra det mer intressant, fånga potentiella kunders intresse men även stärka era befitnliga kunders förtoende för er.

Läs mer om varför Content Marketing B2B är rätt för dig!

Riktigt bra ROI med Content Marketing B2B

När du väl lyckas med Content Marketing så kan det ge er en ström av rätt besökare, månad efter månad i flera år. Framförallt om du satsar på Evergreen Content i din Content Marketing B2B.

Vid en bra mix av kanaler med tyngdpunkt i sökmotorer, som exempelvis Google och YouTube så kan ditt innehåll vara bra positionerat för de som har intresse och även söker efter information. Din investering som du gör nu kan ge effekt under många år med minimal återinvestering, om du gör rätt.

Den stora utmaningen, enligt min uppfattning är att alldelse för få lägger ned tillräckligt med resurser för att få det där lyftet med sin Content Marketing B2B och det är viktigt att du inte ger upp eller tapapr fokus.

När du lyckas få rätt besökare tack vare din Content Marketing och du lyckas omvandla dessa till leads och kunder så kan du få en riktigt bra ROI (Return On Investment).

Skräddarsy innehåll för olika målgrupper

I din Content Marketing B2B så kan du skräddarsy innehållet i din kommunikation för olika målgrupper, även om ni erbjuder liknande lösningar. Du kan ha innehåll som ökar den affärsstrategiska kunskapen för en VD och ge mer konkreta tips till en inköpschef eller den som ska använda era tjänster och produkter.

Ni kan referera till detta innehåll till era potentiella kunder vid Webinar, säljmöten via epost och vid många andra bearbetningstillfällen.

Ett enkelt exempelvis, en projektor kan använda i annat syfte för ett företag i jämförelse med en skola. Genom att ha olika websidor på er webbplats med tips och råd för de olika målgrupperna så kan ni attrahera deras intresse mer i jämförelse med de konkurrenter som endast ger generella tips för alla.

Stärk kundresan med Content Marketing

Vid B2B Marknadsföring så är det vanligt att man har innehåll på sin webbplats som primärt berättar om företagets tjänster och produkter. Det är vanligt att man publicerar nyheter om nyanställda, nya produkter eller andra händelser inom företaget. Man har ibland även innehåll som lyfter fram några av sina kunder som referenser.

Om det är något som många B2B-företag saknar så är det just kunskapsrelaterat innehåll, som kan användas vid Content Marketing.

I externa kanaler som i sociala medier så annonseras det oftast om det som företaget erbjuder och ibland publiceras det nyheter liknande det man även har på sin webbplats.

Med ovanstående så täcker man endast in en del av kundens kundresa och missar den första delen, de som ännu inte insett vad de behöver men har problem eller utmaningar som de troligen kommer att lösa.

Svårare för B2B att få delningar i sociala medier

Det är svårare att få innehåll av B2B-karaktär att spridas i sociala medier i jämförelse med det som är konsumentrelaterat, det var i alla fall vad en studie indikerade (Källa: Backlinko). Samma studie indikerade även att det som är populärt och delas i sociala medier är sk listningar.

Exempelvis på kunskapsinnehåll som är listningar kan 5 tips, 8 misstag, 12 saker som ska undvikas eller liknande. Och dessa listningar kan vara en del av er Content Marketing B2B.

Stärk din lead generation

Att arbeta med Lead Generation utan Content Marketing B2B är svårt, då blir det lätt fokus på de som besöker er webbplats då de har hört talas om ert varumärke eller fått tips om er.

När ni arbetar med Content Marketing B2B och delar era insikter och kunskap utan att sälja, då kan ni fånga de kunskapshungriga till att bli leads och när de har problem eller behov som ni kan lösa så har de fått kännedom och förtroende för er.

När leadsen blir köpsugna har ni en större chans till att omvandla de till kunder i jämförelse om ni har lyckats påvisa er expertis med kunskapsinnehåll.

Content Marketing B2B passar bra ihop med Email Marketing

När du har skapat kunskapsinnehåll på din Webbplats eller på YouTube så kan du hänvisa till ert innehåll i efterhand genom att distribuera via email till era potentiella och existerande kunder. Med ert kunskapsinnehåll så kan du visa att ni är experter och även öka till att förtroender för er öka, men även leda till en insikt om ett behov och därmed ett köp.

Vid B2B Markandsföring så är Email Marketing en viktig kanal och med Content Marketing B2B så kan ni skapa ett högre värde för mottagaren. ERt kunskapsinnehåll (som inte är säljande) kan utbilda och ge era epostprenumeranter nya insikter som de kanske inte hade fått om ni endast haft innehåll om era tjänster och egna nyheter.

En bra början på Inbound Marketing

Om du har planer på att starta med Inbound Marketing för ditt företag så är det väldigt viktigt med innehåll på din webbplats som täcker hela kundresan. Med Content Marketing B2B på er webbplats som huvudkanal så kan du attrahera de som befinner sig tidigt i Customer Journey (kundresan).

Med bra Lead Generation-lösningar på din webbplats så kan du sedan bearbeta dina leads från kalla till heta och påverka de i din riktning, delvis tack vare er Content Marketing B2B.

När leadsen är kvalificerade (MQL) i era processer för Inbound Marketing så överlåter ni dessa till att kontaktas av era säljare.

Pin It on Pinterest

Share This