“Kundresa” är ett begrepp du säkert hört många gånger inom marknadsföring. Vi alla har varit i en kundresa och troligtvis så är vi i flera kundresor just nu. En kundresa handlar om hur en konsument blir medveten om ett varumärke och integrerar med varumärket hela vägen fram till försäljning/konvertering.

Använd SEO för att göra dina kundresor smidiga och framförallt positiva!

Vad är en kundresa? 

Arbetar man som digital marknadsförare så är det lätt att endast fokusera på att attrahera trafik till sin webbplats. Man kämpar med sin SEO för att besökare ska hitta till webbplatsen. Faran i att glömma bort andra kanaler eller till och med relationer som sker offline är att vi går miste om otroligt värdefull information om vår marknad. Om du lär känna din målgrupp och förstår vad dom pratar om så kan du också bemöta och leverera det de efterfrågar –  förmedla rätt content i rätt stadie i kundresan.

Resan vi bör spåra börjar långt före det sista steget, när dom redan är inne på vår webbplats och en försäljning eller konvertering sker. Varje interaktion en person har med ditt varumärke är av betydelse. Varje interaktion kommer påverka deras upptäckt av dina produkter och tjänster, det kommer även påverka beslutsfattande och till sist även om det blir en lojal kund eller inte. Det räcker inte att endast synas vid köptillfället hos en kund. Resan till att kunden söker på faktiska produkten är lång, och självklart vill du vara det första valet när det väl är dags. 

Olika stadier i kundresan

Kundresa

En kundresa delas in i olika stadier. Tidig- mellan- och sen fas, som också kan kallas för Awareness, Consideration och Decision. Dessa stadier visar hur långt gången en kund är i köpprocessen. Beroende på vilket stadie i kundresan kunden är bör man jobba med olika actions. Nedan är några exempel:

Awareness

  • SEO
  • Blogga
  • Sociala Medier

Consideration

  • SEO
  • Call-to-actions
  • Formulär
  • Landningssidor
  • Retargeting

Decision

  • SEO
  • Kundcase
  • Webinar/ Event
  • Email Marketing 
  • Marketing Automation

Din kund kan ha haft sin första integration med dig för ett halvår sedan. Kanske fick din kund en rekommendation från en vän, eller så fick kunden syn på en skylt-annons? Alla dessa olika integration som sker i tidiga stadiet kommer att påverka hur ditt varumärke uppfattas. Vilket i sin tur troligtvis kommer påverka en organiska sökning (SEO) i senare stadie av kundresan. En kundresa är inte oftast inte linjär och inte alltid så snabb som man kan önska. Framförallt så ser alla kundresor olika ut. En kundresa kan pågå länge innan det resulterar i köp.

Hur påverkar SEO kundresan?

SEO är helt klart en viktig faktor för hur en potentiell eller befintlig kund ser ditt varumärke. Under en kundresa sker organiska sökningar hela tiden. Det söks dock på olika saker beroende på vilket stadie i kundresan man befinner sig i. Först blir kunden medveten om din produkt eller tjänst, sedan övervägs alternativ och till slut så sker en försäljning eller konvertering.  

Kundresan

Låt oss iscensätta en kundresa: 

  1. Först söker kunden “Hur kommer jag högre upp på Google?”.
  2. En webbplats som jobbar med digital marknadsföring har då kanske skrivit ett blogginlägg om just detta.
  3. Kunden blir då medveten om SEO och Google Ads som alternativ till problemet.
  4. Nästa sökning blir kanske “Är SEO eller Google Ads mest kostnadseffektivt?”.
  5. Kunden börjar överväga att arbeta med SEO som en långsiktig lösning.
  6. Fortsätter att söka på “Hur fungerar sökmotoroptimering?”.
  7. Nu har kunden bestämt sig för att SEO är ett bra tillvägagångssätt och börjar jämför alternativ. Sökningar som “SEO byrå” och “Jobba med SEO på egen hand” sker. 

 

När kunden väl har bestämt sig så har den en lång resa bakom sig med många sökningar och olika integrationer med alternativ på byråer och företag. Som jag nämnde i början av inlägget så har resan inte bara bestått av sökningar, det har varit en hel del andra kanaler inblandat och även allt som sker offline som konversationer med bekanta och utomhusreklam.

SEO är dock en stor del i kundresan. Sökningar görs ofta i tidigt stadie, då kunden inte helt vet vad den är ute efter och ännu mindre har bestämt sig för alternativ. En sökmotor, exempelvis Google eller YouTube är ofta inblandat i början av en kundresa.

SEO innan försäljning/ konvertering

SEO är ofta en stor del av kundresan innan en försäljning eller konvertering sker. När en person letar efter lösningar på ett problem så sker detta oftast just via en sökmotor, som Google eller YouTube. Varumärken som finns online har många gånger en kundresa som börjar med just organiskt sök (SEO), det är en tidig beröringspunkt.

SEO under försäljning/ konvertering

Under stadiet Consideration i kundresan är det viktigt att din webbplats har den informationen konsumenten söker efter. Innehåll som lyfter värdefull information. Om vi fortsätter på den iscensatta kundresan ovan och det är mycket sökningar kring just “högre placering på Google” så är detta något en exempelvis digital marknadsföringsbyrå bör ta upp på sin webbplats. Det hjälper inte bara det organiska söket, det kan även bidra till conversions för andra kanaler. 

I detta stadie jämför ofta konsumenten din tjänst eller produkt med andra företag. Visa upp innehåll på din webbplats som lyfter din tjänst eller produkts fördelar, prismodell och ha med fördel en livechatt/chatbot som kan besvara dina besökares funderingar. Det kan även sökas efter “X märke VS. X märke”, om du lyfter innehåll som besvarar detta kan det hjälpa dig att konvertera trafik även från andra kanaler.

SEO efter en försäljning/ konvertering

Det är lätt att glömma bort stadiet i kundresan som kommer efter att en försäljning eller konvertering är gjord. SEO kan hjälpa dig att hålla en kund lojal till ditt varumärke. Att ha lojala och nöjda kunder är en otrolig tillgång och tillväxt i sitt företag. I ett marknadsperspektiv kan nöjda kunder bli era egna ambassadörer, de kan nå ut till din målgrupp på ett nytt och äkta sätt. Bara för att kunden valde att köpa produkten hos dig betyder det inte att det är hos dig de söker efter support eller tillhörande produkter. Sökningar som “Hur installerar jag mina (varumärke) högtalare?” eller “Baslåda till (varumärke) högtalare” kan ske i senare stadie och då vill du självklart vara det första alternativet för din kund!


Läs vår SEO-guide!

Pin It on Pinterest

Share This