I detta blogginlägg går vi igenom följande:

  1. Statistik från 2017 och 2018.
  2. Använd data från Google Ads.
  3. Genomför en Initial “SEO audit”.
  4. Genomför en sökordsanalys.
  5. Optimering av On-Page (innehållet på sin webbplats).
  6. Länkbygge, även kallat Off-Page.
  7. Attrahera rätt besökare.
  8. Låt oss på RankTrail hjälpa er att komma igång med ert SEO-arbete.

UX/design eller SEO?

Många företag idag vill tro att så fort man har en hemsida uppe så kommer alla kunderna och står i kö för att besöka och köpa utav en. Men så är inte fallet i de flesta fallen i alla fall.

Många kunder vi pratar med när de har sin hemsida tänker mycket på UX och design, vilket är förståeligt och superviktigt. Men om man pratar ren trafik från de olika källor som finns där ute, så kommer inte er UX eller design driva mera trafik.

För att driva mera trafik måste man vara aktiv i olika kanaler, aktivt skriva innehåll och säljarna göra sitt jobb. Och vi har alla olika stärka varumärken.

I detta blogginlägget ska vi beröra huvudsakligen skillnader och synergier mellan SEO och annonsering (SEM) och varför man bör satsa mera på SEO i 2019!

SEO är gratis trafik

Först och främst – SEO är gratis trafik. D.v.s. den trafik man får in från t.ex. Google eller Bing via de organiska sökresultaten kostar er inga pengar. Självklart måste man göra den initiala satsningen, men väl gjort denna, kan man skörda den frukt man sått, vilket gör att den initiala satsning man gjort t.ex. år 1, ger avkastning år 2. För inte vill ni väl stänga ned företaget nästa år?

Tvärt om – ni vill väl öka er aktivitet och försäljning?

Vi på RankTrail stöter i princip på nästa varje dag företag som satsar mindre på SEO och framför allt tycker SEO är svårt och komplext. Vilket vi till 100% förstår.

Genom att arbeta med en tydlig struktur, planering och genomförande, kommer man kunna både öka sin kunskap, vetskap och se resultat efter sitt genomförande!

Låt oss bryta ned vad och hur man ska jobba och tänka på inför och i SEO-arbetet.

Statistik från 2017 och 2018 – och framåt!

  • I 2017 fick Google över 79% av all global söktrafik via desktop, Bing följer med på ca 7,27% och diverse på 11,61%. Google är den största sökmotorn (källa).
  • I 2018 kommer företag i snitt allokera 41% av sin marknadsbudget på onlinemarknadsföring, och beräknas att öka till 45% år 2020 (källa).
  • Google får över 63 000 sökningar per sekund alla dagar i veckan (källa).

Använd data från Google Ads

I fall man jobbar med Google Ads, har man möjligheten att se sin CTR (klickfrekvens) på de sökfraser man betalar för. I fall man ser sökord som har hög CTR (klickfrekvens) så bör man se över sin placering i det organiska sökresultatet och fokusera på dessa sökfraser för mer “gratis” trafik. Synergierna blir då att ni exponeras mera och får flera klick, och framför allt syns på två ställen i det sökresultatet.

google ads seo organisk sökresultat

CTR står för Click-through Rate, på svenska: klickfrekvens

CTR är alltså i procent, den mängd människor, som klickar på din annons eller sökresultat av den totala volym som söker på den angivna sökfrasen.

Räknas på detta vis: sökvolym * CTR = antalet besökare. Exempel: 500 * 3% = 15 besökare.

Ni kan läsa mera om CTR på Google:s supportsida.

Genomför en initial “SEO audit”

Först och främst är en initial så kallad “SEO audit” något man bör göra för att förstå hur er webbplats mår och var era svagheter befinner sig. En audit kommer visa er allt från tekniska åtgärder som bör ses över, internlänkningar, vilka sidor som saknar SSL, duplicerat innehåll, meta-data och mycket mera.

crawl seo

Allt detta är något som är enormt viktigt att se över – för Google ser detta lika väl som er och baserar sina värderingar på detta och rankar er på Google efter det.

Genomför en sökordsanalys

En sökordsanalys är precis vad det låter som. Lista de tjänster, produkter, söktermer och frågor en besökare eller kund kan ställa på Google för att hitta er webbplats. I denna del ska man också tänka “kundresa”, vilket i korthet betyder; var är kunden i sin resa och vad söker då kunden på? Man brukar då dela upp detta i tre delar; tidig, mellan- och slut-fas.

Optimering av On-Page (innehållet på sin webbplats)

On-Page är den term man pratar om när man huvudsakligen pratar om och berör innehållet på en webbplats. Det berör allt från text, video, bild och andra visuella delar.

Det kan vara allt från en webbsidas huvudrubrik, brödtext, en bild och bildens alt-tag, video och annat innehåll.

onpage seo content innehåll

Genom att optimera sitt innehåll och hjälpa era besökare att hitta och kunna komma vidare mot slutfasen i sin kundresa, kommer ni att öka er försäljning eller lead-genereringen om ni är ett B2B-företag.

Länkbygge, även kallat Off-Page

Länkbygge eller så kallat Off-Page SEO, är något som huvudsakligen handlar om att få rekommendationer från andra företags webbplatser och även andra plattformar. Genom att få länkar och rekommendationer från andra webbplatser, kommer ni att se bättre ut i Googles ögon och även öka era besökare.

offpage seo länkar länkbygge

När man pratar SEO och länkbygge, finns det ett par olika sätt att göra detta. Och i korthet handlar det om samarbete med andra företag och personer, hjälpa andra med det innehåll ni har och ge värde till andra så de gärna vill länka tillbaka till er.

Som jag brukar säga till de de jag träffar och våra kunder; tänk er att ni ska söka ett nytt jobb och ni har goda referenser. Då ser ni mycket bättre ut än er konkurrens. Precis så ser Google det!

Attrahera rätt besökare

Genom att jobba med SEO och On-Page/sitt innehåll, kommer man att mer och mer träffa rätt typ av besökare baserat på den målgrupp man vill attrahera. T.ex., har man en e-handel och besökaren är osäker på vad hen skall välja, så är det viktigt att hjälpa och vägleda besökaren genom t.ex. artiklar, tips, guider och annat material än endast kategori- och produktsidor. För när väl kunden är på kategori- och produktnivå, så är kunden i slutfasen och redo att göra ett köp.

Så det är viktigt att fånga upp kunden i den fas besökaren är i och ha innehåll därefter.

Låt oss på RankTrail hjälpa er att komma igång med ert SEO-arbete

Precis som det ovan är vad vi lär och utbildar våra kunder om, hur de ska jobba, tänka och göra kring sin SEO och således öka sin försäljning och organiska trafik till sina webbplatser.

I RankTrail ingår allt detta som kund:

  • Uppstartsutbildning i SEO.
  • SEO audit av sin webbplats.
  • Löpande support och möjlighet att fråga oss.
  • Löpande SEO-utbildningar i Göteborg, Malmö och Stockholm minst 4 ggr per år.
  • SEO-webinar (lansering under 2019).

Nu vill jag att ni gör följande!

Boka ett kostnadsfritt möte och/eller SEO-demo med mig och låt mig gå igenom er potential och nuläget, så ni enklare kan förstå vilka möjligheter ni har för att öka er organiska trafik via Google.

Boka in möte/demo via denna länk eller om ni mailar mig direkt på jimmy.sjogren@ranktrail.se.

Ser fram emot att höra från er!

jimmy sjögren ranktrail seo

Skriven av,

Jimmy Sjögren

Pin It on Pinterest

Share This