Om Magnus Äng

Magnus Äng är en av grundarna till Ranktrail och den digitala marknadsföringsbyrån Topvisible och har arbetat med marknadsföring och e-handel sedan 1999. Kommunikation, teknik och hur det influerar våra beteende intresserar Magnus.

Till vardags är Magnus VD för Top Marketing Group där han ansvarar för affärsutveckling och genomför ofta föreläsningar och webinar inom Content Marketing, Google och YouTube SEO.

Magnus har anlitats av företag som ex. IKEA, Oatly, Daniel Wellington, Axis Communication och Telia och utbildar ofta för IHM Business School samt Berghs School of Communication.

Över 20 års erfarenhet av Digital Marknadsföring

De senaste 20 åren har Magnus arbetat med digital marknadsföring och försäljning online som både anställd, i egna företag men även på uppdrag för andra företag.

Under många år var Magnus VD för euroflorist i Danmark och Sverige och ansvarade även för all digital marknadsföring och ehandel i europa. När han lämnade sin anställning startade han flera verksamheter inom digital marknadsföring och egna webshoppar.

Stor passion för Content Marketing

Den stora passionen för Magnus är Content Marketing där grundidén är innehåll på den egna webbplatsen och med distribution i olika sociala kanaler. Content Marketing har fokus på att leverera ett annat värde (kunskap och inspiration) än de tjänster och produkter som företag säljer men gör man det bra bidrar det ofta till fler kunder i slutändan. Det som är spännande med Content Marketing är det är relativt lite nyttjat av företag och potentialen är stor för de flesta.

Arbetat med Sökmotoroptimering (SEO) sedan 2002

Sedan Google kom till Europa och Sverige så har Magnus arbetat med att optimera webbplatser inom alla möjliga branscher, både i egna företag men även för andra företag som vänder sig till både konsumenter eller andra företag. Det spelar mindre roll om företagen har försäljning online eller ej, Google SEO är en viktig del för alla typer av verksamheter. Med passionen för SEO så utvecklade Magnus och några andra personer Ranktrail som numera är mer än en teknisk plattform, det är mer en tjänst för företag som vill ha rådgivning, data och vill göra det praktiska arbete.

YouTube SEO och egna kanaler sedan 2012

Magnus har stor passion för YouTube SEO och har arbetat med denna marknadsföringsstrategi sedan 2012 och då främst genom egna kanaler. Under många år producerade han receptvideos och dominerade YouTube med videos om hur man bakade kladdkaka och semlor. Nu har Magnus nya projekt inom YouTube SEO och genomför även utbildningar och föreläsningar i ämnet.

Ehandel sedan starten

E-handel har varit en stor del av Magnus yrkesliv och han började på Euroflorist där han under många år var operativ och utvecklade blombud online. Magnus är fortfarande aktiv i olika e-handelsprojekt, föreläser ofta för e-handlare vid E-commnerce Park i Helsingborg och han är även delägare i Euroflorist, Tårtdekoration.com och Tea Junkie. 

Pin It on Pinterest

Share This